Usterki pomp common rail i pomp wtryskowych

Usterki pomp common rail i pomp wtryskowych

Usterki pompki zasilającej w pompie Common Rail i pompach wtryskowych rozdzielaczowych (rotacyjnych)

Bardzo częstą usterką w pompach wtryskowych jest uszkodzenie mimośrodowej pompki zasilającej. Pompa jest często zabudowana w obudowie pompy i pracuje w układach samodzielnie, lub ze wspomaganiem pompki zewnętrznej – elektrycznej. Działa na zasadzie mimośrodu z wirującymi łopatkami. Ruch łopatek jest wymuszony mechanicznie z wałka (pompy Delphi, DPC, DP200, DP300, DPS, DPA i inne) lub odśrodkowo, czasem ze wspomaganiem sprężyn (np. pompa Common Rail Delphi, pompa wtryskowa VE).

Pompa zasilająca jest pierwszym elementem w pompach wtryskowych lub ciśnieniowych gdzie wpływa do niej paliwo i jest najbardziej narażona na potencjalne zagrożenia choćby z zanieczyszczeń paliwa. Czytaj Więcej

Naprawa pomp wtryskowych i ich regeneracja

Regeneracja i Naprawa Pomp Wtryskowych

Posiadanie samochodu w dzisiejszych czasach to już nie luksus a konieczność. Przemieszczanie się z miejsca zamieszkania do pracy, szkoły, przedszkola czy na zakupy zmusza nas do posiadania własnych czterech kółek. I chociaż jest to bardzo wygodne rozwiązanie, samochód to też częste wydatki, nie tylko na paliwo czy ubezpieczenie ale i przeglądy czy remonty. Bardzo często zdarza się, że nasz pojazd nas zawodzi, a my nie jesteśmy w stanie sami poradzić sobie z usterką. W takiej sytuacji pozostaje tylko oddać samochód w zaufane ręce i cierpliwie czekać na zdiagnozowanie i rozwiązanie problemu.

Najczęstsze usterki pomp wtryskowych

W przypadku silników wysokoprężnych częste problemy, które powodują nawet unieruchomienie pojazdu mogą być wywoływane przez uszkodzenie pompy wtryskowej. Do najczęstszych usterek, na jakie narażone są pompy wtryskowe należy przede wszystkim zużyta sekcja tłocząca oraz wycieki. Tę pierwszą usterkę możemy rozpoznać po nierównych obrotach silnika, pogorszonym rozruchu i jego mniejszej mocy, a jej główną przyczyną może być zużycie eksploatacyjne lub zanieczyszczone paliwo. W przypadku wycieków – ich przyczyny są niemal identyczne, z kolei objawy zobaczymy gołym okiem.

Pompa Wtryskowa Pompa Bosch VE EDC

Pompa Wtryskowa Pompa Bosch VE EDC

Oprócz tego, częstym problemem jaki pojawia się w przypadku pomp wtryskowych jest także zatarty przestawiacz kąta wtrysku lub uszkodzony sterownik pompy. O ile ten pierwszy problem objawia się ciężkim rozruchem, głośną i nierówną pracą silnika, o tyle przy uszkodzonym sterowniku pompy – silnik może w ogóle się nie uruchomić.

W takiej sytuacji mamy do wyboru, albo wymienić pompę na nową, albo poddać ją regeneracji. Regeneracja i naprawa pomp wtryskowych wymaga przede wszystkim rozłożenia owej pompy na części i jej wyczyszczenia. Niekiedy konieczna może się okazać wymiana niektórych elementów na nowe – chociażby filtra paliwa. I chociaż brzmi to nieskomplikowanie regeneracja i naprawa pomp wtryskowych to zadanie dla fachowców i to właśnie im powinniśmy powierzyć nasz samochód.

Kiedy zauważasz problem w pracy silnika diesla, nierówna, praca, spadek mocy, pogorszony rozruch, lub kiedy zaświeci się kontrolka to należy szybko skonsultować się z serwisem aby zapobiec następstwom wynikających z uszkodzenia wtryskiwaczy.
Podczas regeneracji wtryskiwaczy ważne jest zachowanie czystości. Poważne firmy producenckie jak Bosch, Delphi proponują serwisom wykonanie specjalnego CleanRoom-u do montażu wtryskiwaczy Common Rail. Jest to wskazane, ponieważ niektóre z elektronicznych urządzeń pomiarowych są bardzo czułe na zanieczyszczenia i zmiany temperatur. Czytaj Więcej

Systemy PLD – Bosch, najczęściej spotykane w dużych silnikach maszyn oraz w pojazdach ciężarowych i ciągnikach rolniczych.

 

PLD w skrócie możemy opisać: pompa-przewód-wtryskiwacz. Każda pompa jest przydzielona do jednego cylindra i jest sterowana indywidualnie poprzez system EDC. Napęd pompy jest zewnętrzny, to znaczy że pompa jest osadzona w komorach bloku i napędzana wałkiem krzywkowym który jest elementem silnika. Aby uniknąć strat czasów związanych z przepływem paliwa pod zmiennym ciśnieniem, wszystkie przewody od pompy PLD do wtryskiwacza są Czytaj Więcej

Uszkodzony wtryskiwacz podczas demontażu z silnika

Silne poškodené telo vstrekovača CR firmy Bosch

Demontovaný vstrekovač podrobíme dôkladnej vizuálnej verifikácii a následne prevedieme čistenie súčiastky od karbonizačných usadenín, stvrdnutej sadze a nečistôt rozličného pôvodu. Čistenie najskôr prevádzame tradičnými metódami. Na elementy tela vstrekovača používame mäkkú drôtenú kefu a následne čistíme vo vstupnej umývačke so zodpovedajúcim čistiacim prostriedkom, príp. petrolejom. Počas tejto činnosti sú vstupný a výstupný otvor zabezpečené špeciálnymi zátkami. Má sa tým predísť zeneseniu vnútra vstrekovača CR potenciálnymi nečistotami. Czytaj Więcej

pompy wtryskowe naprawa - uszczelki pomp wtryskowychPompy Wtryskowe – Uszczelki i uszczelniacze

Wszystkie systemy wtrysku posiadają osobne elementy współpracujące ze sobą, które muszą być uszczelnione. We wszelkich pompach wtryskowych lub wysokociśnieniowych Common Rail znajdują się uszczelnienia, tak w części niskiego ciśnienia, jak też wysokiego ciśnienia. Podczas napraw należy wymienić wszystkie uszczelniacze na nowe. Czytaj Więcej

Pompa wtryskowa PES6KL Mercedes 230SE

Pompa wtryskowa PES6KL Mercedes 230SE

Katalog – benzynowe pompy wtryskowe w mercedesie lata 1955-1972

 

 

 

Czytaj Więcej

Naprawa Wtryskiwaczy w Szynobusach i Lokomotywach Raba, Kolzam, Mtu, Pesa

Wtryskiwacze do pociągów i szynobusów

Kontrola wtryskiwaczy

Na szynach pojawiło się wiele nowych szynobusów i lokomotyw spalinowych. W większości starszych modeli znajdują się silniki WOLA. W obecnie produkowanych oprócz WOLI montowane są silniki Iveco, Raba, Man, MTU i inne.

Pompy wtryskowe, znajdujące się w tych silnikach przeważnie są rzędowe producentów Wuzetem, WSK Mielec, Bosch. Firma Bosch stosuje pompy wielkości P, H, w regulatorami RQ, RQV, RQVK czasem RSV. Nowsze modele sterowane są elektronicznym systemem EDC. Coraz wyższe wymogi ekologiczne wymuszają na producentach montowanie najnowszych układów zasilania, w tym common rail. Czytaj Więcej

Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy

Trochę historii:

Pompa wtryskowa Deutz

Pompa wtryskowa Deutz do silnika stacjonarnego

Odkąd zaczęto produkować pojazdy z napędem silnikowym, wymyślano przeróżne jednostki napędowe i paliwa do nich stosowane. W latach dwudziestych XX wieku za przyszłość w motoryzacji uznano silniki diesla, a w temat mocno uderzył Robert Bosch. W 1922 roku rozpoczęły się prace na całego, a już w 1924 roku testowano pompę wtryskową w samochodzie ciężarowym.

Czytaj Więcej

regeneracja pop wtryskowych wola heschelRegeneracja Pomp Wtryskowych Wola Heschel

W firmie Hoffman można naprawić pompy wtryskowe oraz turbosprężarki do stacjonarnych silników firmy PZL Wola-Heschel. Tego typu silniki stosuje się przeważnie w przemyśle budowlanym, wydobywczym, a także na statkach, w czołgach i agregatach prądotwórczych. Także, jednostki napędowe Wola o ( np. X6AP oraz H8A) można spotkać w lokomotywach spalinowych. W dawnych silnikach Wola, montowane były pompy wtryskowe firmy WZM (WUZETEM) z Warszawy. Obecnie stosowane są różne nowe rozwiązania wtrysku paliwa. Czytaj Więcej