Jeździć Buickiem Reatta – serwis aut klasycznych

Buick Reatta dane techniczne

Buick Reatta CoupeJeździć Buick-iem Reatta z 1988 roku w wersji coupe to ciekawa przygoda. Przyglądając się linii nadwozia i jeździć nim to jakby lekki ukłon w kierunku „Mistrz kierownicy ucieka” i wcielenie się troszkę w Burta Reynolds-a filmowego „Bandytę”. Za to kiedy popatrzę na deskę rozdzielczą to wskakuję do „Powrotu do przeszłości” z kultowym DeLorean DMC-12. A to dlaczego ?

Deska rozdzielcza jest elektroniczna i na dodatek z dotykowym monitorem sterującym wieloma systemami, jak radio, magnetofon, klimatyzacja. Jej zielona kolorystyka to niczym komputery z filmu „Uwierz w ducha” kiedy Patrick Swayze, jako filmowy duch Sama Wheata przeszkadza nielegalnemu przepływowi finansów. Dodatkowo w funkcjach monitora są wszystkie zapisy jazdy, zużycia paliwa, obrotomierz…taki współczesny pełny komputer pokładowy.

A jak się jeździ ?

Wsiadając ustawiamy siedzisko… i tutaj dla mnie minus. Fotel ma większość regulacji elektrycznie, np. do góry, pochylenie, obniżenie, tyle że kąt tylnego oparcia jest dla mnie zbyt leżący i nie można go bardziej wyprostować, a moje przyzwyczajenia z rajdówki oczekują prostej pozycji. Siedzenia typowo amerykańskie, nie najlepiej utrzymują kierowcę na zakrętach.

A co do zakrętów. Samochód jest lekko podsterowny, czyli lekko wysuwa się przód na zewnątrz. To oczywiście jest kwestia przyzwyczajenia do charakterystyki długiego i ciężkiego przodu.

Jazda nim jest bardzo przyjemna, zawieszenie wybiera dość przyzwoicie, a w kabinie jest cicho. Nadmieniam, że jest to auto dla dwóch osób. Specyficzna budowa układu hamulcowego hydrauliczno-pneumatycznego (wspomaganie) nadaje odczucie jak w samochodzie ciężarowym. Jest to szybkie do opanowania przez każdego kierowcę i całkiem przyjemne w użytkowaniu.

Silnik

Mocą auto nie grzeszy, chociaż zamontowany silnik należy do najlepszych napędów w historii samochodów. Silnik posiada 123 kW, czyli około 167 KM.

Sześciocylindrowa jednostka w układzie V wywodzi się z podstawy wprowadzonej do produkcji w 1961 roku, a kolejna modernizacja w 1988 roku została nazwana GM3800.

Zużycie paliwa w tym samochodzie nie schodzi poniżej 12 litrów / 100km, a w cyklu miejskim wynosi ponad 15 litrów.

Ciekawostka

Do ciekawostek należy oryginalny szparunek wzdłuż samochodu, który nie jest naklejką, a został naniesiony farbą.

Sprawdzanie – badanie – czyszczenie – naprawa wtryskiwaczy benzynowych

Podstawowe parametry:

  • Silnik: sześciocylindrowy w układzie V6, model GM3800
  • Zasilanie: układ wielopunktowego wtrysku paliwa
  • Stopień sprężania: 8,5
  • Moc: 123kW
  • Skrzynia biegów: Automatyczna / GM Turbo Hydramatic THM 440-T4
  • Zawieszenie przód: wahacze poprzeczne, stabilizator, kolumna McPersona
  • Zawieszenie tył: wahacze poprzeczne, stabilizator
  • Maksymalna prędkość: 205 km/h