
Pompa wtryskowa Motorpal, Lublin, Avia, Gaz, MTZ, Żuk, Deutz na przykładzie pompy Lublina
Firma MOTORPAL, jest czeskim producentem układów wtrysku paliwa, czyli wtryskiwaczy, oraz pomp wtryskowych. Jak napisano na stronie głównej Motorpal-a, firma istnieje od 1946 roku.
Głównymi odbiorcami układów wtrysku paliwa były czeskie pojazdy, jak Liaz, Tatra, Praga, Avia, Zetor. W latach późniejszych, jak i obecnych firma produkuje także dla producentów zagranicznych, w tym dla Johne Deere, Deutz, MTZ, oraz dla firm indyjskich.
Motorpal-a można także odnaleźć u polskich producentów. Były to między innymi licencjonowane Ursusy, oraz małe i większe silniki Andorii. Zastosowano te pompy w Autosanach, jednak najczęściej można je było spotkać w 4C90 i turbodoładowanym silniku 4CT90.
Warto tutaj zaznaczyć, że w.w. silniki montowano w FSC Żuk (późniejsze wersje) autach: Lublin, Honker, rumuńskim ARO, GAZ Gazeli, UAZ i w brytyjskim LDV 400 montowanym w Polsce.
Pompa wtryskowa Andorii 4C…90 jest tego samego typu co w Zetorach, lub w czeskiej Avii. Posiada wielozakresowy regulator z jednym lub dwoma korektorami, sekcje tłoczące o średnicy 7mm, oraz pneumatyczny korektor dawki turbodoładowanej. Czytaj Więcej

Wymiana oleju w pompie wtryskowej. Pompy wtryskowe Motorpal stosowane w ciągnikach i maszynach Zetor, Ursus, MTZ, Bielaruś, Deutz, Avia i innych są smarowane olejem silnikowym.
Większość obecnie produkowanych pomp posiada centralne smarowanie z sinika. Zdarzają się jednak pojazdy specjalnie ze smarowaniem niezależnym od silnika, a w starszych rozwiązaniach smarowanie oddzielne jest normą.
W przypadku pomp wtryskowych ze smarowaniem niezależnym konieczna jest wymiana i kontrola oleju. Kontrolę należy przeprowadzać przynajmniej co trzecią kontrolę stanu oleju silnikowego, a wymianę wskazane wykonywać w tym samym czasie co wymiana oleju w silniku. W przypadku pomp smarowanych centralnie, takie czynności nie są potrzebne. Czytaj Więcej

Regeneracja zabytkowych pomp wtryskowych Tatra, Praga, SKOT, Motorpal
Układy wtryskowe w silnikach Tatra są czeskiej firmy Motorpal. W nowszych modelach Tatry można spotkać pompy wyprodukowane przez firmę Bosch.
Pompy firmy Motorpal możemy także spotkać w innych czeskich markach jak: Praga, Liaz, SKOT (OT-64), Avia, Zetor, Skoda (ciężarowa), Slavia. Układy wtryskowe Motorpal także zostały zastosowane markach zachodnich jak Deutz, albo wschodnich Białoruś, MTZ, GAZ (Gazela), a także w silnikach polskich, np.: FSC Lublin, Ursus. Pompa Motorpal typu 4M była proponowana do prototypowego silnika DX 2000, FSO Diesel. Takie informacje zanotowano w protokołach badawczych Politechniki Rzeszowskiej w 1985 roku, przy modelu silnika DX-03 2000.
Wracając do Tatry, są tam stosowane pompy są typu PV z regulatorem RV i RN. Posiadają zazwyczaj 8, 10 lub 12 sekcji tłoczących. Na cały zespół, oprócz regulatora i pompy, składają się jeszcze; przyśpieszacz kąta wtrysku, pompka zasilająca i urządzenie rozruchowe mocowane w przedniej części listwy pompy wtryskowej. Czytaj Więcej

Jak uzupełniać olej w pompie Zetor 7011, Zetor 6701 i w innych modelach starszych Zetorów
Cześć rzędowych pomp wtryskowych starszej generacji posiada rozdzielone komory smarowania na: – Komorę regulatora – Komorę pompy wtryskowej Zostało to zastosowane, aby szczegółowo ustalić stan oleju w regulatorze, ponieważ zbyt duża ilość oleju w obudowie regulatora może wpływać na jego pracę.
Szczególnie chodzi o pracę ośrodkowych ciężarków regulatora. W późniejszych generacjach pomp wtryskowych taki układ smarowania wyeliminowano i zastosowano wspólne smarowanie całej pompy i regulatora, lub nowsze centralne smarowanie od silnika.
Stary, dzielony system smarowania możemy spotkać mi. w Zetorach:
- Zetor 6701
- Zetor 7011
- Zetor 6011
- Zetor 4011
- Zetor 6711
- Zetor 6718
- Zetor 6745
- Hon 053
- Hon 050
- DBHM5022
- i innych
Regeneracja pomp wtryskowych motorpal slavia praga
Slavia i Praga – modele silniki – pompy wtryskowe
Slavia 2S90A pompa wtryskowa Motorpal
Silnik stacjonarny ČKD 6S275 III,
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A0S
Silnik stacjonarny ČKD 6S275PN
Silnik stacjonarny ČKD 6S275IIIPN
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A2S
Silnik stacjonarny ČKD 6S275 IIIPV
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A4S Czytaj Więcej
Na usługi udzielamy dwuletniej gwarancji, co jest wynikiem bardzo wysokiej jakości wykonanych prac i doświadczenia załogi.
Więcej informacji i zapytania pod numerem tel:
+48 502 430 150 lub + 48 512 179 332
Email: serwis@hoffman.auto.pl
Kiedy zauważasz problem w pracy silnika diesla, nierówna, praca, spadek mocy, pogorszony rozruch, lub kiedy zaświeci się kontrolka to należy szybko skonsultować się z serwisem aby zapobiec następstwom wynikających z uszkodzenia wtryskiwaczy.
Podczas regeneracji wtryskiwaczy ważne jest zachowanie czystości. Poważne firmy producenckie jak Bosch, Delphi proponują serwisom wykonanie specjalnego CleanRoom-u do montażu wtryskiwaczy Common Rail. Jest to wskazane, ponieważ niektóre z elektronicznych urządzeń pomiarowych są bardzo czułe na zanieczyszczenia i zmiany temperatur. Czytaj Więcej
Serwis Diesel Hoffman oferuje usługi związane z naprawą i regeneracją silników diesla stosowanych w maszynach i urządzeniach budowlanych wielu marek:
– Koparki: JCB, CAT
– Ładowarki: JCB, CAT
– Spychacze: JCB, CAT
– Agregaty: Kama, Hatz, Yanmar
– Motopompy: Kama, Hatz, Yanmar
– Odsnieżarki: Kama, Hatz, Yanmar, CAT
– Zagęszczarki: Kama, Hatz, Yanmar Czytaj Więcej

Regeneracja Turbosprężarek, wtryskiwaczy pomp wtryskowych Pronar, Zefir, Kioti-Daedong
Pronar to polska marka i producent pojazdów użytkowych, oraz rolniczych. W maszynach Pronar mieszczą się różne modele silników, różnych producentów. Możemy tam spotkać silniki MTZ lub Deutz.
Systemy wtrysku są od konwencjonalnych z rzędową pompą wtryskową, po układy common rail np. w ciągniku Pronar 5330 z silnikiem Deutz (Stage IIIB). Praktycznie wszystkie najnowsze rozwiązania posiadają turbosprężarkę z systemem chłodzenia powietrza (intercooler), oraz systemy zmniejszające toksyczność spalin – EGR, katalizator DOC (Diesel oxidation catalytic converter).
W naszej firmie możesz wykonać regenerację systemów wtrysku, oraz turbodoładowania wszystkich silników. Posiadamy autoryzację producentów pomp i wtryskiwaczy firmy Bosch, oraz Motorpal. Mamy także duże doświadczenie w regeneracji pomp wtryskowych rosyjskich producentów. Czytaj Więcej

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek
Więcej informacji i zapytania pod numerem tel:
+48 502 430 150 lub + 48 533324350
Email: serwis@hoffman.auto.pl
Gwarancja na usługi 2 lata
Korzyści płynące z zastosowania doładowania turbosprężarkowego są następujące:
– Silnik z turbosprężarką w porównaniu z silnikiem o identycznej mocy, bez turbodoładowania, zużywa mniej paliwa, a wykorzystana energia wylotu spalin przyczynia się do podniesienia sprawności takiego silnika. Z kolei z powodu mniejszej pojemności skokowej, starty ciepła i tarcia są mniejsze.
– W silniku z doładowaniem turbosprężarkowym wartość momentu obrotowego może być powiększana, dzięki wysokiemu wzrostowi momentu obrotowego przy niskich prędkościach silnika. Pełna moc silnika utrzymywana jest nawet przy niższych obrotach silnika. Dlatego, wspinając się pojazdem na wzgórze nie trzeba redukować biegu i wolniej traci się prędkość. Czytaj Więcej

Regeneracja Pomp Wtryskowych Wola Heschel
W firmie Hoffman można naprawić pompy wtryskowe oraz turbosprężarki do stacjonarnych silników firmy PZL Wola-Heschel. Tego typu silniki stosuje się przeważnie w przemyśle budowlanym, wydobywczym, a także na statkach, w czołgach i agregatach prądotwórczych. Także, jednostki napędowe Wola o ( np. X6AP oraz H8A) można spotkać w lokomotywach spalinowych. W dawnych silnikach Wola, montowane były pompy wtryskowe firmy WZM (WUZETEM) z Warszawy. Obecnie stosowane są różne nowe rozwiązania wtrysku paliwa.
Kontakt telefoniczny + 48 502 430 150
Naprawa, Regeneracja Sprzedaż Pomp Wtryskowych – Rzeszów
Nasz serwis oferuje usługi z zakresu:
– naprawa pomp wtryskowych
– regeneracja pomp wtryskowych
– serwis i sprzedaż pomp wtryskowych wszystkich firm do wielu marek samochodów Czytaj Więcej
Regeneracja i Naprawa Pomp wtryskowych CR Bosch
Typy pomp: CP1 – trzysekcyjna pompa pierwszej generacji, CP1 H i CP1 H1 – unowocześnione konstrukcyjnie pompy pierwszej generacji wyróżniają się innym układem sekcji tłoczących i zabudowaną pompką zasilającą na korpusie, CP3 – pompy kolejnej generacji, o wyższym ciśnieniu paliwa z sekcjami na stałe osadzonymi w korpusie głównym, CP4 dwusekcyjna pompa wysokociśnieniowa z korpusem aluminiowym, CP2 – pompa dwusekcyjna, rzędowa stosowana w dużych jednostkach Czytaj Więcej

Pompy Wtryskowe Motorpal
Motorpal jest producentem układów dieslowskiego wtrysku paliwa istniejącą na rynku od ponad 60 lat. Wcześniej produkowała pompy wtryskowe i wtryskiwacze głównie do pojazdów czechosłowackich, w tym Tatry, Skody, Zetora, Pragi i do innych maszyn, w tym kutrów i łodzi. W okresie późniejszym stała się producentem systemów wtrysku paliwa do Steyra czy Daewoo Lublin. Czytaj Więcej

Regeneracja turbosprężarek, wtryskiwaczy, pomp wtryskowych, PLD do Kirovets – Kirowiec
Hoffman Company specializes in fuel injection apparatus and engine supercharging. Weregenerate pumps for machines and tractors of Russian, Belarusian and Ukrainian production.
A rare vehicle, although found in heavy agriculture and forestry, sometimes a constructionvehicle is the Kirowiec (Kiroviec or Kirovets) vehicle. It is a company founded at the very beginning of the 19th century. Agricultural machinery is asmall part of the entire production of this tycoon.
Our company deals with professional regeneration of turbochargers in these vehicles. Each turbocharger is individually repaired using a low and high speed balancer. After balancing the entire turbocharger assembly goes to the test bench and there is a full performance test carried out there, as well as dynamic valve and geometry settings (in the latest systems).

Regeneracja turbosprężarek, wtryskiwaczy, pomp wtryskowych, PLD do Kirovets – Kirowiec
Firma Hoffman specjalizuje się w aparaturze wtrysku paliwa, oraz doładowaniu silników. Regenerujemy pompy do maszyn i ciągników produkcji rosyjskiej, białoruskiej i ukraińskiej. Rzadkim pojazdem, chociaż spotykanym w ciężkim rolnictwie i w pracach leśnych, czasem budowalnych jest pojazd Kirowiec (Kiroviec, lub Kirovets).
Jest to firma utworzona na samym początku XIX wieku. Maszyny rolnicze, to mała cząstka całej produkcji tego potentata.
Nasza firma zajmuje się profesjonalną regeneracją turbosprężarek w tych pojazdach. Każda turbosprężarka jest naprawiana w sposób indywidualny z wykorzystaniem nisko i wysokoobrotowej wyważarki. Po wyważeniu cały zespół turbosprężarki trafia na stół probierczy i jest tam dokonany pełny test wydajności, oraz dynamiczne ustawienie zaworów i geometrii (w najnowszych systemach). Czytaj Więcej

Regeneracja turbosprężarek, pomp wtryskowych i wtryskiwaczy Shibaura – maszyny i ciągniki rolnicze
Shibaura jest japońską firmą produkującą przeważnie mniejsze maszyny i ciągniki rolnicze, od połowy XX wieku.
W silnikach pracują turbosprężarki Garret, IHI i inne. W starszych modelach znajdują się pompy wtryskowe Sims, Rotodiesel (DPA), a także kasetowe pomp wtryskowe firmy ZEXEL. Systemy wtrysku paliwa są wtryskiem pośrednim i bezpośrednim, w zależności od modelu silnika.
W naszej firmie specjalizujemy się w regeneracji pomp wtryskowych, jak i wtryskiwaczy do ciągników, posiadamy wiedzę i dostęp do części firm Zexel, Bosch, Denso (Nippodenso), Sims – Minimec, Rotodiesel, CAV. Czytaj Więcej
KATALOG TURBOSPRĘŻAREK
Turbosprężarki do pojazdów ciężarowych
W przypadku poszukiwania swojego modelu wskazane skorzystać z wyszukiwarki znajdującej się na naszej, na górnym banerze po prawej stronie). Czytaj Więcej
Pompy Wtryskowe w John Deere
Większość pomp wtryskowych montowanych w silnikach John Deere jest układu Bosch-a. Pompy tam montowane to przeważnie typy P, lub H, o konstrukcji rzędowego montażu sekcji tłoczących. Regulatory we wcześniejszych modelach były mechaniczne wielozakresowe RQV, lub rzadziej RSV i RQVK. W modelach nowszych zastosowano regulatory sterowane elektronicznie (system EDC) np. RE30. Czytaj Więcej

Regeneracja pompy Maximec i Minimec – SIMS
Regenerujemy pompy wtryskowe starszej generacji firmy Sims / CAV / Lucas, a obecnie Delphi. Pompy wtryskowe SIMS są w układzie sekcji rzędowych z wałkiem krzywkowym. Pompy mniejszych gabarytów to modele Minimec z odśrodkowym regulatorem prędkości obrotowej. Stosowane są głównie w maszynach budowlanych, ciągnikach rolniczych i urządzeniach stacjonarnych. Często były montowane do silników Perkins, Leyland, Ford.
Zastosowanie Pomp Maximec:
Silnik większe przeważnie są zaopatrzone w pompy Maximec z ilością cylindrów od 6 do 12. Tego typu pompy znajdziemy w silniku Perkins, Ford, MTU / Rolls Royce, Leyland. Silniki te są stosowane w dużych agregatach prądotwórczych, kopalniach, statkach w lokomotywach. Czytaj Więcej

Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy Zexel
Tuleja przestawiacza kąta wtrysku pompy Bosch VE. Firma Zexel ma swoje źródła w 1939 roku, w Japonii. Tam też odbywa się produkcja systemów wtrysku paliwa. Jednak nie wszyscy wiedzą, że Zexel została wykupiona przez światowego producenta części samochodowych, firmę Bosch. W Zexelu-u znajdziemy dość duży pakiet produkowanych systemów. Są tam pompy rzędowe, rozdzielaczowe, które dzielą się na sterowane elektronicznie, oraz z regulatorem mechanicznym odśrodkowym lub pneumatycznym. Zexel produkuje także dużą ilość pomp z napędem obcym, które przeważnie są montowane w małych silnikach do urządzeń budowlanych i niewielkich ciągników rolniczych. Spośród nich wyróżniają się marki Kubota, Toyosha, Iseki, Mitsubishi, Isuzu, ale niektóre pompy wtryskowe można także znaleźć w ciągnikach Case, Perkins, oraz osobówkach Opel Astra itp. Pompy wtryskowe są budowane w podobnym systemie do Bosch-a i są to typy VE, VE EDC, wielkość A, oraz wspomniane z napędem obcym.
Regeneracja Pomp Wtryskowych Zexel
Naprawa i Regeneracja Wtryskiwaczy Zexel
Usterki pomp i wtryskiwaczy ZEXEL:

Pompy i Wtryskiwacze JCB, New Holland
– Pompy wtryskowe i wtryskiwacze w koparkach oraz ciągnikach rolniczych
W pojazdach rolniczych, budowlanych i urządzeniach stacjonarnych stosuje się bardzo często silniki diesla. Zgodnie z przepisami ekologicznymi i rozwojem techniki systemy wtrysku paliwa muszą spełniać coraz to wyższe normy. W wielu pojazdach zastosowano układy Common Rail i pompowtryskiwacze, ale część silników pracuje na nowoczesnych pompach wtryskowych firmy Delphi (Lucas) i Bosch. Takim przykładem są np. koparki firmy JCB i New Holland. Często w JCB możemy spotkać silnik Perkins-a z układem wtrysku Delphi i pompą wtryskową DP200 i DP210. Czytaj Więcej
Iseki – regeneracja Turbosprężarek, Pomp Wtryskowych i Wtryskiwaczy
Coraz bardziej popularną marką wśród maszyn budowalnych i rolniczych jest ISEKI. Firma ta specjalizuje się przeważnie w mniejszych silnikach. Znajdują się w nich układy wtryskowe, głównie japońskiej firmy Zexel, Denso (Nippodenso) oraz Bosch. Najnowsze modele pracują na systemie common rail, jednak wiele z dawniejszych jednostek posiada konwencjonalny wtrysk z pompą wtryskową.
Pompy te dzielą się na: typ A (np. PES4A90… pompa rzędowa), typ MW (pompa rzędowa), typ VE (pompa rozdzielaczowa), oraz pompy kasetowe NP-PFR z regulatorem obrotów oddzielonym od pompy.
Regeneracja Turbosprężarek
Nasza firma profesjonalnie zajmuje się regeneracją wyżej wymienionych pomp wtryskowych, wtryskiwaczy, oraz turbosprężarek. Posiadamy dokumentację, wieloletnią wiedzę, oraz wysoce wyspecjalizowanych mechaników. Czytaj Więcej

Regeneracja pomp i turbosprężarek Volvo Penta, Deutz, MTU
Nasza firma specjalizuje się w regeneracji pomp wtryskowych i turbosprężarek, pomp Common Rail, wtryskiwaczy do silników stacjonarnych i wielkogabarytowych, w tym marek Volvo Penta, Rolls Royce – MTU, Perkins, Deutz i innych.
Przekrój pomp i systemów wtrysku paliwa znajdujących się w w.w. modelach jest bardzo szeroki i zależny jest od okresu produkcji silnika.
W modelach Volvo Penta, mi. w:
Volvo Penta D1-13 MS15L/A,
Volvo Penta D1-20 MS15L/A,
Volvo Penta D1-30 MS15L/A,
Volvo Penta D2-40 MS15L/A, Czytaj Więcej

Regeneracja pompy wtryskowej Zetor, MTZ, John Deere, JSC, BMZ, Motorpal
Pompy wtryskowe Motorpal do Zetora, MTZ, Białoruś, John Deere
W naszej firmie regenerujemy pompy wtryskowe i wtryskiwacze do maszyn i ciągników rolniczych typu Zetor, Ursus, Białoruś, MTZ, John Deere, Deutz firmy producenckiej Motorpal.
Na usługi udzielamy dwuletniej gwarancji, co jest wynikiem bardzo wysokiej jakości wykonanych prac i doświadczenia załogi.
Więcej informacji i zapytania pod numerem tel:
+48 502 430 150 lub + 48 512 179 332
Email: serwis@hoffman.auto.pl
Jesteśmy serwisem autoryzowanym Motorpal, który co dwa lata przechodzi kontrolę.
Regeneracja pompy wtryskowej w tym Motorpal jest demontowana, oczyszczone przy pomocy specjalnych płynów, myjek ultradźwiękowych, następnie montowane używając specjalistycznych narzędzi i odpowiednich sił dokręcania. Wcześniej oczywiście następuje weryfikacja zużytych elementów, ustalenia akceptacji z klientem i ich wymiana.
Po zmontowaniu pompa trafia na stanowisko probiercze Bosch EPS 707 lub Spólnota SPP212. Do pompy wtryskowej dobierane są przewody o odpowiedniej długości i otworze wewnętrznym. Kolejnym etapem jest dobór wtryskiwacza probierczego, w którym znajduje się rozpylacz o wysokiej dokładności selekcji fabrycznej oznaczony normą ISO .
Regeneracja pompy wtryskowej – Przykład:
Do pompy wtryskowej Zetor Proxima, numer PP4M10P1i3782 dobieramy przewody o właściwościach 6x2x600 mm, oraz wtryskiwacze o numerze katalogowym: 1688901101. Dane regulacyjne posiadamy w formie elektronicznej, lub papierowej.
Całość testu jest wykonywana przy ścisłych warunkach zawartych w karcie prób. Płyn do badania posiada także odpowiednie normy ISO i przy tej pompie podczas całego testu musi posiadać temperaturę 40 stopni Celsjusza.

Usterki pomp common rail i pomp wtryskowych
Usterki pompki zasilającej w pompie Common Rail i pompach wtryskowych rozdzielaczowych (rotacyjnych)
Bardzo częstą usterką w pompach wtryskowych jest uszkodzenie mimośrodowej pompki zasilającej. Pompa jest często zabudowana w obudowie pompy i pracuje w układach samodzielnie, lub ze wspomaganiem pompki zewnętrznej – elektrycznej. Działa na zasadzie mimośrodu z wirującymi łopatkami. Ruch łopatek jest wymuszony mechanicznie z wałka (pompy Delphi, DPC, DP200, DP300, DPS, DPA i inne) lub odśrodkowo, czasem ze wspomaganiem sprężyn (np. pompa Common Rail Delphi, pompa wtryskowa VE).
Pompa zasilająca jest pierwszym elementem w pompach wtryskowych lub ciśnieniowych gdzie wpływa do niej paliwo i jest najbardziej narażona na potencjalne zagrożenia choćby z zanieczyszczeń paliwa. Czytaj Więcej

Regeneracja pomp wtryskowych Bosch
Systemy PLD – Bosch, najczęściej spotykane w dużych silnikach maszyn oraz w pojazdach ciężarowych i ciągnikach rolniczych.
PLD w skrócie możemy opisać: pompa-przewód-wtryskiwacz. Każda pompa jest przydzielona do jednego cylindra i jest sterowana indywidualnie poprzez system EDC. Napęd pompy jest zewnętrzny, to znaczy że pompa jest osadzona w komorach bloku i napędzana wałkiem krzywkowym który jest elementem silnika. Aby uniknąć strat czasów związanych z przepływem paliwa pod zmiennym ciśnieniem, wszystkie przewody od pompy PLD do wtryskiwacza są Czytaj Więcej

Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy
Trochę historii:
Odkąd zaczęto produkować pojazdy z napędem silnikowym, wymyślano przeróżne jednostki napędowe i paliwa do nich stosowane. W latach dwudziestych XX wieku za przyszłość w motoryzacji uznano silniki diesla, a w temat mocno uderzył Robert Bosch. W 1922 roku rozpoczęły się prace na całego, a już w 1924 roku testowano pompę wtryskową w samochodzie ciężarowym.

Turbosprężarki w Silnikach Spalinowych Biturbo i TwinTurbo
Turbosprężarki Regeneracja – tel. +48 502 430 150
Turbosprężarką nazwiemy urządzenie składające się z części turbinowej i sprężarkowej. Posiada napędzający wirnik turbiny i wirnik sprężarkowy. Oba wirnik są osadzone na wspólnym wale. W większości wirnik turbiny jest na stałe zespolony w wałkiem, co jest potrzebne ze względu że z tej strony występuje wysoka temperatura napędzających wirnik spalin. Wirnik sprężarkowy jest elementem demontowalnym, mocowanych ściśle na wałku i zazwyczaj utrzymany za pomocą nakrętki. Wałek jest osadzony na łożyskach ślizgowych, bardzo rzadko na innych łożyskach np. igiełkowych (turbosprężarka IHI, Opel). Wirniki są osadzone w ślimakowych obudowach połączonych z kolektorami; wydechowym i ssącym.