Naprawa Pomp Common Rail w Samochodach Ciężarowych Man, Daf, Renault, Mercedes

Naprawa pomp Common Rail w pojazdach ciężarowych i osobowych Man, Daf, Renault, Mercedes, BMW

Bosch Diesel ServiceRegeneracja i Naprawa Pomp Common Rail

Regeneracji wysokociśnieniowej pompy mogą dokonać mechanicy specjalizujący się w tego typu naprawach. Pomimo, że pierwsza wersja pompy Bosch CP1 wydaje się nie być skomplikowana, to jest w niej kilka trudnych zadań do wykonania. Jedno z nich to skręcenie pompy odpowiednimi siłami. Często po nieumiejętnym zmontowaniu do wymiany należy przeznaczyć płytkę uszczelniającą (dekiel) sekcji tłoczącej, ponieważ nie można uszczelnić pompy.

Sama weryfikacja jest bardzo ważna. Należy określić stan tulejek wałka głównego, poddać weryfikacji sekcję tłoczącą, oraz zaworki ssąco-tłoczące, jak i inne elementy. W tym celu należy wykorzystać techniczny mikroskop, a także ultradźwiękową myjkę.

Regeneracja Pomp Wysokiego Ciśnienia
MAN, DAF, IVECO, RENAULT, MERCEDES, BMW, MITSUBISHI

Po naprawie pompa CR trafia na zautomatyzowany stół probierczy. Tam programowo są wykonywane poszczególne testy w zależności od rodzaju pompy. Testów może być od kilkunastu do kilkudziesięciu. Najdłużej testowana jest pompa CP3, oraz CP1H, a także pompy Delphi, Siemens i Denso. Na początku badania testowany jest zawór ZME, następnie ciśnienia i wydajność pompy, zawór EMV, oraz bardzo ważny punkt: TĘTNIENIE POMPY COMMON RAIL. Tętnienie to dokładne sprawdzenie pracy poszczególnych sekcji tłoczących.

Jest ono badane na podstawie zmian ciśnienia pomiędzy poszczególnymi sekcjami tłoczącymi (w przypadku CP1, CP1H i CP3 są trzy sekcje, CP2 i CP4 – dwie sekcje) . Służy to dokładnemu sprawdzeniu, aby sekcje pracowały równomiernie. W innym przypadku, kiedy jeden z tłoków ma zbyt niską wydajność to na silniku może dochodzić do różnych zjawisk (nierównomierne obroty, brak mocy w górnych obrotach, pogorszony rozruch, nierówna praca zimnego lub rozgrzanego silnika), które są nie do zdiagnozowania ponieważ wszystkie sekcje tłoczą paliwo do jednego zbiornika (szyny ciśnieniowej rozprowadzającej paliwo na wtryskiwacze).

Obejrzyj film i zobacz jak woda w paliwie może stać się przyczyną poważnych usterek pompy wtryskowej oraz wtryskiwaczy.

Tester diagnostyczny także nie zawsze wskaże błąd systemu, a jeżeli będzie zapisany w systemie, to będzie brzmiał: „Niskie Ciśnienie Paliwa”, „Niskie ciśnienie w szynie”, „Zawór Ciśnienia” itp. Wszystkie błędy będą nas informować ogólnie, ponieważ mogą występować przy wielu usterkach, od uszkodzenia zaworu ZME, zaworu bezpieczeństwa, poprzez uszkodzenie wtryskiwacza.

Poniżej znajdują się wykresy ze stołu probierczego Bosch EPS 708 obrazujące tętnienie sekcji tłoczących pompy CR. Pierwszy wykres przedstawia nieprawidłowe narastanie ciśnienia, natomiast drugi przebieg jest prawidłowy.

usterki pomp common rail - wykres

Drugi przebieg jest prawidłowy

pompy wtryskowe common rail bez usterek

Bardziej rozbudowane są pompy CP3
Znajdziemy je w pojazdach o większej wydajności w tym w wielu pojazdach ciężarowych Daf, Iveco, Man, Renault i innych. W tego typu pompie oprócz wyżej wymienionych usterek awarii ulegają:

  • Zębatkowa pompka zasilająca, najczęściej centralnie zamontowana na kadłubie pompy CR. Usterka powstaje wskutek kawitacji powstającej po długim przebiegu pojazdu, a także z powodu zanieczyszczonego paliwa. Pod wpływem tych zjawisk ścierają się ścianki grodzi kanałów paliwowych, oraz niszczą się zębatki tłoczące. Powstałe przy tym opiłki przedostają się na układ wysokiego ciśnienia tworząc niszczącą reakcję łańcuchową.
pompy wtryskowe common rali - usterki

Zębatkowa pomp zasilająca – przykład uszkodzenia kanałów przepływu paliwa

  • Zerwanie wałka pompki zasilającej. Usterka powstaje wskutek obciążenia pracy pompy (mi. patrz powyżej) lub nagłego zblokowania stałym elementem. Często ta usterka jest powodowana reakcją łańcuchową, jak wyżej i należy wtedy dokładnie oczyścić układ z potencjalnych opiłków.
pompa paliwowa - naprawa i regeneracja

Zębatkowa pompa paliwowa – pokrywa

  • Zawory ssąco tłoczące
  • Zawory niskiego ciśnienia wewnętrznego – uszkodzenie, nieprawidłowa praca
  • Sekcje tłoczące – uszkodzenie mechaniczne, lub eksploatacyjne zużycie
  • Dekle pompy, osłaniające zawory

Niektóre przykłady zastosowania pomp w ciężarowych pojazdach:

  • Iveco daily 35c14 3.0/103kw/06/2009 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445010512
  • Iveco euro cargo 65E13 3,9/95KW 09/2003 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020007
  • IVECO DAILY 50C15 3,0/107 KW/04/2006 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020046
  • IVECO DAILY 29L10 2,3/71KW/04/2006 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445010181
  • MAN TGA26.310FD 10.5/228KW/04/2006-2007 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020023
  • MAN TGA26.400 10.5/294KW/01/2006-2007 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020075
  • MAN TGA 26.330DA 6.9/240KW/03/2003-2005 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020014
  • MAN TGA 26.480DA 12.8/353KW/09/2002-2006 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020018
  • MAN TGA18.310FA 10.5/228KW/03/2004 nr. katalogowy pompy Bosch:0445020023
  • DAF CF65.180/5.9/136KW/02/2001 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020007
  • MITSUBISHI CANTER 35 3C13 3.0/81KW/04/2006 nr. katalogowy pompy Bosch: 0445020049

W naszej firmie pompy sprawdzają wykfalifikowani diagności używając do tego stołu probierczego EPS 708 firmy Bosch. Poniżej fragment przykładowego protokołu dotyczącego pompy CR, testowanej na stole EPS708

regeneracja pomp wtryskowych common rail rzeszó

W naszej firmie pompy sprawdzają wykfalifikowani diagności używając do tego stołu probierczego EPS 708 firmy Bosch. Poniżej fragment przykładowego protokołu dotyczącego pompy CR, testowanej na stole EPS708

naprawa pomp wtryskowych - stół probierczy

Praca przy stole probierczym EPS 708

Stół Probierczy Bosch EPS 708 Analiza Usterki

Stół Bosch EPS 708 Analiza

naprawa pomp common rail - analiza mikroskopowa

Praca z mikroskopem