Regeneracja pomp wtryskowych Mercedes W111 – EP/ZEA 2 KL 75 R 4 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2

Benzynowe pompy wtryskowe w Mercedesie W111

Do jednych z bardzo ciekawych rozwiązań benzynowego wtrysku paliwa należy układ Bosch z dwusekcyjną pompą wtryskową, która poprzez dwa dodatkowe rozdzielacze podaje paliwo na sześć cylindrów silnika.

Pompy te głównie były montowane w modelu W111 z silnikami 2.2, przykładowe zastosowanie pomp:

  • EP/ZEA 2 KL 75 R 2 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 a
  • EP/ZEA 2 KL 75 R 3 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 b
  • EP/ZEA 2 KL 75 R 3 Z w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
  • EP/ZEA 2 KL 75 R 4 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
  • EP/ZEA 2 KL 75 R 6 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
  • EP/ZEA 2 KL 75 R 7 w Mercedes-Benz 220 SEb 2,2 d

Ponadto pompy dwusekcyjne można było spotkać w innych modelach, jak np. W112 300SE w latach 1961-1963/12. W styczniu 1964 w W112 zastosowano pompę sześciosekcyjną.

Pomimo, że działanie takiego układu różni się od pomp, gdzie na jeden cylinder przypada jeden zespół tłoczący pompy, to system nadal jest wielopunktowy.

Króciec pompy wtryskowej jest połączony metalowym przewodem paliwowym z rozdzielaczem. Na jeden króciec przypada jeden rozdzielacz, który rozdysponowuje paliwo na trzy wtryskiwacze. Można ten system nazwać tańszą wersją systemu sześciosekcyjnego i zapewne tak było, kiedy producent chciał znaleźć konsensus pomiędzy niższą wersją auta np. W110, a modelami klasy S (W113).

Jeśli chodzi o obsługę i analizę usterek układu wtryskowego, to mogę porównać ją do poprzednich systemów, opisanych w artykule o sześciocylindrowych pompach typu MFI w Mercedesie W113.

Ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę podczas wszelkich napraw, to wspomniane dwa rozdzielacze, które są nieodłączną częścią pompy wtryskowej. Testowanie rozdzielaczy jest wykonywane na stanowisku probierczym wraz z pompą wtryskową. Oczywiście pompa i rozdzielacze mogą być badane niezależnie jednak wskazane jest aby wykonywać to  zespołowo.

Najczęstsze przyczyny usterek rozdzielaczy:

  • Zanieczyszczenie, lub rdza wewnątrz rozdzielacza, przytkanie
  • Nierównomierny rozdział dawkowania pomiędzy cylindry wskutek niewłaściwego przepływu, czy oporów w przepływie paliwa
  • Niewłaściwe cynkowanie rozdzielacza w całości lub częściach – czasem elementy rozdzielacza można uszkodzić
  • Rozkręcanie i niewłaściwy montaż rozdzielacza

Warto zaznaczyć, że jeśli w rozdzielaczach jest zanieczyszczenie lub rdza, to konieczna do naprawy będzie pompa wtryskowa, ponieważ najpierw niewłaściwe paliwo przedostało się przez układ sekcji i zaworków pompy.

Jeśli ktoś zdecyduje się na samodzielną naprawę rozdzielaczy, to o czym warto pamiętać:

  • Przy mocowaniu do imadła wskazane zaciskać w tzw. miękkie okładziny, a imadło dokręcać z „czuciem”
  • Nie zalecam cynkowania, ponieważ w króćcu znajduje się zaprasowane sitko, które podczas cynkowania ulega zatkaniu
  • Do czyszczenia króćców najlepiej używać ultradźwiękowych myjek ze specjalnym płynem
  • Koniecznie należy zastosować pod króćce nową podkładkę

Zapytaj o szczegóły

Więcej informacji i zamówienia pod numerem tel:
+48 502 430 150 lub tel., english + 48 530075533