Naprawa Turbosprężarki
Obecnie prawie wszystkie silniki diesla i część benzynowych posiada turbodoładowanie. Najczęściej spotykane nazwy na tabliczkach turbosprężarek to Garret, KKK, Borg Warner, Holset.
Sama budowa turbosprężarki jest prosta, jednak bardzo ważnym elementem jest jej uszczelnienie i wyważenie.
Kiedy można zauważyć że mamy problem z turbosprężarką:
- Zwiększone zużycie oleju silnikowego
- Niebiesko-szary dym z wydechu – często jest to już końcowy efekt uszkodzenia, np. urwany wałek wirnika
- Odgłos głośnej pracy – np. gwizd lub szum
- Obniżona moc silnika
- Zaolejona okolica turbosprężarki lub przewodów powietrznych np. przy chłodnicy powietrza, kolektora itp.
Regeneracja Turbosprężarki – Kiedy dokonać kontroli turbosprężarki:
Ważnym jest aby nie czekać do końca, lecz w momencie zauważenia wyżej wymienionych usterek dokonać kontroli w serwisie specjalizującym się w tej dziedzinie. Wskazane też jest aby podczas przeglądów olejowych poprosić mechanika o dodatkową kontrolę turbosprężarki, przynajmniej wizualnej. Jeśli mechanik zauważy wycieki oleju, należy ustalić czy one są wynikiem nieszczelno0ści rdzenia turbosprężarki, czy np. pochodzą od silnika (od odmy włączonej do strony zasysania powietrza)
Przeczytaj: Regeneracja wtryskiwaczy Denso (Transit, Boxer, Jumpe, Toyota i inne)
Jak dbać o turbosprężarkę?
- Należy zgodnie z zaleceniem producenta wymieniać olej. Wskazane aby powyżej 100 000 km wymieniać olej częściej niż producent zaleca, ponieważ silnik z pewnymi zużyciami posiada większe przedmuchy i możliwość tworzenia nagarów. Można to zauważyć przy pojazdach z czujnikami jakości oleju. Nawet w nowych pojazdach często wymiana oleju jest zgłaszana przez system wcześniej niż podaje to producent w instrukcji.
- Wykonywać przeglądy okresowe silnika zgodnie z zaleceniami, a filtr powietrza sprawdzać (wymieniać) zawsze podczas przeglądu. Jeśli pojazd jest użytkowany w cięższych warunkach, np. codzienne 100 metrów dojazdu do domu po piachu, ciągniki rolnicze pracujące w kurzu, kosiarki pracujące w zapyleniu, pojazdu pracujące na budowach, to filtr powietrza należy sprawdzać i wymieniać częściej. Pamiętaj – zużyty filtr powietrza wprowadza zanieczyszczenia pyłowe, które uderzają w aluminiowy wirnik turbosprężarki powodując systematyczne rozważanie .
- Wskazane aby po szybkim i agresywnym użytkowaniu silnika nie wyłączać go, ale odczekać przynajmniej około 2 minut, aby ustabilizowała się temperatura układu wydechowego – często rozgrzanego do granic możliwości. Jest to bardzo ważne ponieważ po wygaszeniu silnika jego elementy nie są chłodzone i rozgrzewają bardziej niż na pracującym silniku.
- Przedwczesne wygaszenie silnika po „mocnym” jego użytkowaniu jest też nieprawidłowe ponieważ łopatki wirnika turbosprężarki nawet na biegu jałowym mogą uzyskiwać 10 000 obr/min. W momencie wygaszenia silnika olej natychmiast przestaje płynąć i następują małe, ale za każdym razem zatarcia.
- Wskazania sposobu jazdy przed wyłączeniem silnika z turbodoładowaniem – wzięte z praktyki i nie stwarzające problemów: Kiedy używasz swojego pojazdu w sposób energiczny, to na jeden kilometr przed postojem staraj się uspokoić styl jazdy, aby utrzymać temperaturę silnika i oleju w normie i to powinno dać możliwość wygaszenia go zaraz po zatrzymaniu.
- Po uruchomieniu zimnego silnika, szczególni e w okresie zimowym należy zachować spokojny styl jazdy, aż silnik nabierze nominalną temperaturę pracy
- Kiedy system elektroniczny silnika zgłasza nam usterkę – np. świecąca kontrolka, należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu ustalenia i naprawy usterki. Błędy związane np. z recyrkulacją w dieslu mogą wpłynąć na zanagarowanie wirnika napędowego – po stronie wydechowej i jego rozważenie. Uszkodzona recyrkulacja, lub wtryskiwacze wpływają też na uszkodzenia tzw. łopatek kierownicy strumienia, co powoduje uszkodzenia w postaci nagarowania lub wypalania łopatek i w przyszłości wymianę tego układu (zdj. poniżej). Błędy sondy lambda, katalizatora i inne w systemach benzynowych prowadzą do zwiększenia temperatury spalania. Wypala się wtedy wirnik napędowy, a często pęka obudowa wydechowa turbosprężarki.
Przeczytaj: Turbosprężarki w silnikach spalinowych w tym Biturbo i TwinTurbo: BMW i8, Mercedes AMG, Sprinter 2.2CDI, Audi Q7
Benzynowe auta z turbodoładowaniem
Volksvagen Passat, VW TT, 1.8Turbo, 1.8TSI, 2.0TFSI, Seat Leon, Ibiza 1.8TFSI, Citroen DS3 1.6Turbo, Ford Focus Ecobus 1.0 turbo, Renault Clio, Captur, Megane, silnik 1.2 TCE, Dacia Duster 1.2TCE
Modele pojazdów/silników z turbosprężarkami
Alfa Romeo: 454150-0005, GT17,
Daf KKK 53319707124
Daf XF430 K31 53319707132,
Deutz: 5326 970 6012
Valtra T191
Scania XPI
Atlas 1301 S1B Schwitzer
SAAB GT18V, 705204-2
John Deere 590102208236, 590403808267
BMW E91, E46: 49177-06200, TD04, GT15, 700447-3
Iveco KKK 5327 988 7014
Renault Kangoo KKK 409830H33771
Seat Leon 03G253019N
Audi 1.9TDI, Audi RS4, Volkwagen, Caddy Garret 454159-2, 733783-5, 50136574, T15, 454092-1, GT17, 717858-1, 454159-2, 758219-2, 53049880026, 454002-1, 454083-1, T15, 454231-1, 454231-3,
Ford Transit 726194-1
Ford Focus, Mondeo: 728680-15, 49173-07502-030, 713673-3, 714467-7,
Deutz: 465443-2
BMW: 700447-3
Mercedes Sprinter 709838-5005 garret GT17, 54399700049-0057
Kramer Allrad 720-2: 727264-5004S Garret
Man: KKK 53169886502
Fiat KKK 54359710014
Fiat Linea 1.3JTD KKK 54359880014,
IHI RHB5
Citroen C3, Mitsubishi TD025 49173-07506, VVP2 RHF3V, 021212052X,
Claas Lexion 480: 316428 Schwitzer
Nissan Patrol Hitachi HT15-B
Renault: 454067-1
Opel Vivaro, astra 714652-1 GT20, 49173-06501 TD02, TD03, 49173-0065,
Mitsubishi Pajero TF035, 49135-03411
Mitsubishi Carisma 1.9TD 717345-2 Garret
Skoda Octavia Garret 724930-6 GT-17, GT17, 038253014G
Renault Megane Scenic, Garret 703245-1
Ford Focus 742110-7 Garret
Turbosprężarka S2A, 311219, S2B, 313778, TB025, 452058-2,
Kamaz: 314448, S2B, S3A, 316302
Turbosprężarki w pojazdach:
JH5/06H145702L (RHF5) – Audi A4, A5, Q5, Seat Exeo, Audi 2.0L TFSI, Audi A4, Audi S4 quattro
Borg-Warner S410G 177148 0R7923 Cat 3406C 3406E AM 0R7310 Turbocharger, S410G Turbo Nozzle 177148 0R7152 – Caterpillar, C15 silnik z CAT turbo charger oem engine (silnik) 704604-0007 177148, Catepillar 3406E, 3406C, silnik C16 (engine)
VJ36/VHD20012 IHI- (oraz RHV4VJ36 VAD20012 VBD20012 VCD20012 VDD20012 VED20012 VFD20012 VGD20012 VHD20012 VJ36 RF7J RF7J13700 RF7J13700A RF7J13700B RF7J13700C RF7J13700D RF7J13700E RF7J13700J RF7J-13-700 RF7J-13-700A RF7J-13-700B RF7J-13-700C RF7) – MAZDA 6 CD 141HP, Mazda 3 2.0CD
VB21/17201-26051 IHI – Toyota Auris 2.0D-4D silnik 1AD-FTV,
VB21 17201-26051 – Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 KM VB19 – nr. Kat. VB21VB19, 17201-26051, 17201-0R041, 17201-0R040, 1720126051, 172010R041, 172010R040
VB23/VED20027 IHI – Toyota 200, Land Cruiser C-rail 1VD-FTV, VDJ76/78/79
17208-51010, 17208-51011, 17201-78032, 1720178032, VED2002723, VED20027, RHV4, VB23/17208-51010, VED20027
92835-10108 K27-145 (Czech Republic)- CJ76B2 740.30 260/740.50 360 qx96uk2k0 – t7m3gx1s, nyma5e1j5, qv9z62 Kamaz 740.30, 740.31
AS12/VB420081 135756180, 238-9349, 2389349, 0104-890-012, 4T-506, 3170981, 4429826, 2390230, 2825179, 3082308, 3240237, 4429826 RHF4 AS12 VB420081 VA420081 4T-506 135756180 Shibaura Industriemotor N844L / N844L-T
– New Holander, Cat 247, Terex, Shibaura ST445, Perkins
Zobacz Więcej: Pojazdy Zabytkowe