
Pompa wtryskowa Motorpal, Lublin, Avia, Gaz, MTZ, Żuk, Deutz na przykładzie pompy Lublina
Firma MOTORPAL, jest czeskim producentem układów wtrysku paliwa, czyli wtryskiwaczy, oraz pomp wtryskowych. Jak napisano na stronie głównej Motorpal-a, firma istnieje od 1946 roku.
Głównymi odbiorcami układów wtrysku paliwa były czeskie pojazdy, jak Liaz, Tatra, Praga, Avia, Zetor. W latach późniejszych, jak i obecnych firma produkuje także dla producentów zagranicznych, w tym dla Johne Deere, Deutz, MTZ, oraz dla firm indyjskich.
Motorpal-a można także odnaleźć u polskich producentów. Były to między innymi licencjonowane Ursusy, oraz małe i większe silniki Andorii. Zastosowano te pompy w Autosanach, jednak najczęściej można je było spotkać w 4C90 i turbodoładowanym silniku 4CT90.
Warto tutaj zaznaczyć, że w.w. silniki montowano w FSC Żuk (późniejsze wersje) autach: Lublin, Honker, rumuńskim ARO, GAZ Gazeli, UAZ i w brytyjskim LDV 400 montowanym w Polsce.
Pompa wtryskowa Andorii 4C…90 jest tego samego typu co w Zetorach, lub w czeskiej Avii. Posiada wielozakresowy regulator z jednym lub dwoma korektorami, sekcje tłoczące o średnicy 7mm, oraz pneumatyczny korektor dawki turbodoładowanej. Czytaj Więcej
W dniach 12 – 14 maja 2023 roku odbędzie się Moto Show Boguchwała
Impreza będzie się składać z dwóch niezależnych rajdów;
- Retro Carpathia – rajdu na regularność
- Rajd Nocy Muzeów – turystyczny rajd dla pojazdów zabytkowych
- Motocyklowy Rajd Nawigacyjno-Turystyczny
Turystyczny Rajd Pojazdów Zabytkowych – 18. Rajd Nocy Muzeów jest rajdem dla posiadaczy klasycznych, aut wyprodukowanych przed rokiem 1993. Jest to rajd z wieloma atrakcjami, z drobnymi elementami sportowymi oraz finałem w postaci Konkursu Elegancji na płycie Rynku w Boguchwale.
Rajd będzie przebiegać drogami powiatów rzeszowskiego i strzyżowskiego. Impreza będzie mieć huczne rozpoczęcie w Pratko Cafe w Rzeszowie, skąd po poczęstunku uczestnicy wyruszą w kierunku wyznaczonym na mapce. Po drodze będzie zwiedzanie Muzeum Silników Stacjonarnych w Konieczkowej i prezentacja aut przed Dworem w Zgłobniu. W Boguchwale przy ulicy kolejowej odbędą się dwie próby sportowe. Trasa zostanie opracowana przez specjalistów, którzy wytyczą także przejazd dla Retro Carpathia, więc uczestnicy będą mogli zaglądnąć w najciekawsze zakamarki Gminy Boguchwała, Niebylec, Lubenia.
Wieczorny punkt programu, jest dla tych, którzy będą chcieli zabłysnąć. Konkurs Elegancji na płycie Rynku w Boguchwale, tuż przed zabytkowym spichlerzem. Każdy z uczestników będzie indywidualnie prezentowany, a inwencja prezencji będzie oczywiście należeć do załogi. Tym razem do całości oprawy dołączy muzyka i śpiew… i to na żywo, a wisienką na torcie będzie prezenter Janek Garbacz, znany większości z niesamowitej wiedzy o klasycznej motoryzacji. Jan posiada znany profil na Youtube: @jangarbacz, do którego serdecznie zapraszam. Czytaj Więcej

Regeneracja zabytkowych pomp wtryskowych Tatra, Praga, SKOT, Motorpal
Układy wtryskowe w silnikach Tatra są czeskiej firmy Motorpal. W nowszych modelach Tatry można spotkać pompy wyprodukowane przez firmę Bosch.
Pompy firmy Motorpal możemy także spotkać w innych czeskich markach jak: Praga, Liaz, SKOT (OT-64), Avia, Zetor, Skoda (ciężarowa), Slavia. Układy wtryskowe Motorpal także zostały zastosowane markach zachodnich jak Deutz, albo wschodnich Białoruś, MTZ, GAZ (Gazela), a także w silnikach polskich, np.: FSC Lublin, Ursus. Pompa Motorpal typu 4M była proponowana do prototypowego silnika DX 2000, FSO Diesel. Takie informacje zanotowano w protokołach badawczych Politechniki Rzeszowskiej w 1985 roku, przy modelu silnika DX-03 2000.
Wracając do Tatry, są tam stosowane pompy są typu PV z regulatorem RV i RN. Posiadają zazwyczaj 8, 10 lub 12 sekcji tłoczących. Na cały zespół, oprócz regulatora i pompy, składają się jeszcze; przyśpieszacz kąta wtrysku, pompka zasilająca i urządzenie rozruchowe mocowane w przedniej części listwy pompy wtryskowej. Czytaj Więcej

Mahindra 540 XDB
Mahindra to hinduska marka, a właściwie jeden z potentatów azjatyckich w motoryzacji. Jest to producent samochodów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych i innych urządzeń.
Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, Mahindra zakupiła licencję od Willysa samochodu Jeep CJ-3B (model z lat 1953 1968). Na tej podstawie Mahindra inaczej nazywana MM, wyprodukowała auto MM 500D zwane też Mahindrą Jeep, lub Mahindrą Major. Był tam silnik diesla o niewielkiej mocy 38 KM (model MD2350 – lata produkcji 1975 – 1989)

Pompa wtryskowa typu DPC
Pompa wtryskowa DPC…, pewnie niewiele ta nazwa mówi, a jednak okazuje się że wraz z pompą VE zawojowała w dziewięćdziesięciu procentach rynek silników diesla w dziale pojazdów osobowych i mniejszych transportowych. Oczywiście dotyczy to lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku.
Pompa DPC była produkowana przez firmę Lucas, a VE przez konkurencyjnego Bosch-a. W stosunku do Bosch-a, pompę Lucasa zobaczymy w mniejszej ilości aut, jednak mocna jest w całym dziale o francuskim rodowodzie.
Dla przykładu, znajdziemy ją w Renault, Peugeot, Citroen, Ford, Volvo. Pojawiała się także niektórych modelach Opla z silnikiem 1.7 diesla, we wielu modelach Fiata, a dodatkowo mogliśmy ją nawet znaleźć w Volkswagenie Polo i Mitsubishi. Dość popularna była w osobowych samochodach Ford Sierra, Scorpio z silnikami 2.3, 2.5 diesel i turbodiesel, a także w modelach Orion, Escort, Fiesta 1.6 i 1.8 diesel jak i wersji turbodoładowanej.
Pompa Wtryskowa Lucas DPC montowana w Renault Traffic, Citroen XM, Ford Sierra, Peugeot 505, Peugeot 605
Ten model pompy królował także w transporterach i kamperach, np. Renault Traffic 2.1 diesel, Peugeot J5, Citroen C25. Czytaj Więcej
Regeneracja pomp wtryskowych motorpal slavia praga
Slavia i Praga – modele silniki – pompy wtryskowe
Slavia 2S90A pompa wtryskowa Motorpal
Silnik stacjonarny ČKD 6S275 III,
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A0S
Silnik stacjonarny ČKD 6S275PN
Silnik stacjonarny ČKD 6S275IIIPN
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A2S
Silnik stacjonarny ČKD 6S275 IIIPV
Silnik stacjonarny ČKD 6-27,5 A4S Czytaj Więcej

Formularz Zgłoszeniowy 17 Rajd Nocy Muzeów 2022 zab17. Rajd Nocy Muzeów, turystyczny rajd pojazdów zabytkowych jako część Moto Show Boguchwała 2022
13/14 maja 2022
- Rajd pojazdów zabytkowych
- Dla właścicieli pojazdów zabytkowych i klasycznych
- Konkurs elegancji przed starym spichlerzem w Boguchwale
- Zwiedzanie poniemieckiego tunelu w Strzyżowie
- Próba sprawnościowa
- Moto Show Boguchwała 2022
- Połączenie trzech rajdów samochodowych: zabytkowego, na regularność i sportowego
Plan imprez – kliknij
Nasza strona rajdowa na Facebook to: www.facebook.com/HoffmanRallyTeam – polub nas Czytaj Więcej

Regeneracja pomp wtryskowych Mercedes W111
Do jednych z bardzo ciekawych rozwiązań benzynowego wtrysku paliwa należy układ Bosch z dwusekcyjną pompą wtryskową, która poprzez dwa dodatkowe rozdzielacze podaje paliwo na sześć cylindrów silnika. Regeneracja pomp wtryskowych Mercedes W111 to bardzo skomplikowany proces, którego nie każdy jest się w stanie podjąć.
Pompy te głównie były montowane w modelu W111 z silnikami 2.2, przykładowe zastosowanie pomp:
- EP/ZEA 2 KL 75 R 2 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 a
- EP/ZEA 2 KL 75 R 3 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 b
- EP/ZEA 2 KL 75 R 3 Z w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
- EP/ZEA 2 KL 75 R 4 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
- EP/ZEA 2 KL 75 R 6 w Mercedes-Benz 220 SE 2,2 c
- EP/ZEA 2 KL 75 R 7 w Mercedes-Benz 220 SEb 2,2 d

Pompy wtryskowe EPIC Ford Transit, Mercedes
Pompy wtryskowe EPIC zostały wprowadzone na rynek motoryzacyjny w 1992 roku. Pierwszym autem w który zastosowano ten system był Ford Transit 2,5TD model 92’. W roku 1995 system EPIC w Fordzie Transit został zmodernizowany, chociaż wyglądem pompa w ogóle się nie różni.
W roku 1994 pompę EPIC-a zastosowano w Mercedesie klasy C220 z silnikiem OM604-910.
Ten sam system znalazł zastosowanie w markach peugeot, Citroen, oraz Fiat z silnikiem 1.9TD.
Pompa wtryskowa EPIC bezpośrednio, przy pomocy sterownika układu wtryskowego dozuje odpowiednią ilość paliwa w wydzielonym czasie i rozdzielone na odpowiednią ilość cylindrów (w przypadku EPIC wszystkie pompy produkowane seryjnie zastosowane są w silnikach czterocylindrowych).
Dawka paliwa i moment wtrysku powstaje wskutek informacji z poszczególnych czujników, takich jak prędkość obrotowa silnika, ciśnienie doładowania, ciśnienie atmosferyczne, faza obrotu silnika, potencjometr dźwigni gazu, czujnik temperatury powietrza i silnika. Wszystkie te pomiary są na bieżąco odczytywane przez sterownik silnika (DCU), analizowane i przetwarzane w sygnały do wysterowania poszczególnych elektrozaworów (aktuatorów) w celu otwarcia odpowiednich kanałów przepływu i sterowania dawką paliwa. Czytaj Więcej

Regeneracja benzynowych pomp wtryskowych Mercedes W113 – MFI
- Urządzenie termiczne odpowiadające za zwiększoną dawkę paliwa zimnego silnika
- Korektor dawki paliwa (ADA) względem ciśnienia atmosferycznego
- Dźwignia sterująca – popularnie dźwignia gazu
- Filtr powietrza dodatkowego do zwiększenia obrotów zimnego silnika.
- Śruba regulacji biegu jałowego – służy do doprecyzowania wolnych obrotów silnika. Regulować można tylko przy zgaszonym silniku, wciskając śrubę w kierunku regulatora i po odnalezieniu zaczepu przekręcać skokowo. Wkręcanie zwiększa dawkę paliwa. Uwaga z praktyki ! Wskazane kręcić nie więcej niż 6 – 7 skoków w jedną i tyle samo w drugą.
- Cewka dawki rozruchowej – zwiększa dawkę paliwa na czas rozruchu silnika.
- Dekiel, za którym znajdują się śruby regulacji sekcji tłoczących.
- Króćce sekcji tłoczących.

Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy
Trochę historii:
Odkąd zaczęto produkować pojazdy z napędem silnikowym, wymyślano przeróżne jednostki napędowe i paliwa do nich stosowane. W latach dwudziestych XX wieku za przyszłość w motoryzacji uznano silniki diesla, a w temat mocno uderzył Robert Bosch. W 1922 roku rozpoczęły się prace na całego, a już w 1924 roku testowano pompę wtryskową w samochodzie ciężarowym.