Turbosprężarki – urwany wałek – usterki

Dlaczego urywa się wałek w turbosprężarce?

Bardzo często do naszej firmy trafiają turbosprężarki z urwanym wałkiem. Przyczyn takich usterek jest oczywiście wiele. Ja jednak przytoczę kilka tych najczęstszych.

Chcesz zregenerować TURBOSPRĘŻARKĘ – ZADZWOŃ
+ 48 533 324 350 LUB +48 502 430 150

  • Zerwanie wirnika od strony wydechowej z przyczyny wpadnięcia elementu stałego. Taka awaria może być spowodowana uszkodzeniem silnika. W tym przypadku do układu wydechowego może przedostać się fragment zaworu, pierścienia, czy tłoka. Nawet niewielki taki element przy obrotach wirnika turbosprężarki kręcącego się z prędkościami do 100 000 obr. / min w dużych turbosprężarkach, lub do 250 000 obr. / min w małych turbosprężarkach (silniki benzynowe, nowoczesne diesla, małolitrażowe) powoduje natychmiastową usterkę. Następnym elementem, który może być uszkodzony to jest układ katalityczny. Jeśli elementy stałe silnika, lub rozerwane fragmenty wirnika turbosprężarki przedostaną się do układu wydechowego – katalitycznego, to niszczą nieodwracalnie element ceramiczny. Tutaj zaznaczę, że przy takiej usterce warto dodatkowo sprawdzić układ wydechowy. Usterka uszkodzenia katalizatora, DPF może dać o sobie znak jakiś czas po naprawie. Po awarii i uszkodzeniu części rdzenia ceramicznego kierowca i mechanik może nie odczuwać błędów. Nawet podczas elektronicznego badania i oczyszczania DPF jego stan może tester uznać za sprawny. Usterka czasem ukazuje się po kilkunastu tysiącach kilometrów, kiedy ceramiczny plaster rdzenia systematycznie ma zwiększony opór przepływu spalin. Może to doprowadzić do przytkania spalinami sprawne kanały przepływowe.

Jak u nas regenerujemy turbosprężarki – przeczytaj

  • Pęknięcie – ukręcenie wałka TURBOSPRĘŻARKI. Taka usterka przeważnie powstaje pod wpływem zmniejszenia smarowania wałka na tulejkach, lub zbyt długim użytkowaniem eksploatacyjnym. W pierwszym przypadku przyczyną są:

Niewłaściwie dopasowany olej

Zbyt długie przebiegi pomiędzy przeglądami (szczególnie w nowych pojazdach)

Przegrzanie silnika – i np. brak wymiany oleju po takiej przygodzie (olej podczas przegrzania traci swoje właściwości)

Uszkodzony silnik i generowanie bardzo dużej ilości nagaru do komory olejowej – kanały turbosprężarki działają jak filtr bocznikowy i zbiera się w nich duża ilość nagaru i szlamu olejowego

Uszkodzony silnik – np. panewki, pompa olejowa i generowanie opiłków

Zmniejszone ciśnienie oleju

Przerwy w dostawie oleju – np. w pojazdach sportowych lub terenowych w których podczas przeciążeń, lub przechyłów olej odpływa z miski i następują chwilowe braki w przepływie oleju.

Takie awarie objawiają się pęknięciami wałka w różnych punktach. Oprócz tego wałek przeważnie posiada kolorystykę niebiesko żółtą wskazującą na jego przegrzanie pod wpływem zwiększonego tarcia (dodatkowo olej jest czynnikiem chłodzącym).

  • Urwane koło kompresyjne – taka usterka przeważnie powstaje, kiedy wpadnie do układu dolotowego element stały. Przyczynami są braki przeglądów, lub ograniczenie się do wymiany oleju. Filtr powietrza często jest tylko „przedmuchany”, a koniecznością jest sprawdzenie wkładu czy papierowe elementy filtrujące są prawidłowo osadzone, czy elementy gumowe są w całości, czy filtr posiada właściwą elastyczność? Zdarza się, że pod wpływem wjazdu w głęboką kałużę filtr zostanie zalany wodą i straci swoją porowatość przepływu, a potem może zostać wciągnięty pod wpływem zasysania powietrza.

Inną przyczyną usterki mogą być pęknięcia rur dolotowych. Jeśli jest to silnik benzynowy, czasem usterkę możemy wyczuć w związku z nieprawidłową pracą silnika, szczególnie na biegu jałowym. W dieslach może to dostrzec jedynie podczas kontroli okresowej.

Niestety urwanie wałka wirnika kompresyjnego może spowodować wprowadzenie drobnych elementów, przeważnie aluminiowych, do kolektora ssącego i komory spalania. Taki błąd objawia się niedomaganiem pracy silnika na jeden z cylindrów. Niestety może to przyczynić się do rozbiórki silnika i jego naprawy. Czasem drobny element wirnika zatrzymuje się pomiędzy zaworem a przylgnią, czasem powoduje porysowanie cylindra, albo może uszkodzić rozpylacz wtryskiwacza.

  • Uszkodzenie lub oderwanie wałka napędzającego (wydechowego) może być spowodowane zbyt wysoką temperaturą na wydechu. Jest to rozpoznawalne po przytopionych elementach wirnika i jasno brązową (lub nawet szarobiałą w silnikach benzynowych) kolorystyką na wydechu. W przypadku silnika diesla widoczne są braki na całości lub częściowo czarnej sadzy. Takie usterki w silnikach benzynowych są spowodowane nieprawidłowym ustaleniem zapłonu (uszkodzenia sterownika, nieprawidłowe wskazania czujników, niewłaściwie ustalenia faz rozrządu, itp.), lub uszkodzonymi wtryskiwaczami. W silnikach diesla jest to często powodowane nieprawidłowościami w pracy układu wtryskowego, np. lejący wtryskiwacz, brak szczelności rozpylacza po cyklu pracy, włączenie się cyklu oczyszczania układu DPF niezgodnie z procedurą (common rail).

Urwany wałek turbosprężarki – Jak rozpoznać usterkę i co robić ?

Większość z tych awarii ukazuje się nagle. Jednak doświadczony kierowca, lub systematyczna i prawidłowa obsługa techniczna powinna zmniejszyć ryzyko wystąpienia nagłej awarii.

Urwany wałek turbosprężarki – Na co zwrócić uwagę:

  • Jeśli zauważasz nierównomierną pracę silnika, słyszalne szumy, świsty i zmniejszoną moc to należy natychmiast udać się do serwisu.
  • Po uruchomieniu zimnego silnika należy dać możliwość rozgrzania się układu – odpuścić dźwignie gazu J
  • Po „ostrej jeździe” wskazane dać możliwość na ochłodzenie się silnika i układu wydechowego – nie gasić silnika 30 sekund do kilku minut (jeśli jazda była sportowa)
  • Olej w silniku należy wymieniać co 15 000 – 20 000 km. Wymiany preferowane przez producentów są zalecane nawet co 40 000 – 60 000 km. Jednak w tym przypadku żywotność i sprawność auta może być zgodna z ostatnim przeglądem auta w książce serwisowej – jest to zazwyczaj tylko 200 000 – 250 000 km.
  • Kontrolować filtr powietrza przy przeglądach, a najlepiej wymieniać przy wymianie oleju.
  • Stosować filtry oleju i powietrza oryginalnych znanych producentów (Bosch, Knecht, Mann itp.) – nie jest wskazane stosowania filtrów marek, które wywodzą się od dużych hurtowni – są to przeważnie produkty chińskie, różne partie często są od różnych producentów (brak powtarzalności produktu)
  • Wskazane prewencyjnie przeglądnąć – naprawić turbosprężarkę w granicach przebiegu 150 000 km. W przypadku pojazdów benzynowych nawet nieco wcześniej.

Regenerujemy turbosprężarki do większości pojazdów samochodowych, rolniczych i maszyn budowlanych, w tym do:

ASTON MARTIN: DB7 Zagato, DB7GT, V12 Vanquish S, DBS, DB9, Vantage V8/V12, Vanquish, Rapide, One-77, Cygnet

DAF CF75, DAF CF85, DAF LF45, DAF LF55, DAF XF75, DAF XF95, DAF XF105,

IVECO Euro Cargo, IVECO Stralis, IVECO Trakker

MAN F2000, MAN TGA, MAN TGL, MAN TGM, MAN TGS, MAN TGX

SUZUKI Baleno, Celerio, Jimny, Swift, SX4, Vitara,

TOYOTA Auris, Avensis, Aygo, Camry, Celica, Corolla, Corolla Verso, Highlander, Hilux, Previa, Prius, RAV4, Verso, Yaris, Yaris Verso,

VOLKSWAGEN Amarok, Caddy, CC, Eos, Fox, New Beetle, Golf V. Golf VI, Golf VII, Golf Plus, Jetta, Lupo, Passat, Passat CC, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran,

MERCEDES-BENZ Actros, MERCEDES Antos, MERCEDES Arocs, MERCEDES Atego, MERCEDES Axor, MERCEDES Zetros

RENAULT: Kerax, Magnum, Premium Route, R Major

SCANIA: D, D WIDE, C, K, T, P, R

TATRA 810, Tatra 815

Bielarus, MTZ

VOLVO Truck

Volvo F10, F12, F16, FE, FH, FH13, FH16, FL, FM, FMX, VOLVO C30, C70, S40, S60, S80, V40, V50, XC60, XC90

AUTOSAN A0808T, A1010T, AUTOSAN A1012T, AUTOSAN A0909L, A1212C, AUTOSAN A1213C, A1112T, H6-10, AUTOSAN H7-10, H10-10S, AUTOSAN M09LE, M12LE,

BOVA: Futura, New Futura, Lexio, Magiq, Synergy,

IRISBUS: Agora, Citelis, Crossway, GX127,  Iliade, Magelys, Cristalis, Proway, Proxys,

ISUZU: Citibus, Novo, Novo Ultra, Turquoise

JELCZ: M121, M125M, 120M,

MAN A21, Lion’s City/Intercity, MAN Lion’s Regio, MAN NG, NL, MAN NM, NÜ, SG,  

NEOPLAN: K4016,N216,  N316, N4009, N4016, N4020, N4021, N4026,

SOLARIS: Urbino 12 (I, II, III generacja), Urbino 15, Urbino 18,

RENAULT

Renault FR1, PR100, PR180, R312, RENAULT Avantime (benzynowe: 2.0Turbo, 2.9V6; Diesla: 2.2dCi), Clio III generacji (benzynowe: 1.2, 1.2TCE, 1.4, 1.6, 2.0; Diesla: 1.5dCi), Clio IV generacji (benzynowe: 0.9TCE, 1.2, 1.2TCE, 1.6RS; Diesla: 1.5dCi), Espace IV generacji (benzynowe: 2.0, 2.0Turbo, 3.5V6; Diesla: 1.9dCi, 2.0dCi, RENAULT 2.2dCi, 3.0V6dCi), Espace V generacji (benzynowe: 1.7TCe; Diesla: 1.6dCi, 1.6dCi TwinTurbo), RENAULT Fluence (benzynowe: 1.6; Diesla: 1.5dCi, 1.6dCi), Koleos (benzynowy: 2.5; Diesla: 2.0dCi), RENAULT Kadjar: (benzynowe: 2.2TCe; Diesla: 1.5dCi, 1.6dCi), RENAULT Laguna II generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 2.0, 2.0Turbo, 2.0IDE, 3.0V6; Diesla: 1.9dCi, RENAULT 2.0dCi, RENAULT 2.2dCi, 2.2dCiFAP), RENAULT Laguna III generacji (benzynowe: 1.6, 2.0, 2.0Turbo, 3.5V6; Diesla: 1.5dCi, 2.0dCi), Latitude (benzynowe: 2.0E85; Diesla: 2.0dCi, 3.0dCi),Megane II generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 2.0, 2.0Turbo, 2.0Turbo RS; Diesla: 1.5dCi, 1.9dCi, 2.0dCi), Megane III generacji (benzynowe: 1.2TCe, 1.4TCe, 1.6, 2.0TCe, 2.0Turbo; Diesla: 1.5dCi, 1.9dCi, 2.0dCi), Modus (benzynowe: 1.2, 1.2TCe, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Scenic II generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 2.0, 2.0Turbo; Diesla: 1.5dCi, 2.0dCi), Scenic III generacji (benzynowe: 1.4TCe, 1.6, 2.0; Diesla: 1.5dCi, 1.9dCi, 2.0dCi), Thalia I generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Thalia II generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Twingo II generacji (benzynowe: 1.2, 1.2TCe, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Twingo III generacji (benzynowe: 1.0SCe),
RENAULT Vel Satis (benzynowe: 2.0Turbo, 3.5V6; Diesla: 2.0dCi, 2.2dCi, 2.2dCi, 2.2dCiFAP, 3.0V6dCi),

SCANIA CL94UB, SCANIA CN94UA, SCANIA CN94UB, SCANIA CN113CLL, SCANIA CN270UA, SCANIA CN270UB, SCANIA CN280UA, SCANIA Irizar,

SETRA: S215, S315, S316, S411, S412, S415, S416, S417, S419,  S431,

SOLBUS B9.5, C9.5, SOLBUS C10.5, LH9.5, SOLBUS  Solcity SM 10, Solcity 11L, SOLBUS Solcity 11M, Solcity SM 12, Solcity SM18, Soltour SL10, Soltour SL11, Soltour ST10, Soltour ST11,

SOR BN 12, NB 12, NB 18, NC 18,

VOLVO B10BLE, B10L, VOLVO B10LA, B10M, VOLVO 7000, 7000A, 7700, 7700A, 9700,

ABARTH

Abarth 500 (benzynowy: 1.4 Turbo) , Grande Punto (benzynowy:  1.4 Turbo)

ALFA ROMEO: 147 (benzynowe: 1.6, 2.0, 3.2 GTA; Diesla: 1.9 JTD), 156 (benzynowe: 1.6TS, 1.8TS,2.0TS,2.0JTS,2.5Q-system,2.5V6, 3.2GTA; Diesla: 1.9JTD, 1.9M-jet, 2.4JTD, 2.4M-jet), 159 (benzynowe: 1.8MPI, 1.75TBI, 1.9JTS, 2.2JTS, 3.2JTS; Diesla: 1.9JTDM, 2.0JTDM, 2.4JTDM), 166 (benzynowe: 2.0T Spark, 2.0V6, 2.5V6, 3.0V6, 3.2V6; Diesla: 2.4JTD),  4C (1.75 Turbo) 8C (4,7V8), Brera (1.75TBi, 2.2JTS, 3.2JTS; Diesla: 2.0JTDm, 2.4 JTDm Q-Tronic, 2.4JTDm), Giulietta (1.4 Turbo, 1.75 Turbo; Diesla: 1.6JTDm, 2.0JTDm), GT (1.8TS, 2.0JTS, 3.2V6; Diesla: 1.9JTD), GTV (1.8 Twin Spark, 2.0 Twin Spark, 2.0JTS,2.0V6 Turbo, 3.0V6, 3.2V6), MiTo (0.9 Twin Air, 1.4, 1.4 Multi Air, 1.4T JET, 1.4 Turbo Multi Air; Diesla: 1.3JTDM, 1.6JTDM)

AUDI

Audi A1 (benzynowe: 1.2TFSI Turbo, 1.4TFSI Turbo, 2.0TFSI; Diesla: 1.6TDI), A2 (benzynowe: 1.4, 1.6FSI, 1.2TDI, 1.4TDI), A3 I generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 1.8 Turbo; Diesla: 1.9TDI, 1.9TDI PD),A3 II generacji (benzynowe: 1.4TFSI Turbo, 1.6, 1.6FSI, 1.8TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 3.2V6; Diesla: 1.6TDI, 1.9TDI, 2.0TDI), A3 III generacji (benzynowe: 1.2TFSI Turbo, 1.4TFSI Turbo, 1.8TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 2.5TFSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 2.0TDI), A4 I generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 1.8 Turbo, 2.4, 2.6, 2.8, S4, RS4; Diesla: 1.9DI, 1.9TDI, 2.5TDI), A4 II generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 1.8 Turbo, 2.4, 2.6, 2.8, S4, RS4; Diesla: 1.9TDI, 2,5TDI), A4 III generacji (benzynowe: 1.6, 1.8 Turbo, 2.0, 2.0FSI, 2.4, 3.0, S4; Diesla: 1.9TDI, 2.5TDI), A4 IV generacji (benzynowe: 1.6, 1.8 T, 2.0,, 2.0TFSI Turbo, 3.2FSI, S4, RS4; Diesla: 1.9TDI, 2.0TDI, 2.5TDI, 3.0TDI), A5 (benzynowe: 1.8TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 3.0TFSI Turbo, 3.2FSI, 4.2FSI; Diesla: 2.0TDI, 2.7TDI, 3.0TDI), A6 II generacji (benzynowe: 1.8, 1.8 Turbo, 2.0, 2.4, 2.7 Biturbo, 2.8, 3.0, 4.2; Diesla: 1.9TDI, 2.5TDI), A6 III generacji (benzynowe: 2.0TFSI Turbo, 2.4, 2.8FSI, 3.0TFSI Turbo, 3.2FSI, 4.2, 4.2FSI, 5.2FSI; Diesla: 2.0TDI, 2.7TDI, 3.0TDI), A6 IV generacji (benzynowe: 1.8TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 2.8FSI, 4.0TFSI Biturbo), A7 (benzynowe: 2.0TFSI Turbo, 2.8FSI, 3.0TFSI Turbo, 4.0TFSI Turbo; Diesla: 3.0TDI), A8 I generacji (benzynowe: 2.8, 3.7, 4.2, 6.0; Diesla: 2.5TDI, 3.3TDI), A8 II generacji (benzynowe: 2.8FSI, 3.0, 3.2FSI, 3.7, 4.2, 6.0; Diesla: 3.0TDI, 4.0TDI, 4.2TDI), A8 III generacji (benynowe: 2.0TFSI Hybrid Turbo, 3.0TFSI Turbo, 4.0TFSI Turbo, 4.2FSI, 6.3FSI; Diesla: 3.0TDI, 4.2TDI), Q3 (benzynowe:1.4TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 2.5TFSI Turbo; Diesla: 2.0TDI), Q5 (benzynowe: 2.0TFSI Turbo, 3.2FSI, 3.0TFSI Turbo; Diesla: 2.0TDI, 3.0TDI), Q7 I generacji (benzynowe: 3.0TFSI Turbo, 3.6FSI, 4.2FSI; Diesla: 3.0TDI, 4.2TDI, 6.0TDI), R8 (benzynowe: 4.2FSI, 4.2FSI), TT I generacji (benzynowe: 1.8 Turbo, 3.2VR6), TT II generacji (benzynowe: 1.8TFSI Turbo, 2.0TFSI Turbo, 2.5TFSI Turbo, 3.2; Diesla: 2.0TDI), TT III generacji (benzynowe: 2.0TFSI Turbo; Diesla: 2.0TDI)

BENTLEY Continental GT, Continental Flying Spur, Continental GTC, GT Supersport, Mulsanne, Bentayga

BMW: 5 Gran Turismo (benzynowe: 535i=3.0R6 Turbo, 550i=4.4V8 Twin-turbo; Diesla: 530d=3.0R6, 535d=3.0R6 Twin-turbo ), E46 (benzynowe: 316i, ; Diesla: ), E53, E60,  E63, E64, E65/E66, E70, E71, E83, E87, E90, E92, F01, F06, F10/11, F13,  F20, F25, F30, F82, G11, Z4

CHEVROLET

DACIA Duster (benzynowe: 1.2TCe, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Lodgy (benzynowe: 1.2TCe, 1.6MPI; Diesla: 1.5dCi), Logan I generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Logan II generacji (benzynowe: 0.9TCe, 1.0, 1.2, 1.6; Diesla: 1.5dCi), Sandero (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5dCi)

FIAT 500 (benzynowe: 0.9 Twin Air Turbo, 1.2 8V, , 1.4 StarJet, 1.4 T-Jet Turbo; Diesla: 1.3 MultiJet), Albea (benzynowe: 1.2 SOHC, 1.2 DOHC, 1.4 SOHC; Diesla: 1.3 MultiJet) , Bravo II generacji (benzynowe: 1.4, 1.4 T-Jet Turbo, 1.4 MultiAir Turbo; Diesla: 1.6 JTD MultiJet, 1.9JTD MultiJet, 2.0 JTD MultiJet), Croma (benzynowe: 1.8 16, 2.2; Diesla: 1.9 MultiJet, 2.4 MultiJet), Freemount (benzynowe: 2.4, 3.6V6; Diesla: 2.0), Idea (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.4 StarJet; Diesla: 1.3 MultiJet, 1.9 MultiJet), Linea (benzynowe: 1.4, 1.4 T-Jet Turbo; Diesla: 1.3 MultiJet, 1.6 MultiJet), Panda II generacji (benzynowe: 1.1, 1.2, 1.4; Diesla: 1.3 JTD MultiJet), Panda III generacji (benzynowe: 0.9 TwinAir, 0.9 TwinAir Turbo; Diesla: 1.3 MultiJet), Punto II generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.4 StarJet, 1.4 T-Jet Turbo; Diesla: 1.3 MultiJet, 1.6 MultiJet, 1.9 MultiJet), Stilo (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6, 1.8, 2.4; Diesla: 1.9JTD), Ulysse II generacji (beznynowe: 2.0, 3.0V6; Diesla: 2.0JTD, 2.2JTD)

Ford

FORD C-MAX I generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 2.0; Diesla: 1.6TDCi, 1.8TDCi, 2.0TDCi), C-MAX II generacji (benzynowe: 1.6, 1.6 Turbo; Diesla: 1.6TDCi, 2.0TDCi) Fiesta IV generacji (benzynowe: 1.25, 1.3, 1.4, 1.6; Diesla: 1.8D, 1.8TD), Fiesta V generacji (benzynowe: 1.25, 1.3, 1.4, 1.6, 2.0; Diesla: 1.4TDCi, 1.6TDCi), Fiesta VI generacji (benzynowe: 1.0, 1.25, 1.4, 1.6; Diesla: 1.4TDCi, 1.5TDCi, 1.6TDCi)  Focus I generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 1.8, 2.0; Diesla: 1.8DI, 1.8TDDI, 1.8TDCi), Focus II generacji (benzynowe: 1., 1.6, 1.6 Ti+VCT, 1.8, 2.0, 2.5 Turbo; Diesla: 1.6TDCi, 1.8TDCi, 2.0TDCi), Focus III generacji (benzynowe: 1.0 EcoBoost, 1.5 EcoBoost, 1.6 EcoBoost, 1.6 Duratec, 1.6Ti+VCT, 2.0EcoBoost, 2.3 EcoBoost; Diesla: 1.5TDCi, 1.6TDCi, 2.0TDCi), Fusion (benzynowe: 1.25i, 1.4i, 1.6i; Diesla: 1.4TDCi, 1.6TDCi), Galaxy I generacji (benzynowe: 2.0, 2.3, 2.8VR6, ; Diesla: 1.9TDI), Galaxy II generacji (benzynowe: 2.0 Duratec, 2.3 Duratec, 2.5; Diesla: 1.8TDCi, 2.0TDCi, 2.2TDCi), Ka I generacji (benzynowe: 1.0, 1.3OHV, 1.3OHC, 1.6), Ka II generacji (benzynowe: 1.2; Diesla: 1.3 MultiJet)  Kuga (benzynowe: 2.5 Turbo; Diesla: 2.0TDCi), Kuga II generacji (benzynowe: 1.6 EcoBoost, 2.0 EcoBoost; Diesla: 1.5TDCi, 2.0 Duratorq), Mondeo III generacji (benzynowe: 1.8, 1.8SCi, 2.0, 2.5, 3.0, 3.0ST220; Diesla: 2.0TDDi, 2.0TDCi, 2.2TDCi), Mondeo IV generacji (benzynowe: 1.6Ti-VCT, 1.6 EcoBoost, 2.0, 2.0 EcoBoost, 2.3, 2.5 Turbo; Diesla: 1.6TDCi, 1.8TDCi, 2.0TDCi, 2.2TDCi), Mondeo V generacji (benzynowe: 1.5 EcoBoost, 2.0 EcoBoost; Diesla: 1.5TDCi, 2.0TDCi, 2.0TDCi Twin Turbo TDCi),
S-MAX I generacji (benzynowe: 2.0 Duratec, 2.3 Duratec, 2.5 Duratec; Diesla: 1.8TDCi, 2.0TDCi, 2.2TDCi), S-MAX II generacji (benzynowe: 1.5 EcoBoost, 2.0 EcoBoost; Diesla: 2.0TDCi)

Honda

HONDA Accord VI generacji (benzynowe: 1.6, 1.8VTEC, 2.0VTEC, 2.2VTEC, 2.3VTEC, 3.0VTEC; Diesla: 2.0TD), Accord VII generacji (benzynowe: 2.0VTEC, 2.4VTEC; Diesla: 2.2i-CTDi), AccordVIII (benzynowe: 2.0i-VTEC, 2.4i-VTEC; Diesla: 2.2i-DTEC) City IV generacji (benzynowe: 1.4i-DSI, 1.5i-DSI, 1.5VTEC), City V generacji (benzynowe: 1.3i-VTEC, 1.4i-VTEC, 1.5i-VTEC, 1.8i-VTEC), Civic VII generacji (benzynowe: 1.4, 1.6VTEC, 1.7, 1.7VTEC, 2.0i-VTEC; Diesla: 1.7CDTI), Civic VIII generacji (benzynowe: 1.4DSi, 1.4i-VTEC, 1.8i-VTEC, 2.0, 2.0 i-VTEC; Diesla: 2.2i-CTDi), Civic IX generacji (benzynowe: 1.4i-VTEC, 1.8i-VTEC, 2.0i-VTEC Turbo; Diesla: 1.6i-DTEC, 2.2i-DTEC), CR-V II generacji (benzynowe: 2.0VTEC, 2.4VTEC; Diesla: 2.2i-CTDi), CR-V III generacji (benzynowe: 2.0i-VTEC, 2.4i-VTEC; Diesla: 2.2i-CTDi, 2.2i-DTEC), CR-V IV generacji (benzynowe: 2.0i-VTEC, 2.4i-VTEC; Diesla: 1.6i-DTEC, 2.2i-DTEC),   CR-Z (benzynowe: 1.5SOHC VTEC), FR-V (benzynowe: 1.7i-VTEC, 2.0i-VTEC; Diesla: 2.2i-CDTi), HR-V (benzynowe: 1.6SOHC, 1.6SOHC VTEC), Jazz II generacji (benzynowe: 1.2i-DSI, 1.4i—DSI, 1.5i-VTEC), Jazz III generacji (benzynowe: 1.2i-VTEC, 1.3i-VTEC, 1.3IMA, 1.4i-VTEC)

HYUNDAI Coupe II generacji (benzynowe:1.6, 2.0, 2.7), Elantra III generacji (benzynowe: 1.6, 1.8, 2.0; Diesla: 2.0CRDi), Elantra V generacji (benzynowe: 1.6Gamma MPI, 1.6Gamma GDI, Getz (benzynowe: 1.2, 1.3, 1.4, 1.6; Diesla: 1.5CRDi),  H-1 (benzynowe: 2.4; Diesla: 2.5CRDi), i10 I generacji (benzynowe: 1.0, 1.1SOHC, 1.2DOHC; Diesla: 1.1CRDi), i10 II generacji (benzynowe: 1.0DOHC, 1.25DOHC; Diesla: 1.1CRDi), i20 I generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6; Disla: 1.6CRDi), i20 II generacji (benzynowe: 1.2, 1.4; Diesla: 1.1CRDi, 1.4CRDi), i30 I generacji (benzynowe: 1.4DOHC, 1.6DOHC, 2.0DOHC; Diesla: 1..6CRDi, 2.0CRDi), i30 II generacji (1.4MPI, 1.6MPI, 1.6GDI; Diesla: 1.4CRDi, 1.6CRDi), i40 (benzynowe: 1.6GDI, 2.0GDI; Diesla: 1.7CRDi),   ix55 (benzynowy: 3.8V6; Diesla: 3.0V6), Matrix (benzynowe: 1.6, 1.8), Santa Fe I generacji (benzynowe: 2.4, 2.7V6, 3.5V6; Diesla: 2.0CRDi), Santa FE II generacji (benzynowe: 2.4, 2.7V6, 3.3V6, 3.5V6; Diesla: 2.2CRDi), Santa Fe III generacji (benzynowe: 2.0Turbo, 2.4, 3.3V6; Diesla: 2.0CRDi, 2.2CRDi), Terracan (benzynowe: 3.5V6; Diesla: 2.5DTi, 2.9CRDi), Tucson I generacji (benzynowe: 2.0, 2.7V6; Diesla: 2.0CRDi, 2.8), Tucson II generacji (benzynowe: 1.6Turbo, 2.0MPI, 2.4; Diesla: 1.7CRDi, 2.0CRDi), Tucson III generacji (benzynowe: 1.6GDI, 1.6T-GDI; Diesla: 1.7, 2.0), 

INFINITI: EX, FX, Q30, Q50, Q60, Q70, QX50, QX56, QX70, QX80

ISUZU

JAGUAR: XK, XF, X-Type

KIA: Cardenza (benzynowe: 2.4 Theta GDI, 2.7Mu, 3.0Lambda GDI, 3.3Lambda GDI, 3.5Lambda), Carens IV generacji (benzynowe: 1.6GDI, 2.0GDI; Diesla: 1.7CRDi), Carnival II generacji (benzynowe: 2.7, 3.5, 3.8; Diesla: 2.2CRDi, 2.9CRDi), Cee’d I generacji (benzynowe: 1.4, 1.6; Diesla: 1.6CRDi), Ceed II generacji (benzynowe: 1.0T-GDI, 1.4, 1.6GDI, 1.6T-GDI; Diesla: 1.4CRDi, 1.6CRDi), Cerato (benzynowe: 1.6 Diesla: 1.5CRDi, 2.0CRDi), Opirus (benzynowe: 2.7, 3.3, 3.5, 3.6, 3.8), Optima (benzynowe: Picanto I generacji (benzynowe: 1.0GSL, 1.1GSL; Diesla: 1.1DSL), Picanto II generacji (benzynowe:  1.0MPI, 1.2MPI), Rio II generacji (benzynowe: 1.4, 1.6CVVT; Diesla: 1.5CRDi), Rio III generacji (benzynowe: 1.25Kappa, 1.4Gamma, 1.6Gamma; Diesla: 1.1, 1.4), Sorento I generacji (benzynowe: 2.4, 3.5, 3.8; Diesla: 2.5CRDi), Sorento II generacji (benzynowe: 2.4CVVT; Diesla: 2.2DVGT), Sorento III generacji: (Diesel: 2.0CRDi, 2.2CRDi) Soul (benzynowe: 1.6DOHC, 1.6GDI, 2.0DOHC; Diesla: 1.6GDI), Sportage II generacji (benzynowe: 2.0DOHC; Diesla: 2.0CRDi, 2.7CRDi), Sportage III generacji (benzynowe: 1.6GDI, 1.7CRDi, 2.0CRDi), Venga (benzynowe: 1.4DOHC, 1.6DOHC; Diesla: 1.4CRDi, 1.6CRDi),

LANCIA: Delta, Musa, Phedra, Thesis, Ypsilon

LAND ROVER: Freelander, Discovery Sport, Range Rover Sport,  Range Rover Evoque

 LEXUS: IS, ISF, RX, S-Type
MAN, przykłady turbosprężarek:

53319706710, 53299707116, 53299707121, 53299707123, 53269886206, 53269706206, 4032790

MASERATI: Coupe/Spyder, Gran Cabrio,  Gran Turismo, Quattroporte V generacji, Quattroporte VI generacji,

MAYBACH: 57, 62

MAZDA: 3, 6, CX-7, CX-9, Premacy, RX-8

MERCEDES BENZ: MERCEDES: CapaCity, Citaro (0530), Cito (0520), Conecto, Tourismo, Travego, Turino, 0345, 0404, 0405, 0407, 0408, 0530, Mercedes AMG GT (benzynowy: 4.0V8 TwinTurbo), C117 (benzynowe: CLA180Turbo, CLA200Turbo, CLA250Turbo, CLA45AMG; Diesla: CLA200CDI, CLA220CDI), Mercedes SLS AMG (C197) (benzynowy: 6.3V8 Biturbo), Mercedes C215, C216, C218 (benzynowe: CLS350, CLS500 Twinturbo, CLS63AMG; Diesla: CLS250CDI, CL350CDI), C219 (benzynowe: CLS280, CLS350, CLS350CGI, CLS500, CLS55AMG, CLS63AMG; Diesla: CLS320CDI), CL203 (benzynowe: CLC160, Mercedes CLC180Kompressor, CLC230, CLC350; Diesla: CLC200CDI, CLC250CDI, C320CDI), G63 6×6, R171, R172, R230,  R231, SLR, Vaneo, W164, W166, W169 (benzynowe: 1.5, 1.7, 2.0, 2.0Turbo; Diesla: 2.0CDI), Mercedes W176 (benzynowe: 1.6, 2.0, 2.0Turbo, 2.0AMG Turbo; Diesla: 1.8), W203 (benzynowe: C180, C180Kompressor, C200Kompressor, C200CGI, C230, C230Kompressor, C240, Mercedes C280, Mercedes C320, Mercedes C350; Mercedes Diesla: C200CDI, C220CDI, C270CDI, C320CDI), Mercedes W204 (benzynowe: C180Kompressor, C200Kompressor, C230, C280, C300, C350, C350CGI, C63AMG; Diesla: C180CDI, C200CDI, C220CDI, C250CDI, C300CDI, C320CDI, C350CDI), W205 (benzynowe: C180Turbo, C200Turbo; Diesla: C220), W209 (benzynowe: CLK200CGI, CLK200Kompressor, CLK240, CLK280, CLK320, CLK350, CLK500, CLK55AMG, CLK63AMG, CLK DTM AMG; Diesla: CLK220CDI, CLK270CDI, Clk320CDI),  W211, W212, W213, W220, W221, W222, W245 (benzynowe: 1.5, 1.7, 2.0, 2.0Turbo; Diesla: 2.0CDI), W246 (benzynowe: 1.6, 2.0; Diesla: 1.8CDI), X156, X164, X166, X204, 

MITSUBISHI Carisma, Colt, Eclipse, Galant, Grandis, L200, MITSUBISHI Lancer, Outlander, Pajero,

NISSAN 350Z, 370Z, Almera, Almera Tino, GT-R, Maxima, Micra, Murano, Navara, Note, Primera, Pulsar, Qashqai, Tiida, X-Trail,

OPEL Adam, Agila I generacji (benzynowe: 1.0Twinport, 1.2Twinport ; Diesla: 1.3CDTI)), Agila II generacji (benzynowe: 1.0ecoFlex, 1.2; Diesla: 1.3CDTI), Antara (benzynowe: 2.4Ecotec, 3.2Ecotec; DIesla 2.0CDTI, 2.2CDTI), Astra H (benzynowe: 1.4, 1.4ecoflex, 1.6Twinport, 1.6ecoflex, 1.6Turbo, 2.0Turbo; Diesla: 1.3CDTI, 1.7CDTI, 1.9CDTI,   , Corsa, Insignia, Karl, Meriva, Signum, Speedster, Tigra, Vectra, Zafira,  

PEUGEOT 1007 (benzynowe: 1.4, 1.6; Diesla: 1.4HDI, 1.6HDI), 107 (benzynowe:1.0i; Diesla: 1.4HDI), 108 (benzynowe: 1.0VTi, 1.2VTi), 206 + (benzynowe: 1.1, 1.4; Diesla: 1.4HDI), 207 (benzynowe: 1.4, 1.4VTi, 1.6, 1.6Ti, 1.6THP, 1.6THP RC), 208 (benzynowe: 1.0VTi, 1.2VTi, 1.4VTi, 1.6VTi, 1.6THP; Diesla: 1.4HDI, 1.6HDI), 3008 (benzynowe: 1.2THP, 1.6VTi, 1.6THP; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), 301 (benzynowe: 1.2VTi, 1.6VTi; Diesla: 1.6HDI), 307 (benzynowe: 1.4SOHC, 1.4DOHC, 1.6DOHC, 2.0DOHC; Diesla: 1.4HDi, 1.6HDi, 2.0HDi SOHC), 308 I generacji (benzynowe: 1.4VTi, 1.6VTi, 1.6THP, 1.6GTI; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), 308 II generacji (benzynowe: 1.2VTi, 1.6 Tubo; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), 4007 (benzynowe: 2.0DOHC, 2.4DOHC MIVEC; Diesla: 2.2HDi), 407(benzynowe: 1.8, 2.0, 2.2, 3.0; 1.6HDI, 2.0HDI, 2.2HDI, 3.0HDI), 5008 (benzynowe: 1.6VTi, 1.6THP; Diesla: 1.6HDI, 2.0HDI), 607 (benzynowe: 2.0, 3.0; Diesla: 2.2HDI, 2.2HDI Bi-Turbo, 2.7HDI), RCZ (benzynowe: 1.6THP Turbo; Diesla: 2.0HDI)

PORSCHE 911, Porsche 912, Porsche 926, Porsche  

ROLLS-ROYCE: Phantom, Ghost

SAAB 900, Saab 95, Saab 9000

SEAT: Alhambra II generacji (benzynowe: 1.4TSI Turbo, 2.0TSI Turbo; Diesla 2.0TDI), Altea (benzynowe: 1.2TSI Turbo, 1.4, 1.6, 1.8TSI Turbo, 2.0FSI, 2.0TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 1.9TDI, 2.0TDI), Alteca (benzynowe: 1.0TSI Turbo, 1.4TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 2.0TDI), Cordoba II generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6, 2.0; Diesla: 1.4TDI, 1.9SDI, 1.9TDI), Exeo (benzynowe: 1.6, 1.8 Turbo, 1.8TSI Turbo, 2.0TSI Turbo; Diesla: 2.0TDI), Ibiza III generacji (benzynowe: 1.2, 1.4, 1.6, 1.8Turbo, 2.0; Diesla: 1.4TDI, 1.9TDI, 1.9SDI), Ibiza IV generacji (benzynowe: 1.2MPI, 1.4MPI, 1.2TSI Turbo, 1.4TSITurbo; Diesla: 1.2TDI, 1.4TDI, 1.6TDI, 1.9TDI, 2.0TDI),  Leon I generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 1.8, 1.8Turbo, 2.8VR6; Diesla: 1.9SDI, 1.9TDI), Leon II generacji (benzynowe: 1.2TSI Turbo, 1.4, 1.4TSI Turbo, 1.6, 1.8TSI Turbo, 2.0FSI, 2.0TFSI Turbo; Diesla: 1.6, 1.6TDI, 1.9TDI, 1.9TDI, 2.0TDI), Leon III generacji (benzynowe; 1.0EcoTSI Turbo, 1.2TSI Turbo, 1.4TSI Turbo, 1.4EcoTSI Turbo, 2.0TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 2.0TDI),  Mii (benzynowy: 1.0MPI), Toledo III generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 1.8TSI Turbo, 2.0FSI, 2.0TFSI Turbo; Diesla: 1.9TDI, 2.0TDI), Toledo IV generacji (benzynowe: 1.2MPI1.2TSI Turbo, 1.4TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI)

SKODA: Fabia I generacji (benzynowe: 1.0, 1.2MPI< 1.2HTP, 1.4MPI, 1.4, 2.0; Diesla: 1.4TDI, 1.9SDI, 1.9TDI), Fabia II generacji (benzynowe: 1.2HTP, 1.2TSI Turbo, 1.4, 1.4TSI Turbo, 1.6; Diesla: 1.2TDI, 1.4TDI, 1.6TDI, 1.9TDI), Fabia III generacji (benzynowe: 1.0MPI, 1.2TSI Turbo; Diesla: 1.4TDI), Octavia II generacji (benzynowe: 1.4, 1.4TSI Turbo, 1.6MPI, 1.6FSI,1.8TSI Turbo,  2.0TFSI Turbo; Diesla: 1.9TDI, 2.0TDI),Octavia III generacji (benzynowe: 1.2TSI Turbo, 1.4TSI Turbo, 1.8TSI Turbo, 2.0TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 2.0TDI),  Roomster (benzynowe: 1.2HTP, 1.2TSI Turbo, 1.4, 1.6; Diesla: 1.2TDI, .4TDI,, 1.6TDI, 1.9TDI), Superb I generacji (benzynowe; 1.8Turbo, 2.0, 2.8; Diesla: 1.9TDI, 2.0TDI, 2.5TDI), Superb II generacji (benzynowe: 1.4TSI Turbo, 1.8TSI Turbo, 2.0TSI Turbo, 3.6FSI; Diesla: 1.6TDI, 1.9TDI, 2.0TDI), Superb III generacji (benynowe: 1.4TSI Turbo, 1.4TSI ACT Turbo, 1.8TSI Turbo, 2.0TSI Turbo; Diesla: 1.6TDI, 2.0TDI), Yeti (benzynowe: 1.2TSI Turbo, 1.4TSI Turbo,

SMART ForFour, ForTwo, Roadster

SUBARU Forester, Impreza, Legacy, Outback, Tribeca,

CITROEN: C-Elysse, C1 I generacji (benzynowe: 1.0; Diesla: 1.4HDi), C1 II generacji (benzynowe: 1.0VTi, 1.2), C2 (benzynowe: 1.1i, 1.4i, 1.6i, 1.6VTS; Diesla: 1.4HDi, 1.6HDi), C3 I generacji (benzynowe: 1.1, 1.4, 1.6; Diesla: 1.4HDi, 1.6HDi), C3 II generacji (benzynowe: 1.0VTi, 1.1, 1.2VTi, 1.4, 1.6; Diesla: 1.4HDi, 1.6Hdi) C3 Picasso (benzynowe: 1.4VTi, 1.6VTi; Diesla: 1.6HDi, 1.6HDI FAP), C4 I generacji (benzynowe: 1.4, 1.6, 1.6VTi, 1.6THP, 2.0, 2.0VTS; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), C4 II generacji (benzynowe: 1.4VTi, 1.6VTi, 1.6THP; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), C4 Picasso (benzynowe: 1.6VTi, 1.6THP Turbo,1.8, 2.0; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi), C5 I generacji (benzynowe: 1.8, 2.0, 3.0; Diesla: 2.0HDi, 2.2HDi), C5 II generacji (benzynowe: 1.8, 2.0, 3.0; Diesla: 2.0HDi, 2.2HDi), C6 (benzynowe 3.0V6; Diesla: 2.2HDi, 2.7V6HDi, 3.0V6HDi), C8 (benzynowe 2.0, 2.2, 3.0V6; Diesla: 2.0HDi FAP, 2.2HDI FAP), DS3(benzynowe 1.2VTi, 1.4VTi, 1.6VTi, 1.6THP), DS4 (benzynowe: 1.6VTi, 1.6THP; Diesla: 1.6HDi, 1.6e-HDi, 2.0HDi), DS5 (benzynowe: 1.6THP; Diesla: 1.6HDi, 2.0HDi)

Przykłady numerów katalogowych turbosprężarek, naprawianych w naszej firmie:

3597728, 715735-7, 715735-5014S, 715735-14, 4045532D, 715735-16, 4045888, 5801519872, 4046962, 3597180, K31 1462316, 3597180, 85020372 volvo, 4046953, 4046928, 4036531, 4038393, 3539837 volvo, 3773763, 4046958, 4046945, 3773761, 4044200, 3591880, 3597654, 4036283, 4042106, 4042547, 3594948, 500379251, 500372213, 504205348, 504340179, 500375996, 768625-5002S, 500372214, 504205349, 504340181, 351471H118218, 54359710002, 504093025C, 504205348, K04-001BE5009402, 504094449, 702989-3, 53169887015, 753556-2, 709838-9005S, 5043600048 Biturbo Iveco Daily, 53039700167, 500335369, 500364493, 500372214, 504340182, 500364177, 702989-3, 504094261

Zobacz również: Pojazdy Zabytkowe