Wymiana oleju w pompie wtryskowej Zetor, Ursus, MTZ, Deutz, Motorpal

Wymiana oleju w pompie wtryskowej. Pompy wtryskowe Motorpal stosowane w ciągnikach i maszynach Zetor, Ursus, MTZ, Bielaruś, Deutz, Avia i innych są smarowane olejem silnikowym.

Większość obecnie produkowanych pomp posiada centralne smarowanie z sinika. Zdarzają się jednak pojazdy specjalnie ze smarowaniem niezależnym od silnika, a w starszych rozwiązaniach smarowanie oddzielne jest normą.

W przypadku pomp wtryskowych ze smarowaniem niezależnym konieczna jest wymiana i kontrola oleju. Kontrolę należy przeprowadzać przynajmniej co trzecią kontrolę stanu oleju silnikowego, a wymianę wskazane wykonywać w tym samym czasie co wymiana oleju w silniku. W przypadku pomp smarowanych centralnie, takie czynności nie są potrzebne.

Wymiana oleju w pompie wtryskowej Zetor Ursus Motorpal typu M:

 

  • Odkręcić śrubę spustową w najniższym punkcie obudowy regulatora pompy (oraz czasem drugą śrubę, z boku korpusu głównego pompy – poniżej osi wałka)
  • Spuścić olej do naczynia, sprawdzając czy w oleju znajdują się zanieczyszczenia, opiłki, lub rozpuszczony olej z paliwem (w takich przypadkach pompę należy oddać do naprawy
  • Odkręcić korek wlewu oleju na obudowie regulatora (plastikowy lub metalowy, często z napisem OIL).
  • Zalać świeży olej – najlepiej ten sam co w silniku według tabeli np. czterocylindrowa pompa z mechanicznym regulatorem to 240 ml (niecała szklanka)
  • Wskazane odkręcić śrubę kontrolną stanu oleju – jest na obudowie pompy na wysokości połowy osi wałka i odczekać kilka minut aż nadmiar oleju samoczynnie zostanie usunięty
Tabela napełnienia pomp wtryskowych Motorpal, olejem
Tabela napełnienia pomp wtryskowych Motorpal, olejem

Uwagi:

  • śruby kontroli i spustu oleju są przeważnie na klucz 14 mm
  • śruba wlewu oleju jest na klucz 19, lub plastikowa odkręcana palcami
  • należy sprawdzić stan oleju i nie nalewać więcej niż podaje instrukcja – wysoki stan oleju uszkodzi uszczelniacze pompy wtryskowej, oraz będzie wpływać bezpośrednio na pracę regulatora pompy, a zarazem na pracę silnika

Jak rozpoznać pompę wtryskową – typ pompy

Przykład tabliczki znamionowej pompy Motorpal
Przykład tabliczki znamionowej pompy Motorpal

Na pompie jest zastosowana tabliczka znamionowa, mocowana od góry pomiędzy regulatorem, a sekcjami tłoczącymi, lub z boku korpusu pompy. Są na niej oznaczenia początkowe np. 4M, 6M itp. Powyższa tabela odnosi się do tych oznaczeń, a obok jest ilość oleju do zastosowania. Tabela jest podzielona na pompy z regulatorem mechanicznym i elektronicznym.

Sugestie w przypadku pomp ze smarowaniem centralnym, od silnika:

Dobrą sugestią jest uzupełnienie oleju podczas pierwszego montażu pompy nowej, lub po naprawie (według zaleceń karty dolewania oleju). W tym przypadku nie trzeba kontrolować stanu w pompie, a po kilku minutach pracy silnika, olej będzie systematycznie wprowadzany i wyprowadzany z pompy. Wymiana oleju w pompie wtryskowej Zetor Ursus zalecana jest w zależności od sposobu użytkowania.