Historia Turbosprężarek
W latach 1885 do 1896, konstruktorzy z Niemiec – G. Daimler oraz R. Diesel prowadzili badania mające na celu zwiększenie mocy silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa, za wykorzystaniem sprężonego powietrza. Tak też powstały pierwsze turbosprężarki, które jednak początkowo były przeznaczone tylko do dużych silników i pojazdów ciężarowych. Dopiero Szwajcarowi A. Buchi w 1952 r. udało się połączyć turbo z wydechem spalin, co w rezultacie pozwoliło zwiększyć moc silnika o prawie 40 procent. Jednak to dopiero rok 1978, w którym na rynku pojawił się Mercedes Benz z silnikiem wyposażonym w turbodoładowanie sprawił, że zaczęto powszechniej stosować turbosprężarki w samochodach osobowych.
Serwis turbosprężarek – Zalety
- Silniki z turbo zużywają mniej paliwa w porównaniu z silnikami o identycznej mocy, w których spaliny są usuwane naturalnie;
- Silniki z turbosprężarkami mają większą wydajność na dużych wysokościach. Silniki bez turbo mają większy spadek mocy ze względu na niższe ciśnienie.
- Pojazd z turbosprężarką ma mniejszą pojemność skokową, przez co tarcie i straty ciepła są mniejsze.
- Silniki z turbo pracują z dużym nadmiarem powietrza, dzięki czemu następuje niższa emisja spalin i mniejsze zużycie paliwa.
Oczywiście poza zaletami, turbosprężarki mają też swoje wady. Turbosprężarka pracuje w trudnych warunkach przez co narażona jest na częste usterki, które mogą wymagać naprawy lub regeneracji turbosprężarek, czy samych turbin.
Serwis turbosprężarek – Kiedy konieczna jest regeneracja turbosprężarki
Przykłady usterek:
- Przykład wpadnięcia do dolotu elementu stałego
- Wypalone łopatki geometrii turbosprężarki poprzez wysoką temperaturę gazów spalinowych
- Korpus turbosprężarki – uszkodzenie przylgni zaworu ciśnienia wskutek wysokiej temperatury po stronie wydechu
- Wirnik sprężarkowy turbosprężarki – usterka powstała wskutek przedostania się elementów z zewnątrz
- Urwany wałek turbosprężarki volvo
- Wałek wirnika turbosprężarki: widoczne przebarwienie i zarysowania w częściach styku z łozyskiem ślizgowym. Przyczyną tego było zbyt niskie, ciśnienie oleju i długotrwałe braki w dostawie oleju. Silnik w którym była zamontowana ta turbosprężarka uległ zużyciu, a dopiero później usterce uległa turbosprężarka.
- Kierownica Turbo
- Turbosprężarka – uszkodzony wałek, tuleja, a także wirniki posiadają uszkodzenia mechaniczne
- Łozysko ślizgowe – tulejka wałka turbosprężarki – przykład stosowania nieprawidłowego oleju lub zbyt rzadka wymiana
Jeśli zobaczymy niepokojące objawy jak szara, ciemna lub jasna barwa spalin, nadmierne zużycie oleju, spadek mocy silnika lub tryb awaryjny komputera powinniśmy natychmiast zgłosić się do mechanika. Lekceważenie tych objawów może tylko pogorszyć sytuację i doprowadzić do poważniejszych usterek – od zwiększenia zużycia paliwa, poprzez uszkodzenie katalizatora czy nawet zatarcia silnika.
Z takimi usterkami poradzić sobie będzie mógł tylko serwis turbosprężarek, w którym fachowcy zdiagnozują usterkę oraz jej przyczynę i zdecydują czy konieczna jest naprawa czy regeneracja turbosprężarki.

Serwis turbosprężarek i turbin
Zobacz również: Pojazdy Zabytkowe