Jeżdżąc W113 – czyli Mercedes SL Pagoda

Jeżdżąc W113 – czyli Mercedes SL Pagoda

Mercedes SL W113 Pagoda. Przydomek ten przylgnął do auta ponieważ hardtop – twardy dach tego kabrioleta ma pewną wklęsłość przypominającą dachy buddyjskich świątyń, o tej nazwie.

Najczęściej właściciele tych aut jeżdżą z dachami miękkimi. Dlatego stosunkowo łatwo się je otwiera i można się cieszyć z przyjemności wiatru we włosach.

Gdybyśmy oglądali sylwetkę tego auta, to przede wszystkim chyba najlepiej oceniłbym opcję z hardtopem, potem w wersji otwartej, a na końcu z zamkniętym dachem miękkim.

Najstarszą wersją W113 jest Mercedes 230 SL produkowany w latach 1963-67. Najrzadszy jest model 250 SL produkowany w 1966 do 1968 roku. Ostatnia wersja to Mercedes 280 SL z lat 1967 do 1971.

Mercedes W 113 – informacje i modelach:

  • 230 SL silnik M 127.II, numer podwozia (VIN) W113.042 / lata produkcji 1963 – 1967
  • 250 SL, silnik M 129.II, numer podwozia (VIN) W113.043 / lata produkcji 1966 – 1968
  • 280 SL, silnik M 130, numer podwozia (VIN) W113.044 / lata produkcji 1967 – 1971

W Polsce chyba większość aut jest sprowadzonych z USA, dlatego za tym idzie duża ilość automatycznych skrzyń biegów.

 

Przyjemność jazdy

Mercedes SL W113 Pagoda jest bardzo wygodny, jednak samo wsiadanie ma dodatkowo drobne mankamenty. Przede wszystkim siedzenie jest bardzo miękkie i nisko osadzone, co utrudnia swobodne wejście i pierwsze ułożenie. Ta notka dotyczy osób starszych, lub z ograniczeniami ruchowymi. Porównując jednak do innych pojazdów z tej epoki, to wnętrze jest naprawdę bardzo wygodne.

Jazda daje dużo przyjemności. Zawieszenie jest dość miękkie, jednak pojazd trzyma się przyzwoicie podłoża. Przede wszystkim takimi samochodami jeździłem w normalnych warunkach drogowych, stąd proszę nie porównywać mojej opinii do jazdy czasowej, lub na torze.

Dość wygodnie manewruje się kierownicą. Jednak jest ona duża, a na dodatek z nadmiarem wspomagania. Takie rozwiązanie wspomagania jednak było szeroko stosowane przez mercedesa. W wielu modelach jeszcze z lat dziewięćdziesiątych będziemy mieć podobne odczucia przy skręcaniu.

W pojazdach, którymi było dane mi jeździć, kierownica była z tworzywa sztucznego, lub pokryta skórą. Jednak ta druga opcja lepiej przypadła mi do gustu.

Wyjątkowo dziwnie jest osadzony włącznik świateł mijania. Mieści się po lewej stronie, tuż za kierownicą. Podsumowując bardzo niewygodne jest jego użytkowanie.

REGENERACJA POMP WTRYSKOWYCH DO MERCEDESA W113

Mankamentem są często uszkodzone włączniki kierunków, które przede wszystkim trzeba trzymać podczas nadawania sygnału, bo się wyłączają samoistnie (oczywiście w przypadku nowych, nie ma takiego problemu)

Jeśli już jeździmy z odkrytym dachem, to można zakupić specjalną i dedykowaną osłonę, mocowaną za siedzeniami. Na przykład likwiduje to zawirowania, utrzymuje włosy w nienagannym porządku i nie zawiewa kiedy człowiek jest po prostu spocony.

Auta posiadają jeszcze jedną niedoskonałość… i to większość z nich. Na przykład na biegu jałowym potrafią wyrzucać z układu wydechowego czarne drobinki spalin. Ponieważ jest to najczęściej spotykane na zimnym silniku, kiedy auto pracuje w nadmiarze ilości paliwa, chociażby z wtryskiwacza rozruchowego, to często ściana garażu jest czarna. Podsumowując warto pamiętać, aby nie przechodzić tuż za rurą wydechową, bo spodnie czy sukienka mogą być do wymiany 🙂 .

Do minusów przede wszystkim dodałbym słabo ustawiane lusterka, szczególnie prawe zewnętrzne. Jednak jeśli chodzi o design zewnętrznych lusterek to wystawiam same plusy.

Plusem jest także domykanie drzwi, i tylnej klapy bagażnika, jednak kiedy są dobrze ustawione. Mało obeznani z W113 mogą mieć kłopoty z otwieraniem maski. Otwiera się ją od tyłu do przodu, a uchwyt bezpieczeństwa znajduje się z lewej strony maski.

Skrzynia Biegów

Większość modeli, które pokazują się na polskim rynku, na rajdach pojazdów zabytkowych itp. posiada automatyczną skrzynię biegów. Przede wszystkim jest tam zastosowana hydrauliczna czterobiegowa skrzynia. Mniej (w Polsce) spotykana jest opcja ze skrzynią manualną. Na przykład plusem automata jest wygoda jazdy, jednak plusem manualnej skrzyni jest możliwość wpływania na osiągi auta. Jednak dotyczy to szczególnie użytkowników, którzy uczestniczą w różnych rajdach pojazdów zabytkowych i zlotach z próbami sportowymi i zabawowymi. Przede wszystkim podczas prób lepszy wpływ na dynamikę jazdy ma oczywiście kierowca z manualem.

W stosunku do współcześniejszych modeli z automatycznymi skrzyniami biegów, średnio działa tzw. „kickdown”. Jest to opcja umożliwiająca błyskawiczną zmianę biegu na niższy w celu szybkiego przyśpieszenia. Takie zjawisko nastąpi tylko w momencie całkowitego naciśnięcia dźwigni gazu – do końca i to z pewnym opóźnieniem.

Podobnie zdarza się czasem, żeby zmienić bieg na wyższy należy nieco upuścić „gazu” i bieg wskoczy (dzieje się tak głównie podczas energicznego przyśpieszania, chociaż nie maksymalnego.

Jednak wiele ze skrzyń, jak i sprzęgieł, dodatkowo posiada typowe uszkodzenia eksploatacyjne, co odczuwa się np. podczas zmiany biegów, lub przełączania z P do R, czy „drive”. Systemy z automatyczną skrzynią posiadają dodatkowy układ podnoszenia wolnych obrotów podczas włączonego biegu.

Silnik

W 113 posiada trzy silniki:

  • 2308 ccm / 150 KM / 196 Nm przy 4200 obr.
  • 2496 ccm / 150 KM / 216 Nm przy 4200 obr.
  • 2778 ccm / 170 KM / 240Nm przy 4500 obr.

Wszystkie silniki dysponują 6-ma cylindrami w układzie rzędowym, ponadto silnik w karoserii ponadto jest ustawiony wzdłużnie.

Dodatkowo warto wiedzieć, że system zasilania paliwem i układ zapłonowy są firmy Bosch. Paliwo dostarcza elektryczna pompa, mocowana za zbiornikiem, a następnie jest rozdzielane przez rzędową pompę wtryskową, do wtryskiwaczy. Układ taki nazywa się MFI i ponadto ma swoją historię w lotnictwie, jeszcze w latach trzydziestych XX wieku.

WTRYSKIWACZE DO MERCEDESA W113 – 230SL – 250SL – 280SL

Praca sprawnego silnika jest wielką przyjemnością dla ucha, dodatkowo na biegu jałowym silnik potrafi nawet nie drgnąć. Oczywiście proszę pamiętać, żeby osiągnąć taki efekt, to wszystkie parametry silnika, układu zapłonowego, wtryskowego powinny być w stanie nienagannym.

Ponadto ważnym elementem jest systematyczna obsługa i prawidłowe stosowanie środków smarnych, przede wszystkim zgodne z zaleceniami.

  • Mając na uwadze, że te pojazdy nie przemierzają dużej ilości kilometrów, przede wszystkim zalecałbym wymieniać olej w granicach 5000 – 8 000 km, lub raz w roku.
  • Obecnie sprzedawane paliwo posiada w sobie mało związków smarnych, na przykład ołowiu, czy związków siarki, które potem nie najlepiej wpływają na środowisko. W związku z tym, niezależnie od tego czy był remont silnika, lub głowicy, wykonany według nowych standardów i materiałów, jednak należy stosować dodatek do paliwa. Podsumowując jest on potrzebny do smarowania sekcji tłoczących, wtryskiwaczy i układu paliwowego. Jednak na podstawie doświadczenia zalecałbym stosować nawet podwójną dawkę, względem propozycji producenta środka. Na przykład wartym użycia jest środek firmy Motul – Valve Expert

Spotkane usterki w pracy silnika i ich przyczyny:

  • Czarny dym i zalewanie świec na wolnych obrotach biegu jałowego – przyczyn może być wiele. Na przykład może być uszkodzony pierścień charakterystyki regulatora pompy wtryskowej, zbyt duża dawka paliwa, uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy.
  • Ciężki rozruch silnika zimnego – przyczyną są często; uszkodzony silnik (niewłaściwe ciśnienie sprężania), uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy, uszkodzone sterowanie systemu rozruchowego, uszkodzone sekcje tłoczące pompy wtryskowej
  • Ciężki rozruch gorącego silnika –  na przykład uszkodzone wtryskiwacze, podobnie uszkodzenie silnika (sprężanie), uszkodzenie rozrządu – na przykład podstawione zawory
  • Dwa stany oleju w silniku – uszkodzone wtryskiwacze, wtryskiwacz rozruchowy, uszkodzona pompa wtryskowa, uszkodzony układ tłokowo-pierścieniowy (np. pęknięte pierścienie)
  • Duże zużycie paliwa – na przykład uszkodzenie po stronie pompy wtryskowej, niewłaściwie ustawiony kąt zapłonu, uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy, dodatkowo niewłaściwie ustawienie pompy i podobnie układu przepustnic.

Paweł Hoffman