Porsche Caeynne 3.0Diesel, Panamera, Macan – dwa stany oleju, regeneracja wtryskiwaczy i pomp C4

Porsche - komora silnika

 

Porsche Caeynne 3.0 Diesel

Porsche Caeynne numer VIN: WP1ZZZ92ZBLA…, WP1ZZZ92ZCLA…,

Porsche Macan 3.0 Diesel S od 2014 roku, poj. silnika 2967 cm  (na bazie Audi Q5)

Porsche Panamera 3.0 od 2011 roku

 

 

 

Coraz popularniejszymi autami wyższej klasy są Porsche Caeynne, Panamera oraz Macan. Są to auta spokrewnione z Volkswagenem Touareg, czy Audi Q5 jednak wielu użytkowników uważa Porsche za pojazd lepszy od samochodu grupy czyli VW.

Caeynne jest produkowany od 2002 roku, a po lifcie od 2010 roku i wyposażono go w kilka silników benzynowych i diesla:

Silnik benzynowe posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i są o pojemnościach 3.0 l, 3.0l w wersji hybrydowej, 3.6l,  4.5l V8 turbo, 4.8l GTS, S i turbo S. Silniki diesla to 3.0l V6 i 4.2l.

Warto tutaj wspomnieć, że Porsche Caeynne Turbo z silnikiem 4.8l (model po 2010 roku) posiada przyśpieszenie od 0-100km/h 4,7 sekundy a maksymalna prędkość dochodzi do 278 km/h.

W przypadku diesla osiągi przyśpieszenia są nieco mniejsze bo wahają się w zależności od modelu i rocznika pomiędzy 5,4, a 8,3 sekundy od 0-100 km/h. Jednak i tak to jest oszołamiające przyśpieszenie porównując nawet do usportowionego Citroena DS3 Racing który setkę osiąga w 6,5 sekundy.

Silniki Diesla w Porsche – usterki i zalecenia do układu common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi

Porsche Audi V6

Porsche nie jest znany z silników diesla, jednak w obecnych czasach, kiedy ten system stał się bardzo popularny ów marka także sięgnęła po tego typu jednostki napędowe (rok 2008/09).

Często spotykanym silnikiem jest wysokoprężny silnik V6 3.0l  rodem z volkswagena. Jest on wyposażony w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Stosowana pompa paliwowa jest firmy Bosch, model CP4. Także wtryskiwacze są Boscha, a elementem wykonawczym jest piezoelektryk wysterowany przez sterownik systemu EDC 17CP44.

Pompa Cp4Opisany powyżej układ paliwowy jest bardzo precyzyjny w ustaleniu dawek paliwa, jednak posiada także wady.  Do takich wad można zaliczyć usterkowość pomp wysokiego ciśnienia CP4. Znajduje się tam to dwutłoczkowa pompa, z wałkiem krzywkowym z dwoma krzywkami (numer technologiczny CP4HS2/L75/40-S i jeden z numerów katalogowych 0445010669). Podczas jednego obrotu wałka następują cztery cykle tłoczenia zsynchronizowane z suwami pracy i wtryskiwaczami według kolejnych cylindrów. Taki układ powinien powodować  zmniejszoną pulsacje ciśnienia, a jednocześnie bardziej równomierne obciążenie napędu pompy. Pomimo tego zastosowanie dwóch sekcji o wysokich możliwościach wytworzenia ciśnienia paliwa wpływa na zużycie rolek popychacza. Dotychczasowe układy CR posiadały  pompy o trzech tłokach (np. CP1 i CP3) i to powodowało lepsze rozłożenie sił. Pod wpływem dużego ciśnienia i prędkości obrotowej rolka pompy CP4 traci właściwości utwardzenia i zaczyna generować opiłki. Zaraz za nią usterce ulega wałek krzywkowy. W pompie generowane są opiłki, które z paliwem dostają się na wtryskiwacze, lub zawór sterujący i powodują ich uszkodzenia. Popychacz tłoczka pompy jest typu rolkowego co zmniejsza tarcie pomiędzy krzywką a tłoczkiem. Niestety nieprawidłowe paliwo, o złym składzie chemicznym, lub zanieczyszczeniami wewnątrz i tak spowoduje powyższe usterki.

W przypadku pomp Bosch CP4 jest możliwość sprawdzenia i regeneracji (od 2015 roku), a wyłączność na to posiadają Bosch Diesel Serwisy. Do testowania wtryskiwaczy używa się stołów probierczych typu EPS708, EPS 815, lub EPS205 firmy Bosch.

Wtryskiwacze przechodzą test, który jest zaprogramowany przez stół probierczy. Jeden z pierwszych elementów sprawdzenia to kontrola szczelności przylgni stożkowej (szczelność iglicy). Urządzenie wykonuje to wtłaczając wysokie ciśnienie do wtryskiwacza, który nie jest wysterowany elektrycznie. Część końcówki wtryskiwacza musi wtedy być całkowicie sucha. Jakikolwiek przeciek eliminuje wtryskiwacz jako uszkodzony.

Wtryskiwacz piezoelektryczny - rysunekJest to najczęstsza przyczyna zwiększonego stanu oleju w silniku, tzw. dwa stany oleju. Dzieje się tak dlatego, że wtryskiwacze po wtrysku głównym nie domykają się w pełni i następuje dokroplenie nierozpylonego paliwa do komory spalania podczas kolejnych suwów tłoka. Takie nierozpylone paliwo nie jest w pełni spalone i wraz z filmem olejowym na tulei cylindra przedostaje się do skrzyni korbowej, czyli do oleju. Podobna usterka (dwa stany oleju) pojawia się kiedy system wchodzi w tzw. system oczyszczania układu katalicznego, niezgodnie z teorią oprogramowania. Dzieje się tak wtedy kiedy sterownik odczytuje błędne informacje  z czujników, np. z czujnika temperatury spalin który może mieć uszkodzenie np: zbyt wysoka temperatura spalin. Uruchomiony jest wtedy dotrysk paliwa po suwie spalania. Jeśli oczywiście jest to zgodne z rzeczywistością to po takim oczyszczeniu układ powraca do normalnej pracy, a zwiększenie paliwa w oleju jest znikome i niegroźne dla silnika. Gorzej jest wtedy gdy przy uszkodzeniu odczytu z czujnika taka usterka pojawia się długotrwale. Wtedy dotrysk następuje cały czas. Usterka nie jest też łatwa do wykrycia przez mechanika ponieważ system uważa to za naturalne i nie podaje żadnego błędu w odczycie. Odnalezienie awarii jest tylko w gestii diagnosty, który musi odpowiednio zinterpretować dane rzeczywiste ze sterownika  (np. odczytując usterkę testerem KTS 440). Dużą rolę odgrywa wywiad z użytkownikiem auta, który podczas rozmowy może diagnostę naprowadzić na kierunek poszukiwań. Jest to bardzo ważne i może obniżyć czas i koszt naprawy.

 

Filmik pokazujący test wtryskiwacza piezoelektrycznego znajdującego się mi. w Porsche:


Numery niektórych elementów układy wtryskowego w autach Porsche:

 

Czujnik:  stukowy 0261231173, 99760612100, 0281004148 lambda, 0281006005, 059130758k.

Świeca żarowa: 0250403009, 059963319M,059963319F, 0281003087 sterownik,

Uszczelniacz: F00VP01004, 95511091900, 059130519, 95810674902, 059103113G,

Sterownik: 0281016342, 0281015887, 7L5907401, 9556180310. 95561860310,

Pompa: CP4 0445010669, 0986437404, 0445010685, 059130755BD, 95811031621, 0445010675, 059130755CB, CP4HS2/L75/40-S, 0986437418, 95811031630, 057130755AE (silnik 4.2S), 057130764AE zawór listwy,  0445010673, 95811031622, 059130755BS, 0445010686, 17.50112.50.0, 1750112500 pompa paliwa, 0281002858 zawór,  0445010646, CR/CP4S2/R65/40S, 0445010673, 0445010685, 0445010611,

Wtryskiwacz: 0986435413, 059130277CD, CR/IPL19/ZEREAK65S,  0986435357, 0986435361, 0445117022, 0445117022, 0445117021,

Podobne systemy common rail znajdują się w:

Volkswagen phaeton 3.0TDI 4motion,

Volkswagen  Touareg 3.0TDI,

Audi A4 2.7TDI

Audi A4  3.0TDI rok 2008-

Audi A5 2.7TDI

Audi A6 2.7TDI

Audi A6 3.0TDI

Audi Q5 3.0TDOI od 2008 roku

Audi A6 Allroad 2.7TDI od 2008 roku

Audi Q7 3.0TDI od 2007 roku