Dziekujemy

Dziękujemy za wiadomość! Odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe.

14 Zlot Pojazdów Zabytkowych – Hoffman – PODR Boguchwała

fot. Kamil Bać

PODR w Boguchwale wraz z firmą Hoffman oraz Automobilklubem Rzeszowskim zaprasza wszystkich sympatyków i właścicieli pojazdów zabytkowych na Zlot i Wystawę Zabytkowych Pojazdów.

Będzie to 14-sta kontynuacja wcześniejszych edycji zlotów i rajdów, które nosiły miano Rajdów Nocy Muzeów, czy Podkarpacko Szaryskiego Kryterium Weteranów.

Tym razem program będzie prosty i przyjazny dla uczestników lubiących stałe miejsce imprezy. Właściciele historycznych pojazdów będą mieć zapewniony poczęstunek, a załogi najlepiej się prezentujące wygrają kilka nagród, wśród których będą: Czytaj Więcej

Hartridge Sabre CRi Expert – Tester do wtryskiwaczy CR

Hartridge Sabre CRi Expert – Tester do wtryskiwaczy CR

Nowy Sabre CRi Ekspert jest rozwinięciem platformy Sabre.

Sabre CRi Expert Hartridge

Model Expert nie zastępuje modelu Master, ale otwiera inne możliwości warsztatu, aby rozwinąć i rozwijać platformę, która skupia się na łatwym użytkowaniu.

Szczegóły: zadzwoń +48 502 430 150

Wiele komponentów tej nagradzanej, kompaktowej platformy jest unikatowe dla Sabre CRi Expert. Nowe funkcje zostały zaprojektowane od podstaw w celu zapewnienia przyszłego gotowego rozwiązania testowego, które wyprzedza rynek. Czytaj Więcej

Zapała i Gwiazda – 4. Rajd Elektreny

Zapała i Gwiazda – 4. Rajd Elektreny

(lit. 4. Rally Elektrėnai)

W 4 edycji Rajdu Elektreny wystartuje nasza załoga w składzie Mariusz Zapała / Łukasz Gwiazda. Rajd będzie rozgrywany w dniach 7 do 8 września 2018 roku. Na bazę rajdu zostało wybrane miasto na Litwie – Elektrėnai.

Dodatkowo będzie to szósta runda RSMP obecnego 2018 roku i czwarta runda Rajdowych Mistrzostwa Litwy w której walczą swoją fiestą R5 Zapała i Gwiazda. Czytaj Więcej

KTS 560 i KTS 590 już od 8350,00 zł

KTS 560 i KTS 590 już od 8500,00 zł

Akcja specjalna trwająca do 29 czerwca 2018 roku dla KTS 560 i KTS 590 z oprogramowaniem

ESI[tronic] SD/SIS na 12 miesięcy (dodatkowo można zamówić ESI M na 12 miesięcy)

W szczegółach proszę o kontakt pod numerem 502 430 150 Czytaj Więcej

Przyczyny usterek w pompach i wtryskiwaczach – galeria

Pompa wtryskowa do maszyny budowlanej firmy Stanadyne – zielony szlam na układzie dźwigni regulatora

Czytaj Więcej

FWA 6820, FWA 6620, FWA 6720 – urządzenie do geometrii kół Bosch

FWA 6620, 6720, 6820-System do geometrii kół 3D z dwiema kamerami

 

Urządzenie Geometrii kół firmy Bosch: FWA6720

Utrzymanie właściwej geometrii zawieszenia jest istotne dla utrzymania kierowalności pojazdu, bezpieczeństwa jazdy oraz komfortu. Najnowsze urządzenia Bosch umożliwiają dokładniejszy i szybszy pomiar zbieżności , pochylenia kół, nierównoległości osi, przesunięcia kół, wyprzedzenia i pochylenia sworznia zwrotnicy (3 min) . Najnowsza generacja FWA 6620, 6720, 6820 wykorzystuje technikę pomiaru 3D korzystają z dwóch kamer. Czytaj Więcej

Usterki pomp common rail i pomp wtryskowych

Usterki pompki zasilającej w pompie Common Rail i pompach wtryskowych rozdzielaczowych (rotacyjnych)

Bardzo częstą usterką w pompach wtryskowych jest uszkodzenie mimośrodowej pompki zasilającej. Pompa jest często zabudowana w obudowie pompy i pracuje w układach samodzielnie, lub ze wspomaganiem pompki zewnętrznej – elektrycznej. Działa na zasadzie mimośrodu z wirującymi łopatkami. Ruch łopatek jest wymuszony mechanicznie z wałka (pompy Delphi, DPC, DP200, DP300, DPS, DPA i inne) lub odśrodkowo, czasem ze wspomaganiem sprężyn (np. pompa Common Rail Delphi, pompa wtryskowa VE).

Pompa zasilająca jest pierwszym elementem w pompach wtryskowych lub ciśnieniowych gdzie wpływa do niej paliwo i jest najbardziej narażona na potencjalne zagrożenia choćby z zanieczyszczeń paliwa. Czytaj Więcej

Wymiana starego KTS-a 520/550/650/670 na najnowsze moduły KTS560/590

tester diagnostyczny kts bosch

Wymiana starego KTS-a 520/550/650/670 na najnowsze moduły KTS560/590

Aktualna akcja promocyjna dotyczy wymiany starych urządzeń typu KTS na najnowsze modele typu KTS 560 i KTS 590.

Cena netto za KTS 560: 8500,00 zł

Cena netto za KTS 590: 11 600,00 zł

Nowość KTS 250 zobacz:

Podstawowe zasady promocji – do wyboru jedna z opcji:

  • Zwrot starego testera usterek firmy Bosch (KTS 520, KTS 550, KTS 670, KTS 650) do Firmy Hoffman (dla użytkowników ESI Tronic).
  • Zakup wraz z oprogramowaniem Wariant licencji – abonament ESI SD/SIS na 12-miesięcy
    Zawierający: SD Diagnoza Sterowników, SIS System Informacji Serwisowych (dla nowych klientów firmy Hoffman – Bosch)

KTS 560/590 rabat od ceny katalogowej w wysokości minimum 3500,00 zł netto. Czytaj Więcej

Wygraj Weekend Spa w Bieszczadach z Hoffmanem – przegląd klimatyzacji, serwisowy

Wszystkich naszych klientów stałych i nowych zapraszamy do udziału w konkursie. Skorzystaj z naszych usług i wygraj komfortowy pobyt w Bieszczadach.

Umów się na wizytę: telefon kontaktowy: 502 430 150 (po 2 czerwca 2017), 533 324 350 lub inne telefony z działu kontakt.

Każdy kto do 31 lipca 2017 roku skorzysta z naszych usług:

Czytaj Więcej

Przegląd klimatyzacji w Twoim aucie za 99,00 zł

Do 15 czerwca 2017 trwa w naszym serwisie promocja na przegląd klimatyzacji w cenie 99,00 zł.

W usłudze jest zawarte:

  • Odessanie czynnika
  • Odessanie zużytego oleju z obiegu układu klimatyzacji (służącego do smarowania sprężarki)
  • Sprawdzenie szczelności układu
  • Napełnienie czynnikiem zgodnie z zaleceniami producenta
  • Uzupełnienie oleju w systemie

Czytaj Więcej

Polonez 2000 Racing i Saab 96V4 Rally w Rally Prague Revival

Polonez 2000 Racing i Saab 96V4 Rally w Rally Prague Revival

Czytaj Więcej

Wykonujemy ozonowanie i przegląd klimatyzacji – Rzeszów

Co to jest ozonowanie klimatyzacji

Umów wizytę na przegląd klimatyzacji telefonicznie 502 430 150

Czytaj Więcej

Rajd polonezem po Wieliczce HRSMP Memoriał

Rajdowe przygody Pawła i Marcina – czyli rajd polonezem po Wieliczce

1 Runda MOTUL HRSMP 2017

Na starcie do Memoriału Kuliga i Bublewicza stanęły 52 załogi, w tym 30 ścigało się w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Wśród tych drużyn z numerem 71 wystartowali Paweł Hoffman i Marcin Barłoga. Kolejny raz zasiedli za sterami Poloneza 2000 Rally Walter Wolf reprezentując także Dieselland, Firmę Hoffman i Berner. Czytaj Więcej

Hoffman – Barłoga w Memoriale Kuliga i Bublewicza pojadą Polonezem

W 2017 roku Zespół Hoffman wystartuje w cyklu HRSMP, czy w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Ponadto planowane starty to Revival Prague w kwietniu, 26 Rajd Rzeszowski w sierpniu, oraz kilka innych rajdów. Podczas mistrzostw historycznych Paweł będzie współpracował z pilotem Marcinem Barłogą, z którym będą walczyć o tytuł. W rajdzie rzeszowskim, na prawym zasiądzie Michał Wiśniewski, z którym Paweł już czwarty raz przejedzie ten ciężki, a jednak kuszący rajd.

Będą także duże zmiany.

Czytaj Więcej

Zespół Rajdowy Hoffman i przyjaciele

Czasem tak jest że zainteresowania zawodowe są powiązane z pasją. Tak też jest w firmie Hoffman, która w drugim pokoleniu istnieje na rynku motoryzacyjnym. Firmę założył Leon Hoffman. Od młodych lat był zainteresowany techniką motoryzacyjną, oraz sportem motorowym.

Jako młody chłopak Leon wystartował w kilku modnych wtedy rajdach motocyklowych, jednak z braku możliwości finansowych musiał się z tego wycofać. Potem wstąpił do Automobilklubu Rzeszowskiego i brał udział pomagając w Rajdach Rzeszowskich jako „safeciarz”. Innym razem, jeszcze w latach siedemdziesiątych trafiło mu się naprawiać auto rajdowe Fiata 125, Andrzeja Jaroszewicza. Awarii uległ krzyżak wału, a Leon pracując w Transbudzie dostał takie nagłe zlecenie. Wraz z kolegami użyli wtedy elementów krzyżaka z Syreny.

Lata dziewięćdziesiąte to kolejne pokolenie i zainteresowanie rajdami syna Pawła.

Czytaj Więcej

2 Rajd Rzeszowiak – Hoffman/Barłoga HRPP

Załoga Hoffman / Barłoga na odcinku specjalnym

Załoga Hoffman / Barłoga na odcinku specjalnym

2. Rajd Rzeszowiak

został przywitany piękną pogodą i tak też się zakończył. Park Serwisowy był zlokalizowany na terenie Rynku w Boguchwale co było dużym udogodnieniem dla zawodników i ich zespołów ze względu na bliskość zaplecza typu toalety, kawiarenka itp. Czytaj Więcej

KTS 520, KTS 550, KTS 670, KTS 650 – wycofanie aktualizacji

KTS 520, KTS 550, KTS 670, KTS 650 – wycofanie aktualizacji

Firma Bosch z końcem roku 2017 wycofuje wsparcie oprogramowania ESI Tronic 2.0 do starszych systemów:

  • Windows XP
  • Windows Vista

Czytaj Więcej

ESI Tronic 2.0 promocja na A+SIS dla Texa, Hella-Gutmann, Delphi, Launch, Brain Bee

ESI Tronic 2.0 promocja na A+SIS dla uzytkowników Texa, Hella-Gutmann, Delphi, Launch, Brain Bee, DST Denso i wiele innych

 

 

Akcja specjalna: oprogramowaniem ESI[tronic] A + SIS na 12 miesięcy dla każdego warsztatu. Szanowni Państwo, firma Bosch wprowadza od 01 marca do 30 września 2017 specjalną ofertę sprzedażową w segmencie oprogramowania ESI[tronic]. Dla dowolnego warsztatu proponujemy zakup oprogramowania SIS (System Informacji Serwisowych). Program ten zawiera wiele niezbędnych wskazówek pomocnych podczas diagnozy i usuwania usterek. Akcja ta jest skierowana do bardzo dużej liczby warsztatów, które nie posiadają naszego testera usterek KTS i pracują na urządzeniach np. Texa, Hella-Gutmann, Delphi, Launch, Brain Bee i wiele innych

Czytaj Więcej

W listopadzie 2016 roku, na ekrany kin wejdzie film „Zaćma”.

Jest to dzieło wybitnego reżysera Ryszarda Bugajskiego znanego głównie z filmów „Układ Zamknięty” czy „Przesłuchanie” ze znakomitą rolą Krystyny Jandy. Czytaj Więcej

Podkarpacka ekipa dociera do mety rajdu Złombol 2016

Podkarpacka załoga zdobywa metę! …w turystycznym rajdzie byle czym, czyli w Złombolu.

Ważne aby współpracować z ludźmi z pasją, takimi są właśnie uczestnicy międzynarodowej wyprawy “Złombol” i z nimi nasza firma współpracuje:

Wieści z trasy:
zlombol-polonezPo całym dniu spędzonym w garażu, wpakowaliśmy się w naszego Poloneza i nieco po 9 rano w niedziele zameldowaliśmy się przy katowickim spodku na starcie “Złombolu”. O 12:00 ruszyliśmy ku nowej przygodzie. O 2:30 po przejechaniu Słowacji dotarliśmy na pierwszy camping nad Balatonem na Węgrzech. Rano ruszyliśmy dalej. Wieczorem po przejechaniu Chorwacji i Słowenii dotarliśmy do Wenecji i bez ani minuty snu ruszyliśmy nocą do Rzymu, gdzie zaskoczyła nas pierwsza niegroźna awaria. Zagotowała nam się woda, ale dość szybko sobie z tym poradziliśmy. Wieczorem dotarliśmy na szczyt Monte Casino a nocą na kolejny camping, w Sorrento. Dzisiaj planujemy przeprawić się promem na Sycylię a metę w Palermo osiągnąć w czwartek kolo południa.

Wieści z trasy – meta:

W czwartkowe popołudnie dotarliśmy do mety! To co czujemy jest nie do opisania. Dziękujemy że w nas uwierzyliście. W sobotę ruszany w drogę powrotną. Również mamy nadzieje, że będzie ciekawie 🙂

zlombol-meta

Polonez Truck ze swoją zaloga na mecie Złombolu na Sycylii

 

 

 

ozonowanie i nabijanie klimatyzacji rzeszów

Klimatyzacja w samochodzie – jak dbać o czysty i chłodny nawiew

Większość pojazdów po roku 2000 jest wyposażona oryginalnie w klimatyzację. Dzięki temu możemy w kabinie posiadać odpowiednią temperaturę.

Jednak ważnym elementem prawidłowej pracy klimatyzacji jest dbałość kierowcy o system nawiewów i odpowiednie przeglądy.

System nawiewów, ozonowanie, czyszczenie ultradźwiękami i inne zagadnienia

napełnianie klimatyzacji

Volvo – przykład zadbanego wnętrza pojazdu

W czasach kiedy alergie oddechowe są problemem dla wielu dorosłych , oraz dzieci to należy dbać o system nawiewów w swoich pojazdach. Często chodzimy z dziećmi do lekarzy i stosujemy mocne leki przeciwalergiczne. Żeby ulżyć sobie i wspomnianym dzieciom wystarczy wysprzątać kabinę i oczyścić układ nawiewów w swoim samochodzie. W dywanikach i tapicerce podłogowej oraz w kanapach, pod wpływem kilkuletniego użytkowania znajduje się wiele kurzu i innych zanieczyszczeń w których rozmnażają się roztocza. Odchody roztoczy są dużym alergenem dla układu oddechowego człowieka. Tak samo jest w układzie nawiewów, w szczególności z systemem klimatyzacyjnym. Oprócz roztoczy możemy w nawiewach spotkać wiele odmian grzyba i bakterii. Zaczynem do tego jest wymiennik ciepła potocznie zwany parownikiem. Czytaj Więcej

W sobotę Ponad 80 zabytkowych pojazdów odwiedzi Boguchwałę i Rzeszów.

Mathias Torpedo M z 1920 roku

Mathias Torpedo M z 1920 roku

Tuż przed południem w sobotę 11 czerwca do muzeum w Bóbrce zaczną się zjeżdżać zabytkowe pojazdy startujące w Podkarpacko Szaryskim Kryterium Weteranów. W międzynarodowym rajdzie o charakterze turystycznym wezmą udział przedstawiciele Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Wystartuje w nim ponad 80 zabytkowych pojazdów, a najstarszym będzie Mathias Torpedo M z 1920 roku, którym jechać będą państwo Szymańscy z Karpacza. Na trasie rajdowej liczącej prawie 200 kilometrów zobaczyć będzie jeszcze inne przedwojenne okazy jak Fiata 508 III S, czy Forda A z 1931 roku. Wśród „historyków” z lat późniejszych na pewno będą się wyróżniać Fiat 125p 1800 w wersji rajdowej w 1974 roku, malutka BMW isetta i nieco większa BMW 600 na węgierskich numerach. Będzie oczywiście wiele mercedesów i saabów z różnorodnością modeli, a fani tzw. Japonii zobaczą ciekawego Datsuna 120Y oraz nieco współcześniejszą Mazdę MX-5. Czytaj Więcej

Polonez Hoffman/Barłoga na odcinku specjalnym

Polonez Hoffman/Barłoga na odcinku specjalnym

2. Rajd Rzeszowiak został przywitany piękną pogodą i tak też się zakończył. Park Serwisowy był zlokalizowany na terenie Rynku w Boguchwale co było dużym udogodnieniem dla zawodników i ich zespołów ze względu na bliskość zaplecza typu toalety, kawiarenka itp.

W rajdzie wystartowało 41 załóg rajdowych w tym 18 w cyklu Historycznego Rajdowego Pucharu Polski. W tej grupie można było zobaczyć perełki z dawnego rajdowego świata jak Lancia Delta HF Integrale, Audi Quattro, Lancia Fulvia Coupe, oraz historyczne rajdówki z bloku wschodniego; Łada 2107 VFTS, Fiaty 126p, Fiat 125p, oraz Polonezy 2000 Rally.

Jednym z tych polonezów w barwach Walter Wolf grupy IV (lata siedemdziesiąte Walter Wolf to zespół Formuły 1) wystartowała załoga Hoffman / Barłoga, zawodnicy Automobilklubu Rzeszowskiego.

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Paweł Hoffman: W rajdzie wystartowałem z pewnymi obawami bo ostatni rok obfitował nieukończonymi zawodami, jednak tym razem wszystko zagrało. Przede wszystkim auto spisywało się na medal pod względem technicznym. Charakter jazdy miałem spokojny i wyważony, a po za urwanym prawym lusterkiem na końcówce pierwszego OS-u Niechobrz i lekko uszkodzonej feldze w Szkodnej nie było żadnych przygód. Pomimo że mieliśmy pełne zaplecze warsztatowe Berner to korzystaliśmy jedynie z ciśnieniomierza i miernika temperatury opon. Do trudniejszych elementów zmagań należała ciasna szykana w Niechobrzu, gdzie we znaki dawał się brak wspomagania kierownicy co wpłynęło na przesunięcie opon i punkty karne. Za to OS Szkodna był w niektórych partiach bardzo szybki i szybkie były dwie postawione szykany. Generalnie jestem bardzo zadowolony z 5 –go miejsca w generalce HRPP i super współpracy z Marcinem.

Przeczytaj: Benzynowe Pompy Wtryskowe do zabytkowych Mercedesów SL, 230, 250, 280, 600

 

Hoffman - Barłoga Rajd RzeszowiakMarcin Barłoga: to już kolejna edycja Rzeszowiaka w której zasiadam na prawym fotelu Poloneza. Odcinki specjalne tegorocznego rajdu okazały się bardzo wymagające, auto dzielnie znosiło ich trud, a współpraca załogi układała się bardzo dobrze. To wszystko zaowocowało dobrym miejscem na koniec imprezy. Po całodniowych zmaganiach w HRPP byliśmy najszybsi wśród załóg startujących autami Polskiej produkcji a nasz FSO Polonez okazał się najstarszym Polskim autem na mecie rajdu. Za te nasze wspólne sukcesy udekorowani zostaliśmy pucharami ufundowanymi odpowiednio przez Classicauto i Automobilistę; było to dla nas miłe zaskoczenie na koniec rajdu. Cieszę się, że Polskie rajdy ewaluują, że powstają takie inicjatywy jak HRPP. Jest dużo hobbystów, którzy chcą czasem przewietrzyć swoje klasyki, na Rzeszowiaku mieliśmy tego potwierdzenie. Mam nadzieję, że w przyszłości pomysł będzie kontynuowany a ja sam znów staną na starcie do podobnej imprezy

Fot. Kamil Bać, Ludera

W sezonie 2016 załoga Hoffman/Barłoga współpracuje z: www.hoffman.auto.pl – REGENERACJA TURBOSPRĘŻAREK, www.berner.plwww.automobilista.com.plwww.classicauto.pl,www.kronikarajdow.plwww.mlodzi.rzeszow.plwww.boguchwala.pl – Miasto Boguchwała

SuperOes WOŚP Automobilkubu Rzeszowskiego 2016

Subaru Impreza

Subaru Impreza

Tegoroczny SuperOes WOŚP organizowany przez Automobilklub Rzeszowski odbył się na terenie kompleksu galerii Nowy Świat. W tym roku wśród współpracujących w organizacji imprezy znalazła się Firma Hoffman. W zawodach wzięła udział grupa fascynatów precyzyjnej jazdy, których nieraz można spotkać na odcinkach specjalnych w konkursowej jeździe samochodem. Oprócz stałych bywalców pojawiło się kilka nowych twarzy. Czytaj Więcej

W samochodach grupy francuskiej, oraz w fordach można spotkać wtryskiwacze trzech marek. Najczęstsze to są oczywiście Bosch, a za nimi znajdują się Siemens i Denso.
Wtryskiwacz Denso

Wtryskiwacz Denso

Wtryskiwacze Denso są montowane we większości pojazdów o japońskiej specyfikacji, jednak są one popularne także w autach Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Ford Transit 2,2 TDCi. W odróżnieniu od systemów Delphi i Siemens, Denso jak i Bosch są o wiele trwalsze jeśli chodzi o wprowadzenie do zbiornika zanieczyszczonego paliwa. Pomimo tego systemy Common Rail są bardziej czułe na nieodpowiednie paliwo niż systemy tradycyjnego wtrysku paliwa.

Ważne dla użytkowników Peugeot Boxer, Citroen Jumper i Ford Transit z silnikami 2.2 diesel

Po naprawie lub wymianie pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy należy dokonać adaptacji tych podzespołów urządzeniem diagnostycznym – można to wykonać przy pomocy oryginalnego urządzenia Denso DST-PC, które posiada nasza firma Serwis Hoffman

Czytaj Więcej

Przegląd Zimowy auta – promocja 10 zł

Mercedes CS 300

 

Promocja Zimowa !!!300x199x1-performance-upgrades-300x199

Zapraszamy na przegląd Twojego Auta za jedyne 10,00 zł: Czytaj Więcej

W okresie 5 listopada – 18 listopada 2015 w firmie Hoffman będzie można wymienić opony z dodatkową super promocją:

Podłączenie testera diagnostycznego GRATIS Czytaj Więcej

Mocno uszkodzony korpus wtryskiwacz CR firmy Bosch

Mocno uszkodzony korpus wtryskiwacz CR firmy Bosch

Zdemontowany wtryskiwacz poddajemy dokładnej weryfikacji wizualnej, a następnie przeprowadzamy oczyszczanie takiego podzespołu z nagarów silnikowych, stwardniałej sadzy i zanieczyszczeń różnego pochodzenia. Najpierw kontynuujemy oczyszczanie tradycyjnymi metodami. Do elementów korpusu używamy miękkiej szczotki drucianej, a następnie oczyszczamy w myjce wstępnej z odpowiednim środkiem czyszczącym, lub np. naftą. Podczas tych czynności otwory wlotu i wyloty paliwa są zabezpieczone specjalnymi korkami. Ma to zapobiec przedostawaniu się potencjalnych zanieczyszczeń do wnętrza wtryskiwacza CR. Czytaj Więcej

Turbosprężarki Regeneracja – tel. +48 502 430 150

Turbosprężarką nazwiemy urządzenie składające się z części turbinowej i sprężarkowej. Posiada napędzający wirnik turbiny i wirnik sprężarkowy. Oba wirnik sąSONY DSC osadzone na wspólnym wale. W większości wirnik turbiny jest na stałe zespolony w wałkiem, co jest potrzebne ze względu że z tej strony występuje wysoka temperatura napędzających wirnik spalin. Wirnik sprężarkowy jest elementem demontowalnym, mocowanych ściśle na wałku i zazwyczaj utrzymany za pomocą nakrętki. Wałek jest osadzony na łożyskach ślizgowych, bardzo rzadko na innych łożyskach np. igiełkowych (turbosprężarka IHI, Opel). Wirniki są osadzone w ślimakowych obudowach połączonych z kolektorami; wydechowym i ssącym.

Czytaj Więcej