Pompa wtryskowa Motorpal, Lublin, Avia, Gaz, MTZ, Żuk, Deutz

Pompa wtryskowa Motorpal wielkości M

Pompa wtryskowa Motorpal, Lublin, Avia, Gaz, MTZ, Żuk, Deutz na przykładzie pompy Lublina

Pompa wtryskowa MotorpalFirma MOTORPAL, jest czeskim producentem układów wtrysku paliwa, czyli wtryskiwaczy, oraz pomp wtryskowych. Jak napisano na stronie głównej Motorpal-a, firma istnieje od 1946 roku.

Głównymi odbiorcami układów wtrysku paliwa były czeskie pojazdy, jak Liaz, Tatra, Praga, Avia, Zetor. W latach późniejszych, jak i obecnych firma produkuje także dla producentów zagranicznych, w tym dla Johne Deere, Deutz, MTZ, oraz dla firm indyjskich.

Motorpal-a można także odnaleźć u polskich producentów. Były to między innymi licencjonowane Ursusy, oraz małe i większe silniki Andorii. Zastosowano te pompy w Autosanach, jednak najczęściej można je było spotkać w 4C90 i turbodoładowanym silniku 4CT90.

Warto tutaj zaznaczyć, że w.w. silniki montowano w  FSC Żuk (późniejsze wersje) autach: Lublin, Honker, rumuńskim ARO, GAZ Gazeli, UAZ i w brytyjskim LDV 400 montowanym w Polsce.

Pompa wtryskowa Andorii 4C…90 jest tego samego typu co w Zetorach, lub w czeskiej Avii. Posiada wielozakresowy regulator z jednym lub dwoma korektorami, sekcje tłoczące o średnicy 7mm, oraz pneumatyczny korektor dawki turbodoładowanej.

Dwa najpopularniejsze numery pomp w czterocylindrowej Andorii

PP4M7P1e-3083 – silnik 4C90 montowany w Żuk, Lublin I

PP4M7P1g-3176 –  silnik 4CT90 montowany mi. w Lublin II

Niedomagania pomp wtryskowych w silnikach Andorii

Co pewien czas trafiają do mnie pompy wtryskowe z zablokowaną listwą. Przyczyny takiej awarii są zazwyczaj dwie.

  • Zablokowana listwa poprzez zaciętą sekcję tłoczącą z przyczyn zanieczyszczonego paliwa lub bardzo długiego nieuruchamiania pojazdu
  • Zerwane zęby tulei regulacyjnej sekcji tłoczącej, połączonej z listwą

Zobacz – naprawiamy pompy wtryskowe do ciągników i maszyn budowlanych

Pompa wtryskowa motorpal żuk – Usterki:

Pierwsza przyczyna usterki jest częściej spotykana, szczególnie w starszych pojazdach, gdzie zbiorniki są zanieczyszczone, lub nawet zardzewiałe.

Zerwanie zęba, lub zębów tulei sekcji była bardzo często spotykana w pompach do Żuków, i pierwszych Lublinów. Potem było to rzadsze zjawisko. Można przypuszczać, że były to gorszej jakości produkty. Pomimo odległego czasu od produkcji co pewien czas taka usterka pojawia się w moim serwisie.

Inną, dość uprzykrzającą usterką jest przygasanie, falowanie, lub całkowite zgaśnięcie silnika po odjęciu dźwigni gazu w pozycję wolnych obrotów.

Usterka ta mogła się ukazywać nawet w nowym samochodzie, albo uwidoczniła się po dłuższym przebiegu. Na początku serwisy pomp wtryskowych, nawet z autoryzacja Motorpala (Serwis Hoffman posiada autoryzację od początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku) nie wiedziały jak usterkę usunąć.

Po jakimś czasie konstruktorzy w Motorpala znaleźli wadę. Przyczyna leżała po stronie olejów silnikowych. Mianowicie, kiedy konstruowano w latach siedemdziesiątych pompę typu M, którą później zastosowano w Andorii, oleje silnikowe były starszej generacji.

W latach dziewięćdziesiątych właściwości olejów zostały unowocześnione i niektóre parametry, jak chociażby właściwości lepkościowe, na tyle wzrosły, że niektóre elementy regulatora, popularnie mówiąc lepiły się.

W przypadku pompy Motorpal w silnikach 4C90, czy 4CT90 korektor dawki plusowej lub inaczej zwanym korektorem pozytywnym lepił się do płytki dźwigni regulatora. Kiedy dźwignia gazu wracała w pozycję wolnych obrotów, sklejony z płytką dźwigni regulatora korektor pociągał ją za sobą wprowadzając listwę do pozycji stopu.

Najpierw konstruktorzy zalecili nacięcie wzdłużne na przylgni korektora, a potem w nowych pompach korektory zostały zmodernizowane – na przylgni łączącej w korektorze utworzono fazę.

Generalnie taka usterka mogła się pojawić np. po zmianie oleju na lepszy jakościowo. Często występowała do momentu kiedy olej, a zarazem silnik był chłodny. Paradoksalnie im lepszy olej, utrzymujący dobre parametry niezależnie od jego temperatury, to usterka mogła występować na ciepłym i zimnym silniku.

Analogicznie takie błędy mogą się pojawiać w pompach nowszej generacji (z korektorami dawek paliwa) w Zetorach i Ursusach. Dotyczy to przeważnie modeli po połowie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Dawniej właściciele ciągników rolniczych zalewali silniki gorszymi olejami i takich błędów nie odczuwali. Teraz kiedy zastosowali lepsze środki smarne, to usterka nagle mogła się pojawić, chociaż jest to stary błąd konstrukcyjny.

W przypadku obu usterek po wykonaniu czynności naprawczych należy wykonać pełną regulację pompy wtryskowej na stole probierczym.

Schemat pompy wtryskowej