Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – wymiana sprzęgła w DSG

Wymiana sprzęgła w Dwusprzęgłowej skrzyni typu DSG

Od kilku lat bardzo popularna staje się automatyczna skrzynia biegów typu DSG (grupa VW) z suchym podwójnym, zespolonym sprzęgłem. Pomijając protoplastów tego wynalazku już z lat osiemdziesiątych XX wieku, seryjnie system zaczął montować volkswagen (po 2003 roku).

Omawiane sprzęgło składa się z dwóch częściowo niezależnych elementów sprzęgłowych. Jeden zestaw jest odpowiedzialny za zmianę biegów parzystych, a drugi nieparzystych. Na podstawie informacji ze sterownika skrzyni biegów system jest przygotowany do błyskawicznej zmiany biegów utrzymując “wysprzęglony” kolejny bieg w gotowości.

Częste usterki dotyczące podwójnego sprzęgła:

  • Szarpanie przy zmianie biegów często niższych na przykład ½
  • Szarpanie przy cofaniu – bieg wsteczny
  • Uszkodzenie dwumasowego koła, czasem zespolonego z systemem sprzęgła (szarpanie podczas ruszania, zmiany biegów, oraz wyczuwalna nierównomierna praca silnika)
  • Opóźnienie przełączania poszczególnych przełożeń

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej – zobacz

Okresy wymiany sprzęgła:

Jeśli nie zauważymy wcześniej powyższych usterek wtedy sprzęgło w zależności od rodzaju skrzyni oraz eksploatacji może ulec zużyciu przy przebiegach 150 000 – 250 000 km. Aby wydłużyć żywotność sprzęgła w dwusprzęgłowej skrzyni biegów należy pamiętać o regularnym serwisie który zapewni odpowiednią obsługę oraz dobierze odpowiedni olej zgodny ze specyfikacją producenta.

Więcej informacji pod numerem tel:
+48 17 85 777 51 lub + 48 535 505 069

Email: serwis@hoffman.auto.pl

Aby wymienić sprzęgło w dwusprzęgłowej skrzyni biegów należy posiadać odpowiedni zestaw narzędzi i wiedzę mechaników.

Wymiana sprzęgła w dwusprzęgłowej skrzyni jest procesem skomplikowanym dlatego koniecznością jest diagnostyka oraz adaptacja skrzyni po wymianie nowego zestawu. Do tego służy odpowiedni tester diagnostyczny z oprogramowaniem, szeroka wiedza oraz doświadczenie. Do adaptacji jest pomocny tester np. KTS (Bosch) z oprogramowaniem ESI Tronic. W przypadku, KTS-a można skorzystać z systemu Pass-trhu używając przede wszystkim oprogramowania producenckiego. Wskazane podczas aktualizacji używać stabilizującego prostownika z potrzymaniem prądu (np. BAT645, lub BAT690). Bardzo ważne jest stosowanie specjalistycznych urządzeń przede wszystkim aby można było wykonać nominalne nastawy na przykład skok łapy sprzęgła, oraz skok tarczy sprzęgłowej. Do tego służą podkładki regulacyjne.

Nazwy skrzyń dwusprzęgłowych:

  • TCT – Alfa Romeo (sprzęgło podwójne suche)
  • PDK (ZF) – Porsche (sprzęgło podwójne mokre)
  • EDC – Renault (sprzęgło podwójne suche)
  • DSG – Volkswagen, Audi, Seat, Skoda (sprzęgło podwójne suche lub mokre)
  • PowerShift – Ford, Volvo (sprzęgło podwójne mokre)

Dwusprzęgłowe Skrzynie biegów-Rodzaje:

DQ200,  DQ250, DQ500, DSG6 S-tronic,

Porsche: 7DT-45HL, 7DT-45HLA, 7DT-45FL, 7DT-70HLA, 7DT-75, 7DT-75A

Dwusprzęgłowe skrzynie montowane są w autach:

SKODA FABIA II 1.4 TSI RS 180KM, SKODA SUPERB II 3T 2.0 TDI, SEAT TOLEDO IV KG 1.4 TSI, SEAT ALHAMBRA II 2.0 TSI 200KM, SEAT ALTEA XL 5P 1.6 102KM, SEAT LEON 5F 1.4 TSI, SKODA YETI 1.8 TSI 16V 152KM, VW EOS 2.0 TDI 136KM 140KM, VW TOURAN 1T 2.0 TDI, Renault Clio 1,6, Renault Clio RS 18, VW GOLF 5 2.0 GTI 16V 200KM, VW GOLF 6 2.0 TDI 140KM 170KM, VW PASSAT B6 1.4 TSI 16V 150KM, VW TOURAN 1T 1.9 TDI 105KM, VW SCIROCCO III 2.0 TDI, VW PASSAT B7 1.6 TDI 16V 105KM, VW PASSAT CC 2.0 TDI, VW PASSAT B7 1.4 TSI, VW PASSAT B6 2.0 TDI

Zobacz również: Auta Zabytkowe