Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500e, Fiat 500X – serwis, obsługa, ocena

Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500e, Fiat 500X – serwis, obsługa, ocena

Samochód, można by stwierdzić powstał na fali dawnego kultu Fiata 500 produkowanego przez prawie 20 lat (od 1957 roku).

Rzeczywiście, jeśli przyjrzymy się jego sylwetce to wszystkie modele przypominają stylistycznie dawną pięćsetkę.

Pomimo, że auto kojarzy się z małą przestrzenią, chociaż nie bardzo można tak powiedzieć o wersjach Fiat 500L i 500X, które są dość obszerne. Oczywiście biorę pod uwagę, że na tylnej kanapie usiądą trzy nie tęgie osoby.

Fiat wydaje sześć podstawowych wersji auta serii 500:

  • Fiat 500 – wersja podstawowa
  • Fiat 500 Abarth – wersja dla wymagających większej mocy
  • Fiat 500e – coraz częściej spotykany model w Polsce, produkowany głównie na Amerykę Północną, (USA, Meksyk itp.)
  • Fiat 500L – pojazd powiększony, można by powiedzieć rozdmuchany, czyli wersja minivan
  • Fiat 500X – czyli crossover zbudowany na bazie 500L, mi. z dołożonymi relingami, nadkolami i zmienioną charakterystyką zawieszenia.
  • Fiat 500C – czyli kabriolet

Jeśli masz problem z turbosprężarką, zapytaj fachowca o radę

Ja miałem okazję wypróbować dwa modele Fiat 500e i Fiat 500L, a wyrażę swoją subiektywną opinię o modelu 500L:

Fiat z oznaczeniem L wyróżnia się przede wszystkim wielkością. Wsiadając do samochodu wykonujemy to swobodnie ponieważ układ siedzeń jest dość wysoko od podłoża. Dlatego już na początku wywodu mogę polecić auto osobom starszym, lub z problemami kręgosłupowymi.

Wewnątrz pięćsetki L:

Oczywiście każdemu wsiadającemu najpierw ukazuje się wnętrze. Tutaj skromnie, ale we włoskim stylu. Mocne nawiązanie do przeszłości i trochę nowoczesności. Jest duża estetyka układu, chociaż widać parę mankamentów. Do tych należy poszukiwanie tylnych klamek wewnętrznych, bo ręka nie zawsze łatwo tam trafia.

Wracając do przedniej części kabiny. Dla kierowcy ważna jest kierownica, którą wykonano z materiału sztucznego, ale miłego w dotyku. Kolejnym wartym zauważenia elementem jest system audio połączony z android-auto. System ten jest przydatny szczególnie, kiedy jeździmy autem za granicą. Jest to połączenie telefonu komórkowego z samochodem. Bardzo łatwo wtedy korzystać z Google Maps, lub wywoływania głosowego. Zdarzyło się, że system się zawiesił i zaczął działać dopiero po wyłączeniu telefonu i ponownym uruchomieniu.

Plusem są dwa połączenia USB, jedno łączy nas z w.w. systemem, a drugie może wspomóc ładowaniem inne urządzenia.

Pojazdy sprzedawane w Europie posiadają do wyboru język polski, co bardzo ułatwia obsługę samochodu. Jak zauważyłem marka Fiat posiada w większości współczesnych aut, wybór polskiego języka.

Silnik:

Fiat 500L jest sprzedawany z kilkoma silnikami 875 ccm, 1242 ccm, 1248 ccm (diesel), oraz 1,6 diesel. Ja trafiłem na model najmniejszy, czyli niecałą dziewięćsetkę o mocy 85 KM. Sam nie wiem co o tym powiedzieć. Silnik ma dwa cylindry !!! … i jest turbodoładowany i stąd wyciska tak dużą moc. Praca silnika nie jest przyjemna, a pod górkę ciężko ruszyć.

Jeśli już jedziemy to musimy go trzymać na wyższych obrotach. Wtedy jazda jest płynna, a auto daje możliwość przyśpieszania. Skrzynia biegów posiada 6 biegów i swobodnie jedziemy z prędkością nawet ponad 160 km/h. Niestety zużycie paliwa podawane przez producenta jest niemiarodajne. Średnie zużycie przy żwawej, aczkolwiek nie sportowej jeździe wyszło 9,5 litrów benzyny / 100 km.

Więc tutaj konkretna rada – jak kupować pięćsetkę, szczególnie w większych wersjach to z sinikami 1242 ccm, lub diesla. Większy wydatek na początku zaoszczędzi się na mniejszym zużyciu paliwa. Jeśli będziemy dłużej użytkować auto, to sądzę że większa pojemność mniej obciążonego silnika zwiększy jego żywotność.

Praca dwucylindrowego silnika nie należy do najprzyjemniejszych – jednak wybór silnika należy do kupującego

Nadwozie i wnętrze:

Kształt 500L jest obły, nadwozie nieco różni się od obecnie produkowanych aut, może właśnie dlatego że odnosi się do swojego dawnego protoplasty. Bagażnik jest w miarę obszerny i układny, ma około 450 litrów i mieści dwie duże walizki plus drobne bagaże jak plecak itp.

Dużym minusem jest domykanie tylnej klapy. Po zamknięciu słyszymy zakleszczenie zamka i myślimy, że wszystko jest ok. Po ruszeniu okazuje się, że świeci się kontrolka niedomknięcia klapy. Gorzej jest kiedy zostawiamy auto na parkingu, użytkując bagażnik. Po jej zamknięciu klikamy pilotem blokady auta i odchodzimy, a brak domknięcia tylnej klapy skutkuje niezamknięciem drzwi samochodu. Ryzyko dla roztrzepanych użytkowników J .

Użytkowałem auto jeżdżąc w dwie osoby, lub pięć. Przy wspomnianym silniku jazda w pełni załadowanym autem jest uciążliwa, jednak wracając do wnętrza. Trzech rosłych mężczyzn na tylne siedzenie to za dużo. Pojazd raczej może być wykorzystywany przez zestaw czterech osób, wtedy powinno być wygodnie na tylnej kanapie.

Zawieszenie i jazda:

Fiat 500L (jak większość modeli fiata z półki średniej) jest nieco twardy w wybieraniu nierówności. Przy dużej prędkości odczuwa się lekką niestabilność zawieszenia, a przy pełnym obciążeniu dochodzi niestabilność układu kierowniczego. Jednak do jazdy miejskiej jest bardzo wygodny i tutaj nie miałbym zastrzeżeń.

Deska rozdzielcza Fiata 500L z widocznym systemem audio/AndroidAuto

W skrócie:

Plusy:

  • Możliwość wyboru różnych silników (wybierałbym większe)
  • System Android-Auto
  • Dwa porty USB
  • Wygodne wsiadanie
  • Estetyczne wykonanie wnętrza (chociaż słabe plastiki)
  • „Układny” bagażnik

Minusy:

  • Niedomykający się bagażnik
  • Duże zużycie paliwa (model w dwucylindrowym silnikiem 875 ccm)
  • Brak stabilności przy dużej autostradowej prędkości i dociążeniu
  • Wieszanie się systemu Android-Auto (czasem są to problemy pomiędzy autem a telefonem, np. modele Huawei nie najlepiej współpracują w wieloma markami aut)

 

artykuł i fot. PH

 

Zobacz jeszcze Fiat Tipo

Fiat 500 w wersji sportowej