Pompy wtryskowe EPIC Ford Transit, Mercedes

Pompa wtryskowa EPICPompy wtryskowe EPIC zostały wprowadzone na rynek motoryzacyjny w 1992 roku. Pierwszym autem w który zastosowano ten system był Ford Transit 2,5TD model 92’. W roku 1995 system EPIC w Fordzie Transit  został zmodernizowany, chociaż wyglądem pompa w ogóle się nie różni.

W roku 1994 pompę EPIC-a zastosowano w Mercedesie klasy C220 z silnikiem OM604-910.

Ten sam system znalazł zastosowanie w markach peugeot, Citroen, oraz Fiat z silnikiem 1.9TD.

Pompa wtryskowa EPIC bezpośrednio, przy pomocy sterownika układu wtryskowego dozuje odpowiednią ilość paliwa w wydzielonym czasie i rozdzielone na odpowiednią ilość cylindrów (w przypadku EPIC wszystkie pompy produkowane seryjnie zastosowane są w silnikach czterocylindrowych).

Dawka paliwa i moment wtrysku powstaje wskutek informacji z poszczególnych czujników, takich jak prędkość obrotowa silnika, ciśnienie doładowania, ciśnienie atmosferyczne, faza obrotu silnika, potencjometr dźwigni gazu, czujnik temperatury powietrza i silnika. Wszystkie te pomiary są na bieżąco odczytywane przez sterownik silnika (DCU), analizowane i przetwarzane w sygnały do wysterowania poszczególnych elektrozaworów (aktuatorów) w celu otwarcia odpowiednich kanałów przepływu i sterowania dawką paliwa.

Aktuatory posiadają zdolność do szybkiej reakcji i możliwość dostosowania dawki paliwa na poszczególne cylindry.

Często spotykane usterki w układach wtryskowych z systemem EPIC:

  • Świecąca kontrolka i brak mocy
  • Wycieki z pompy wtryskowej z zaworów, czujników lub na łączeniu korpusu
  • Wyciek na pasek rozrządu i luz na wałku głównym
  • Nierównomierna praca silnika, szczególnie na wolnych obrotach
  • Falowanie obrotów silnika
  • Głośna praca silnika (świecą kontrolka)

Przyczyny usterek pomp wtryskowych EPIC

  • Świecąca kontrolka i brak mocy

Jest to jedna z najczęściej spotykanych usterek, a podświetlona kontrolka oznacza błąd w systemie i w celu zabezpieczenia silnika przed większą usterką ogranicza obroty i moc silnika. Kontrolka może się zaświecić przy wszystkich niżej opisanych błędach. Bardzo często na taki błąd mogą wpływać elementy całego systemu, jak awarie elektryczne, lub mechaniczne poszczególnych czujników. W takiej sytuacji należy rozpocząć działanie od diagnostyki systemu przy pomocy testera dedykowanego dla EPIC lub Forda (inne urządzenia często odczytują błędne informacje). Dobrym testerem do diagnostyki jest LASER 2000 firmy Lucas – producenta EPIC. Analiza błędów i informacji rzeczywistych pozwoli nam na kolejne kroki w działaniu mechanika.

  • Wycieki z pompy wtryskowej z zaworów, czujników lub na łączeniu korpusu

Jeśli zauważymy wycieki z pompy to najlepszym sposobem jest jej demontaż i wymiana pełnego zestawu uszczelnień. W przypadku wycieku z czujnika, lub jednego z zaworów można się pokusić o uszczelnienie bez demontażu pompy. Jest jednak ryzyko, że po niedługim okresie wycieki pojawiają się w kolejnych miejscach pompy. Ze względu na wiek pojazdów następuje starzenie materiałów i mogą powstawać mikropęknięcia na elementach zaworów i czujnika przestawiacza kąta wtrysku oraz czujnika położenia sekcji tłoczącej. W tych przypadkach pompa musi być zdemontowana, a po wymianie uszkodzonych elementów musi nastąpić kalibracja przy pomocy urządzenia ETK z oprogramowaniem OCRES 98.

  • Wyciek na pasek rozrządu i luz na wałku głównym

Taka usterka powstaje wskutek uszkodzenia łożysk pompy. Łożyska ulegają awarii przy zbyt mocnym napięciu pasa rozrządu, stosowaniu niewłaściwego paliwa, lub z przebiegu kilometrażowego. Taka awaria jest związana z pełną naprawą pompy, a mechanik zajmujący się samochodem powinien oczyścić układ z potencjalnych opiłków (czyszczenie zbiornika, przewodów, wymiana filtra itp.). Koniecznością jest wymiana pasa rozrządu na nowy.

  • Nierównomierna praca silnika, szczególnie na wolnych obrotach

Bardzo często przyczyną takiej pracy jest niskie ciśnienie na poszczególnych cylindrach silnika, uszkodzone wtryskiwacze (firmy Stanadyne) lub uszkodzenie pompy wtryskowej, np. sekcji tłoczącej.

  • Falowanie obrotów silnika

Falowanie może postawać wskutek uszkodzonego czujnika obrotów, niewłaściwej pracy przestawiacza kąta wtrysku (znajdującego w się w pompie wtryskowej), uszkodzonego czujnika położenia wałka pompy wtryskowej, uszkodzonego czujnika położenia sekcji tłoczącej i wielu innych elementów.

 

Czy warto regenerować TURBOSPRĘŻARKĘ i kiedy to wykonać

  • Głośna praca silnika (świecą kontrolka)

Częstą przyczyną takiej pracy jest przeskoczenie pasa, lub niewłaściwe ustawienie koła zębatego pompy wtryskowej. Także taka usterka może powstawać przy zakłóceniach w pracy czujnika obrotów, lub czujnika położenia wałka pompy. Głośna praca może być związana z niewłaściwie regulowanym przestawiaczem kąta wtrysku, lub jego zacięciem w korpusie pompy. W tym ostatnim przypadku pompa musi zostać zdemontowana z silnika, a korpus podlega wymianie. Podczas tych czynności należy przeprowadzić pełną kalibrację pompy wtryskowej na stole probierczym.

W firmie Hoffman pracujemy z układami EPIC od 1993 roku. Regeneracja Pomp Wtryskowych EPIC odbywa się na oryginalnych urządzeniach firmy Lucas (obecnie Delphi) takie jak tester diagnostyczny Laser 2000 z pełnym oprogramowaniem, urządzenie ETK wraz z oprogramowaniem OCRES 98, a także kompletny zestaw do demontażu, montażu i ustawień pomp wtryskowych.

Regeneracja Pomp Wtryskowych EPIC to sprawdzony sposób na usunięcie usterki twojego silnika.

 

Schemat elektryczny dla systemu EPIC w samochodzie Ford Transit 2,5TD model 95′

Wiring diagram for EPIC system in Ford Transit 2,5TD model 95 '

Układ wtryskowy Mercedes C220:

Pompa wtryskowa – Fuel injection pump : R8640A031A

Wtryskiwacz – injection: 001R03A

Rozpylacz Nozzle: RDN0SD6891C, R5641928

Zastosowanie pomp wtryskowych epic w Ford Transit 2,5TD

Pompa wtryskowa:

  • Model 92: 8720A000A, 8720A001A, 8720A002A, 8720A003A, 8720A004A, 8720A005A, 8720A006A, 8720A007A, 8720A008A, 8720A009A
  • Model 95: 8720A010, 8720A011, 8720A012, 8720A013, 8720A014, 8720A014, 8720A015, 8720A016, 8720A017, 8720A018, 8720A019A