Jeżdżąc W113 – czyli Mercedes SL Pagoda

Mercedes SL W113 Pagoda. Przydomek ten przylgnął do auta ponieważ hardtop – twardy dach tego kabrioleta ma pewną wklęsłość przypominającą dachy buddyjskich świątyń, o tej nazwie.

Najczęściej właściciele tych aut jeżdżą z dachami miękkimi. Dlatego stosunkowo łatwo się je otwiera i można się cieszyć z przyjemności wiatru we włosach.

Gdybyśmy oglądali sylwetkę tego auta, to przede wszystkim chyba najlepiej oceniłbym opcję z hardtopem, potem w wersji otwartej, a na końcu z zamkniętym dachem miękkim.

Najstarszą wersją W113 jest Mercedes 230 SL produkowany w latach 1963-67. Najrzadszy jest model 250 SL produkowany w 1966 do 1968 roku. Ostatnia wersja to Mercedes 280 SL z lat 1967 do 1971.

Mercedes W 113 – informacje i modelach:

  • 230 SL silnik M 127.II, numer podwozia (VIN) W113.042 / lata produkcji 1963 – 1967
  • 250 SL, silnik M 129.II, numer podwozia (VIN) W113.043 / lata produkcji 1966 – 1968
  • 280 SL, silnik M 130, numer podwozia (VIN) W113.044 / lata produkcji 1967 – 1971

W Polsce chyba większość aut jest sprowadzonych z USA, dlatego za tym idzie duża ilość automatycznych skrzyń biegów. Czytaj Więcej

Austin Mini, Morris Mini , czy może Innocenti Mini Cooper – testujemy auto

Austin Mini, Morris Mini , czy może Innocenti Mini Cooper, albo Mini Cooper Leyland Authi. Jest tyle odmian tego modelu auta, że nawet człowiek zorientowany w motoryzacji może się pogubić.

Pomimo powyższej trudności zdecydowałem się podzielić testami tego auta, które samodzielnie wykonałem.

Większość sympatyków dawnej motoryzacji poszukuje różnych pojazdów na swoją kieszeń. Opisywany Mini jest stosunkowo tanim autem do zakupu, jednak wszystko zależy od jego stanu zachowania. Remonty zawsze są drogim i nieprzewidywalnym do końca wydatkiem. Ja jestem zwolennikiem pojazdów w przyzwoitym stanie blacharki – chyba że dany model jest rzadką wersją.

Teraz trochę o testowanym aucie.

Czytaj Więcej

Silnik Renault 1.2 TCe, Nissan DiG/Ti, Dacia 1,2 TCe, Mercedes Citan 112

Coraz bardziej popularnym silnikiem staje się turbodoładowana jednostka Renault o pojemności 1,2  (1197 ccm). Silnik możemy znaleźć w wielu modelach Renault, oraz w markach Nissan, Mercedes, Dacia.

Jest to niewielki silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu MFI-s lub –d z wtryskiwaczem umieszczonym w cylindrze (DI). Systemy wtrysku są firm Siemens (Continental) lub Hitachi, oraz Motronic firmy Bosch. Silnik jest wspomagany turbosprężarką firm Garret i Mitsubishi

Możemy go często spotkać w modelach:

Nissan Qashqai 1,2 DiG/Ti,

Nissan Pulsar 1.2 DIG-T, silnik HRA2DDT

Nissan Juke 1.2 DIG-T, silnik HRA2DDT

Renault Kadjar 1.2 TCe 130, silnik H5F408

Renault Clio 1.2TCe, silniki H5F403. H5FT412, H5Ft408

Renault Captur 1.2 TCe, silnik H5F403 (do 2015)

Renault Captur 1,2, silnik H5Ft412 (2015-2018 rok)

Renault Scenic 1.2TCe 130

Renault Megane IV 1.2, silnik H5F408

Dacia Duster 1.2 TCe, silnik H5F408, H5F404, H5F410

Dacia Dokker 1.2

Dacia Lodgy 1.2

Mercedes Citan 112 1.2 silnik 200.711 (stosowany olej MB229.3/ MB229.5, SAE 0W30, 0W40) Czytaj Więcej

Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500e, Fiat 500X – serwis, obsługa, ocena

Samochód, można by stwierdzić powstał na fali dawnego kultu Fiata 500 produkowanego przez prawie 20 lat (od 1957 roku).

Rzeczywiście, jeśli przyjrzymy się jego sylwetce to wszystkie modele przypominają stylistycznie dawną pięćsetkę.

Pomimo, że auto kojarzy się z małą przestrzenią, chociaż nie bardzo można tak powiedzieć o wersjach Fiat 500L i 500X, które są dość obszerne. Oczywiście biorę pod uwagę, że na tylnej kanapie usiądą trzy nie tęgie osoby.

Fiat wydaje sześć podstawowych wersji auta serii 500:

  • Fiat 500 – wersja podstawowa
  • Fiat 500 Abarth – wersja dla wymagających większej mocy
  • Fiat 500e – coraz częściej spotykany model w Polsce, produkowany głównie na Amerykę Północną, (USA, Meksyk itp.)
  • Fiat 500L – pojazd powiększony, można by powiedzieć rozdmuchany, czyli wersja minivan
  • Fiat 500X – czyli crossover zbudowany na bazie 500L, mi. z dołożonymi relingami, nadkolami i zmienioną charakterystyką zawieszenia.
  • Fiat 500C – czyli kabriolet

Jeśli masz problem z turbosprężarką, zapytaj fachowca o radę

Czytaj Więcej

Czy warto jeździć Fiatem Tipo? Subiektywna ocena

Tym razem do testów, trafił mi się Fiat Tipo. Model ten znany był z poprzedniej wersji jeszcze z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Poprzednika zapamiętałem z kilku wyróżniających go punktów:

  • Stosunkowo dużo miejsca wewnątrz kabiny
  • Ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów
  • I można by powiedzieć – powiększony Fiat UNO

Oczywiście na pierwszy rzut gdzieś w głowie przeszło mi abym zobaczył te same punkty co w poprzedniku.

Tutaj pozytywny szok. Skrzynia biegów bardzo ładnie pracuje, łącznie z dźwignią zmiany biegów J.

Wracając do dalszych szczegółów. Do użytkowania dostałem Fiata z przebiegiem 500 kilometrów. Ja zrobiłem kolejne 800 km. Wersja dość przyzwoicie wyposażona z silnikiem diesla 1.6 MultiJet i w wersji wyposażeniowej POP. Przyszło mi jeździć tym autem cały tydzień i to w warunkach wysokiej temperatury zewnętrznej. Czytaj Więcej