Pompa wtryskowa Mercedes, na podstawie modelu W115, W123 – 200D, 220D, 240D

pompa wtryskowa mercedes w115 240Marka mercedes w dziale pojazdów osobowych, była najdłużej powiązana z pompami wtryskowymi w układzie rzędowym. W skrócie; pompa była napędzana wałkiem krzywkowym, a każdy cylinder silnika posiadał niezależną sekcję tłoczącą. Do pompy wtryskowej był zamocowany regulator obrotów i najczęściej pompka zasilająca.

Właśnie wspomniany układ rzędowy gwarantował w mercedesach dużą niezawodność. W mercedesie W115, 200D znajdowała się taka pompa z regulatorem pneumatycznym. Podobna pompa znajdowała się w niektórych modelach W123, także z silnikami 220D i 240D, oraz w modelach transportowych 207D, 307, 407D.

Najczęstsze usterki pompy:

  • Uszkodzona membrana regulatora pneumatycznego
  • Brak szczelności regulatora w wyniku uszkodzenia wałka / tulejek i o-ringów dźwigni gazu
  • Zużyte sekcje tłoczące – czasem zatarte
  • Zużyte zaworki sekcji tłoczącej, krawędzi odcinającej
  • Uszkodzone łożyska wałka krzywkowego – przeważnie wskutek braku prawidłowej obsługi, brak oleju, lub uszkodzonej pompki zasilającej (patrz poniżej)
  • Brak szczelności popychacza tłoczka pompki zasilającej i przepuszczanie oleju napędowego do komory korpusu głównego, gdzie znajduje się olej smarujący układu napędu pompy i łożysk.

Z tych kilku usterek w serwisie, najczęściej spotykamy się uszkodzoną membraną, oraz nieszczelnością dźwigni gazu. W przypadku tej drugiej; nieszczelności (na dźwigni gazu) usterkę może usunąć mechanik, nie ingerując w charakterystykę regulacji.

W przypadku wymiany membrany, pompa powinna trafić do specjalisty, ponieważ nowy element należy skorygować do charakterystyki producenta. Czyli wykonać kalibrację pompy.

Ważną procedurą podczas przeglądów samochodów jest kontrola oleju smarującego w pompie ponieważ jedna z usterek przebiega bezobjawowo. Jest to brak szczelności popychacza tłoczka pompki zasilającej. Popychacz jest elementem pompki, osadzonym w tulei z wysoką pasowością. Popychacz od strony wałka krzywkowego pompy, naciskany jest poprzez tłok z rolką, a następnie nacisk przenosi siłę na tłoczek pompki i sprężynę. Po stronie sprężyny jest niskie ciśnienie paliwa, które przy nieszczelności wspomnianego popychacza przedostaje się do komory pompy wtryskowej.

Przykłady uszkodzeń sekcji tłoczących w pompie rzędowej:

Symptom przy niewielkiej nieszczelności potrafi się zachowywać bezobjawowo, nawet przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jego pierwsze oznaki mogą być powiązane z pogorszonym rozruchem silnika połączonym z zapowietrzaniem układu niskiego ciśnienia.

Oczywiście jest jeden z symptomów, który jednak nie zawsze zwraca naszą uwagę. Może to być niewielki wyciek z pompy, przez rurkę nadmiaru oleju w korpusie (znajdującą się w jej tylnej części – pomiędzy pompą, a blokiem silnika). Jednak wyciek często powstaje podczas pracy silnika, a zatem podczas jazdy samochodem. W czasie postoju objaw przecieku może ustawać. Jeśli jednak zaglądniemy na podnośniku na spód silnika i będzie ślad zacieku w okolicy pompy, to warto zbadać jego genezę.

Najprościej jest odkręcić pompkę zasilającą, jeśli wyleje się nam olej napędowy, to należy pompkę wymienić lub zregenerować.

Mercedes w113 pagoda Mercedes W113 Pagoda – opinie

Uwagi dodatkowe:

  • Zjawisko przedostawania się oleju napędowego do komory wałka w pompie wtryskowej potocznie nazywane jest „dwoma stanami oleju”.
  • Dwa stany oleju mogą powstać także wskutek pęknięcia korpusu pompy, sekcji tłoczącej, lub nieszczelności w gnieździe osadzenia elementu tłoczącego.
  • Pompka zasilająca kolejnej generacji nie posiada tłoka z rolką, a przekaz z wałka jest wykonywany bezpośrednio na popychacz tłoczka. Popychacz jest dłuższy i posiada mniejszą pasowość, jednak doszczelniony jest niewielkim o-ringiem.
  • Późniejsze modele pomp wtryskowych w mercedesie posiadają regulator odśrodkowy, a cały układ smarowany jest centralnie od silnika. Dwa stany oleju w pompie są wtedy równoznaczne z podwyższonym stanem oleju w silniku. Usterka jest wtedy szybciej wykrywalna, ale wpływa na potencjalne uszkodzenia w silniku.

Pompa wtryskowa Mercedes W115 lata 1968-78 – PES4M50C320RS14

Przykłady silników mercedesa z pompą rzędową i pneumatycznym regulatorem:

  • 240D, sil. 616.934, 2.4D, modele W123, 307D, 207D
  • 200D W115.115 OM 615.913
  • 220D W115.110 OM 615.912
  • 220D LWB 115.112 OM 615.912
  • 220D Kombi W115.102 OM 615.912
  • 220D W115.100 OM 615.912
  • 220D Ambulans LWB 115.103 OM 615.912
  • 240D 115.117 OM 616.916
  • 240D LWB 115.119 OM 616.916
  • 240D 115.105 OM 616.916
  • 240D 115.107 OM616.916
  • 240D 115.108 OM616.916
  • 240D 3.0115.114 OM 617.910

Rzędowa pompa wtryskowa Mercedes – Przykład modeli pomp z regulatorem pneumatycznym:

Mercedes W115, 200D; OM 615.913, 01/1968 – 01/1977; pompa  PES4M50C320RS14; kat. 0400114039, A6210703401, 6210703401

Mercedes W115; 200D; OM 615.913; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M50C320RS14Z ; kat. 0400114041, 6210703501, A6210703501,

Mercedes W115; 200D; OM 615.913; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M50C320RS14Z; kat. 0400114044, 6210704001; A6210704001

Mercedes W115; 200D; OM 615.913; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M50C320RS14; kat. 0400114043

Mercedes MB 100; OM 615.970; 01/1987 – 04/1996; pompa PES4M50C320RS14; kat. 0400114043,

Mercedes W115; 220D;  OM 615.912; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114037 (0400114045), 6150700001, A6150700001

Mercedes L 206 DG; OM 615.917,937, 939; 03/1973 – 07/1977; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045, 6150700001, A6150700001

Mercedes L 306 DG; OM 615.917,937, 939; 03/1973 – 07/1977; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045, 6150700001, A6150700001

Mercedes L 406 DG; OM 615.910; 01/1968 – 12/1974; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045, 6150700001, A6150700001

Mercedes W115; 220D; OM 615.912; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M55C120RS49; kat. 0400114040, 6150700601, A6150700601

Mercedes W115; 220D; OM 615.912; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M55C120RS49; ket. 0400114046, 6150701301, A6150701301

Mercedes W115; 220D; OM 615.912; 01/1968 – 01/1977; pompa PES4M55C120RS49; kat. 0400114045 (0400114037), 6150701201, A6150701201

Mercedes L 206 DG; OM 615.917,937, 939; 03/1973 – 07/1977; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045 (0400114037), 6150701201, A6150701201

Mercedes L 306 DG; OM 615.917,937, 939; 03/1973 – 07/1977; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045 (0400114037), 6150701201, A6150701201

Mercedes L 406 DG; OM 615.910; 01/1968 – 12/1974; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114045 (0400114037), 6150701201, A6150701201

Mercedes W115; 240D;  OM 616.916; 01/1974 – 09/1976; pompa PES4M55C320RS47; kat. 0400114064, 6160700501, A6160700501

Mercedes W115; 240D; OM 616.916; 01/1974 – 09/1976; pompa PES4M55C320RS58; kat. 0400114066, 6160700601, A6160700601

Mercedes W123, 200D; OM 615.940; 02/1976 -11/1985; pompa PES4M50C320RS59; kat. 0400114069

Mercedes W123, 200D; OM 615.940; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M50C320RS59; kat. 0400114074, 6150704001, A6150704001

Mercedes W123, 200D; OM 615.940; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M50C320RS103; kat. 0400074986 (0400074977)

Mercedes W123, 200D; OM 615.940; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M50C320RS103; kat. 0400074988 (0400074977), 6150705301, A6150705301

Mercedes W123, 200D; OM 615.940; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M50C320RS103; kat. 0400074978 (0400074976, 0400074977, 0400074986; 0400074988), 6150706601, A6150706601

Mercedes MB 100; OM 615.970; 12/1980 – 12/1986; pompa PES4M50C320RS103; kat. 0400074978 (0400074976, 0400074977, 0400074986; 0400074988), 6150706601, A6150706601

Mercedes MB 90; OM 615.963,970; 03/1985 – 12/1986; pompa PES4M50C320RS103; kat. 0400074978 (0400074976, 0400074977, 0400074986; 0400074988), 6150706601, A6150706601

Mercedes W123, 220D; OM 615.941; 02/1976 – 03/1979; pompa PES4M55C320RS60; kat. 0400114070

Mercedes W123, 220D; OM 615.941; 02/1976 – 03/1979; pompa PES4M55C320RS60; kat. 0400114075, 6150704101, A6150704101

Mercedes W123, 240D; OM 616.912; 09/1974 – 08/1983; pompa PES4M55C320RS60; kat. 0400114071,  6160701301, A6160701301

Mercedes W123, 240D; OM 616.912; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M55C320RS60; kat. 0400114071,  6160701301, A6160701301

Mercedes W123, 240DT; OM 616.912; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M55C320RS60; kat. 0400114071,  6160701301, A6160701301

Mercedes W123, 240D; OM 616.912; 09/1974 – 08/1983; pompa PES4M55C320RS104; kat. 0400074989 (0400074984) 6160704101, A6160704101

Mercedes W123, 240GD; OM 616.936; 03/1979 – 08/1987; pompa PES4M55C320RS104; kat. 0400074989 (0400074984) 6160704101, A6160704101

Mercedes W123, 240TD; OM 616.912; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M55C320RS104; kat. 0400074989 (0400074984) 6160704101, A616704101

Mercedes W123, 240D; OM 616.912; 09/1974 – 08/1983; pompa PES4M55C320RS107-1; kat. 0400074961 (0400074961, 0400074956, 0400074957, 0400074981) 616706801, A6160706801

Mercedes W123, 240D; OM 616.912; 02/1976 – 11/1985; pompa PES4M55C320RS107-1; kat. 0400074961 (0400074961, 0400074956, 0400074957, 0400074981) 6160706801, A6160706801

Mercedes W123, 240GD; OM 616.936; 03/1979 – 08/1987; pompa PES4M55C320RS107-1; kat. 0400074961 (0400074961, 0400074956, 0400074957, 0400074981) 6160706801, A6160706801

Zobacz również: Pojazdy Zabytkowe