Jeżdżąc W113 – czyli Mercedes SL Pagoda

Jeżdżąc W113 – czyli Mercedes SL Pagoda

Mercedes W113 potocznie jest zwany Pagodą. Przydomek ten przylgnął do auta ponieważ hardtop – twardy dach tego kabrioleta ma pewną wklęsłość przypominającą dachy buddyjskich świątyń, o tej nazwie.

Najczęściej właściciele tych aut jeżdżą z dachami miękkimi. Stosunkowo łatwo się je otwiera i można się cieszyć z przyjemności wiatru we włosach.

Gdybyśmy oglądali sylwetkę tego auta, to chyba najlepiej oceniłbym opcję z hardtopem, potem w wersji otwartej, a na końcu z zamkniętym dachem miękkim.

Najstarszą wersją W113 jest Mercedes 230 SL produkowany w latach 1963-67. Najrzadszy jest model 250 SL produkowany w 1966 do 1968 roku. Ostatnia wersja to Mercedes 280 SL z lat 1967 do 1971.

Mercedes W 113 – informacje i modelach:

  • Mercedes 230 SL silnik M 127.II, numer podwozia (VIN) W113.042 / lata produkcji 1963 – 1967
  • Mercedes 250 SL, silnik M 129.II, numer podwozia (VIN) W113.043 / lata produkcji 1966 – 1968
  • Mercedes 280 SL, silnik M 130, numer podwozia (VIN) W113.044 / lata produkcji 1967 – 1971

W Polsce chyba większość aut jest sprowadzonych z USA, a za tym idzie duża ilość automatycznych skrzyń biegów.

 

Przyjemność jazdy

Auto jest bardzo wygodne, chociaż samo wsiadanie ma drobne mankamenty. Siedzenie jest bardzo miękkie i nisko osadzone, co utrudnia swobodne wejście i pierwsze ułożenie. Ta notka dotyczy osób starszych, lub z ograniczeniami ruchowymi. Porównując jednak do innych pojazdów z tej epoki, to wnętrze jest naprawdę bardzo wygodne.

Jazda daje dużo przyjemności. Zawieszenie jest dość miękkie, jednak pojazd trzyma się przyzwoicie podłoża. Takimi samochodami jeździłem w normalnych warunkach drogowych, stąd proszę nie porównywać mojej opinii do jazdy czasowej, lub na torze.

Dość wygodnie manewruje się kierownicą. Jest ona duża, a na dodatek z nadmiarem wspomagania. Takie rozwiązanie wspomagania było szeroko stosowane przez mercedesa. W wielu modelach jeszcze z lat dziewięćdziesiątych będziemy mieć podobne odczucia przy skręcaniu.

W pojazdach, którymi było dane mi jeździć, kierownica była z tworzywa sztucznego, lub pokryta skórą. Ta druga opcja lepiej przypadła mi do gustu.

Wyjątkowo dziwnie jest osadzony włącznik świateł mijania. Mieści się po lewej stronie, tuż za kierownicą i bardzo niewygodne jest jego użytkowanie.

REGENERACJA POMP WTRYSKOWYCH DO MERCEDESA W113

Mankamentem są często uszkodzone włączniki kierunków, które trzeba trzymać podczas nadawania sygnału, bo się wyłączają samoistnie (oczywiście w przypadku nowych, nie ma takiego problemu)

Jeśli już jeździmy z odkrytym dachem, to można zakupić specjalną i dedykowaną osłonę, mocowaną za siedzeniami. Likwiduje to zawirowania, utrzymuje włosy w nienagannym porządku i nie zawiewa kiedy człowiek jest po prostu spocony.

Auta posiadają jeszcze jedną niedoskonałość… i to większość z nich. Na biegu jałowym potrafią wyrzucać z układu wydechowego czarne drobinki spalin. Ponieważ jest to najczęściej spotykane na zimnym silniku, kiedy auto pracuje w nadmiarze ilości paliwa, chociażby z wtryskiwacza rozruchowego, to często ściana garażu jest czarna. Warto pamiętać, aby nie przechodzić tuż za rurą wydechową, bo spodnie czy sukienka mogą być do wymiany 🙂 .

Do minusów dodałbym słabo ustawialne lusterka, szczególnie prawe zewnętrzne. Jeśli chodzi o design zewnętrznych lusterek to wystawiam same plusy.

Plusem jest także domykanie drzwi, i tylnej klapy bagażnika, oczywiście kiedy są dobrze ustawione. Mało obeznani z W113 mogą mieć kłopoty z otwieraniem maski. Otwiera się ją od tyłu do przodu, a uchwyt bezpieczeństwa znajduje się z lewej strony maski.

Skrzynia Biegów

Większość modeli, które pokazują się na polskim rynku, na rajdach pojazdów zabytkowych itp. posiada automatyczną skrzynię biegów. Jest tam zastosowana hydrauliczna czterobiegowa skrzynia. Mniej (w Polsce) spotykana jest opcja ze skrzynią manualną. Plusem automata jest wygoda jazdy, natomiast plusem manualnej skrzyni jest możliwość wpływania na osiągi auta. Dotyczy to szczególnie użytkowników, którzy uczestniczą w różnych rajdach pojazdów zabytkowych i zlotach z próbami sportowymi i zabawowymi. Podczas prób lepszy wpływ na dynamikę jazdy ma oczywiście kierowca z manualem.

W stosunku do współcześniejszych modeli z automatycznymi skrzyniami biegów, średnio działa tzw. „kickdown”. Jest to opcja umożliwiająca błyskawiczną zmianę biegu na niższy w celu szybkiego przyśpieszenia. Takie zjawisko nastąpi tylko w momencie całkowitego naciśnięcia dźwigni gazu – do końca i to z pewnym opóźnieniem.

Czasem zdarza się, żeby zmienić bieg na wyższy należy nieco upuścić „gazu” i bieg wskoczy (dzieje się tak głównie podczas energicznego przyśpieszania, chociaż nie maksymalnego.

Wiele ze skrzyń, jak i sprzęgieł, posiada typowe uszkodzenia eksploatacyjne, co odczuwa się np. podczas zmiany biegów, lub przełączania z P do R, czy „drive”. Systemy z automatyczną skrzynią posiadają dodatkowy układ podnoszenia wolnych obrotów podczas włączonego biegu.

Silnik

W 113 posiada trzy silniki:

  • 2308 ccm / 150 KM / 196 Nm przy 4200 obr.
  • 2496 ccm / 150 KM / 216 Nm przy 4200 obr.
  • 2778 ccm / 170 KM / 240Nm przy 4500 obr.

Wszystkie silniki dysponują 6-ma cylindrami w układzie rzędowym, a silnik w karoserii jest ustawiony wzdłużnie.

System zasilania paliwem i układ zapłonowy są firmy Bosch. Paliwo dostarcza elektryczna pompa, mocowana za zbiornikiem, a następnie jest rozdzielane przez rzędową pompę wtryskową, do wtryskiwaczy. Układ taki nazywa się MFI i ma swoją historię w lotnictwie, jeszcze w latach trzydziestych XX wieku.

WTRYSKIWACZE DO MERCEDESA W113 – 230SL – 250SL – 280SL

Praca sprawnego silnika jest wielką przyjemnością dla ucha, a na biegu jałowym silnik potrafi nawet nie drgnąć. Oczywiście proszę pamiętać, żeby osiągnąć taki efekt, to wszystkie parametry silnika, układu zapłonowego, wtryskowego powinny być w stanie nienagannym.

Ważnym elementem jest systematyczna obsługa i prawidłowe stosowanie środków smarnych, zgodne z zaleceniami.

  • Mając na uwadze, że te pojazdy nie przemierzają dużej ilości kilometrów olej zalecałbym wymieniać w granicach 5000 – 8 000 km, lub raz w roku.
  • Obecnie sprzedawane paliwo posiada w sobie mało związków smarnych, chociażby ołowiu, czy związków siarki, które nie najlepiej wpływają na środowisko. W związku z tym, niezależnie od tego czy był remont silnika, lub głowicy, wykonany według nowych standardów i materiałów, należy stosować dodatek do paliwa. Jest on potrzebny do smarowania sekcji tłoczących, wtryskiwaczy i układu paliwowego. Na podstawie doświadczenia zalecałbym stosować nawet podwójną dawkę, względem propozycji producenta środka. Tutaj wartym użycia jest środek firmy Motul – Valve Expert

Spotkane usterki w pracy silnika i ich przyczyny:

  • Czarny dym i zalewanie świec na wolnych obrotach biegu jałowego – przyczyn może być wiele. Dla przykładu może być uszkodzony pierścień charakterystyki regulatora pompy wtryskowej, zbyt duża dawka paliwa, uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy.
  • Ciężki rozruch silnika zimnego – przyczyną są często; uszkodzony silnik (niewłaściwe ciśnienie sprężania), uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy, uszkodzone sterowanie systemu rozruchowego, uszkodzone sekcje tłoczące pompy wtryskowej
  • Ciężki rozruch gorącego silnika – uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzenie silnika (sprężanie), uszkodzenie rozrządu – np. podstawione zawory
  • Dwa stany oleju w silniku – uszkodzone wtryskiwacze, wtryskiwacz rozruchowy, uszkodzona pompa wtryskowa, uszkodzony układ tłokowo-pierścieniowy (np. pęknięte pierścienie)
  • Duże zużycie paliwa – uszkodzenie po stronie pompy wtryskowej, niewłaściwie ustawiony kąt zapłonu, uszkodzone wtryskiwacze, uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy, niewłaściwie ustawienie pompy i układu przepustnic.

Paweł Hoffman