Wtryskiwacze Common Rail – Elektromagnetyczne i Piezoelektryczne

Wtryskiwacze CommonRail, elektromagnetyczne i piezoelektryczne

Elektromagnetyczny wtryskiwacz CR w swojej budowie zawiera kilka głównych elementów:

  • Korpus wtryskiwacza
  • Rozpylacz
  • Nakrętka rozpylacza
  • Cewka elektromagnetyczna wraz twornikiem
  • Zespół zaworu

Wtryskiwacze dzielą się w zależności od szczegółowej budowy, zastosowania i ciśnienia systemowego. Dla przykładu, wtryskiwacze firmy Bosch są podzielone na: CRI 1.0 ciśnienie 1350 bar CRIN1 ciśnienie 1350 bar CRI 2.0 ciśnienie 1450 bar CRI 2.1 ciśnienie 1600 bar CRI 2.2 ciśnienie 1600 bar CRIN2 ciśnienie 1600 bar CRIN3 ciśnienie 1800 bar CRI 3-16 (lub CRI 3.0) ciśnienie 1600 bar CRI 3-18 (lub CRI 3.2) ciśnienie 1800 bar CRI 3-20 (lub CRI 3.3) ciśnienie 2000 bar CRI 3-16 (lub CR 3.0) ciśnienie 1600 bar CRIN4 HADI (nowy Mercedes Actros) CRI 3-22 ciśnienie 2200 bar CRI 3-24 ciśnienie 2400 bar Zazwyczaj typy CRI są stosowane w pojazdach osobowych, oraz małych dostawczych, a wtryskiwacze CRIN w pojazdach użytkowych o większej pojemności , oraz ciężarówkach, koparkach, ciągnikach rolniczych. Działanie wtryskiwacza CR, elektromagnetycznego.

wtryskiwacze_crPaliwo pod wysokim ciśnieniem, ustalonym względem obrotów i obciążenia silnika wpływa poprzez króciec dopływowy do korpusu wtryskiwacza. Poprzez kanały dolotowe przedostaje się do rozpylacza, oraz otworem bocznikowym do kanału zaworze głównym (rozprowadzenie paliwa jest widoczne na rysunku obok). Ciśnienie paliwa w górnej i dolnej części wtryskiwacza jest takie samo, więc rozpylacz jest zamknięty.

W momencie kiedy cewka zostaje uruchomiona, podnosi się twornik cewki, a poprzez niewielki kryzowany otwór następuje upuszczenie ciśnienia paliwa w górnej części. To powoduje różnicę ciśnień w obu komorach, i wyższe ciśnienie unosi igłę rozpylacza, wraz z tłokiem zaworu. Następuje wtryśnięcie paliwa do komory silnika. Cewka zostaje wyłączona, zawór zamyka się i ciśnienie w komorach zostaje wyrównane. Iglica przy pomocy sprężyny zamyka wypływ paliwa z otworów rozpylacza.

Cykl ten oczywiście jest opisem podstawowym działania wtryskiwacza, a jeden cykl pracy silnika może pomieścić kilka cykli pracy wtryskiwacza, w tym dawkę pilotażową itp.

Aby uzyskać więcej cykli pracy, firma Bosch, Delphi, Siemens, Denso wprowadziły wtryskiwacze z elementem piezoelektrycznym.

Element piezoelektryczny jest szybszy w swoim działaniu, a to przekłada się na możliwość wykonania więcej cykli w jednym cyklu pracy silnika (do 5 cykli, w przypadku Delphi do 7 cykli). Sama zasada działania wtryskiwacza elektromagnetycznego i piezoelektrycznego jest w założeniach bardzo podobna, jednak w budowie są różnice. Taka główna widoczna różnica to: wtryskiwacz elektromagnetyczny ma zabudowaną cewkę w górnej części korpusu, a element piezoelektryczny jest wbudowany wewnątrz wtryskiwacza (wyjątkiem mogą być wtryskiwacze Delphi, które cewkę mają wbudowaną w korpus, podobnie jak w piezoelektrycznych).

Wtryskiwacze piezoelektryczne potrzebują wyższego napięcia do wyzwolenia, sięgającego w przypadku Bosch-a do 160 V, a w przypadku Delphi jeszcze więcej.

Wszystkie wtryskiwacze należy testować w warunkach wysokiej czystości. Należy przed zamontowaniem na stół probierczy oczyści wstępnie, w tym w myjce ultradźwiękowej, aby zanieczyszczenia i nagary z korpusu, lub rozpylacza nie przedostały się do układu pomiarowego ponieważ niewątpliwie go uszkodzą.

Twornik (zawór) cewki wtryskiwacz CR Bosch

Twornik (zawór) cewki wtryskiwacz CR Bosch

Przykłady uszkodzeń zaworu wtryskiwacza elektromagnetycznego –  zanieczyszczone paliwo, lub bardzo długi przebieg.

Przykłady niektórych wtryskiwaczy naprawianych w naszej firmie i ich zastosowania:

0 433 171 679 MERCEDES ATEGO, AXOR, CITARO, TOURINO, VARIO
0 433 171 699 REANULT KERAX, PREMIUM, DISTRIBUTION, LANDER, ROUTE
0 433 171 831 MANN TGA, TGS
0 433 171 939 MANN LION’S, TGA, TGS, TGX
0 433 175 271 AGRALE-DEUTZ, FORDCARGO, DONGFENG KING LONG, IVECOEUROCARGO,
NEFAZ NEFTEKAMSK, NEWHOLLAND, PAZ PAVLOVO, VOLKSWAGEN
0 433 175 321 RENAULT MAGNUM
0 433 175 395 MERCEDES VITO, SPRINTER
0 433 171 963 RENAULT MIDLUM II, PREMIUM II DIST, VOLVO- FE 240, 280, 260, 300, 320, 340.
FL-240, 260, 280, 290, 320
0 433 171 111 VASSALI, VOLVO PENTA TD
0 433 171 159 MAN – M2000,M2000M EVOLUTION
0 433 171 165 CASE, KAELBLE-GMEINDER, SCANIA
0 433 171 174 KASSBOHRER – S250 SPEZIAL, MAN – F90/U90, F90/M90/U90
0 433 171 206 HALLA HEAVY INDUSTRY, HYUNDAI, KOMMATSU, SAMSUNS HEAVY INDUSTRY
0 433 171 214 MAN- F90/U90, F2000, F90
0 433 171 221 SCANIA
0 433 171 231 RENAULT- MESSENGER, IVECO – DAILY40-10 TURBO 4X4
0 433 171 241 VOLVO – BM, PENTA
0 433 171 251 DEUTZ
0 433 171 525 DEUTZ – 2,7 1,4 2,0
0 433 171 257 DEUTZ 3,2 4,8
0 433 171 273 SCANIA
0 433 171 298 KASSBOHRER, MERCEDES- BENZ, TOURISMO, SETRA
0 433 171 299 KASSBOHRER, MERCEDES- BENZ, TOURISMO, SETRA
0 433 171 326 MAN – F90/U90, F2000, E2000, F90
0 433 171 329 DEUTZ
0 433 171 366 RENAULT – KERAX, PREMIUM DISTRIBUTION, PREMIUM ROUTE, ARES 380
0 433 171 394 MAN – F2000, E2000
0 433 171 398 SCANIA
0 433 171 414 MAN – F2000, E2000
0 433 171 432 VOLVO
0 433 171 434 SCANIA
0 433 171 435 CUMMINS, CASE FIAT — ALLIS, MASSEY- FERGUSON, NEW HOLLAND
0 433 171 450 MERCEDES – ACTROS
0 433 171 465 DAF – 85CF, 95XF
0 433 171 947 IVECO – EUROCARGO, VERTIS
0 433 175 015 FOTON AUMAN, SHANGI DELONG 9.7D
0 433 175 062 RENAULT – MAGNUM, MACK TRUCK
0 433 175 164 MERCEDES – A160, A170
0 433 175 173 VOLVO – B7L, B7R, FM7, FM7290, FM7310
0 433 175 175 ALFA ROMEO, FIAT – BRAVA, BRAVO, MAREA, MARENGO, MULTIPLA, LANCIA – KAPPA, LYBRA
0 433 175 196 CIROEN – BERLINGO, EVASION, JUMPY, XANTIA, XSARA PICASSO, FIAT- SCUDO, ULYSSE, LANCIA – ZETA, PEUGEOT – 206,306,406,806,EXPERT.
PARTNER, CHEVROLET – TRACKER, SUZUKI – GRAND, VITARA
0 433 175 203 CITROEN – JUMPER, FIAT – DUCATO, DUCATO CARGO, DUCATO COMBINATO,
DUCATO MAXI CARGO, DUCATOMINIBUS, DUCATO MULTI, IVECO -CITYCLASS,
DAILY, SCUDATO, TURBODAILY, PEUGEOT – BOXER, RENAULT – MASCOTT 0 433 175 271 AGRALE – DEUTZ – MA, MT, DONGFENG – KING LONG, IVECO
170E,240E,CC170, EUROCARGO, NEFAZ NEFFEKAMSK – 5297,5299,
NEW HOLLAND – T7060, PAZPAVLOVO – 3237
0 433 175 272 CITROEN – C8, EVASION, JUMPY, PEUGEOT – 806,807,EXPERT
0 433 175 278 OPEL – MOVANO, RENAULT – AVANTIME, MASTER
0 433 175 297 FIAT – DUCATO, IVECO – DAILY
0 433 175 298 MERCEDES – SPRINTER, SPRINTERJAMES COOK
0 433 175 308 PEUGEOT – 206,307, CITROEN -C2,C3,XSARA
0 433 175 314 MERCEDES – E200,E220,E270
0 433 175 321 RENAULT – MAGNUM
0 433 175 327 NISSAN – INTERSTAR 2.2,2.5, OPEL – MOVANO. RENAULT – MASTER

0445124015 Iveco Stralis (pompowtryskiwacz 0414703004) i Pompa CPN5S2 – 0445020195 – Iveco Stralis

Zawór wtryskiwacza CR, Bosch

Zawór wtryskiwacza CR, Bosch

Paliwo zanieczyszczone mechanicznie. Drobne mikroskopijne zanieczyszczenia stałe, powodują systematyczne zwiększone tarcie pomiędzy elementami współpracującymi. Po pewnym czasie na tłoku i w cylindrze następuje widoczne zmatowienie, co zmierza ku nieszczelności zaworu.

Zawór wtryskiwacza CR, Bosch

Zawór wtryskiwacza CR, Bosch

Paliwo zanieczyszczone chemicznie, widać na cylindrze zaworu ciemny żółtawy nalot. Taki nalot pojawia się także przy niewłaściwym składzie i proporcjach paliwa organicznego – biopaliwa.