- Najczęściej zużywają się w pompach Zexel, elementy tłoczące i zaworki (chociaż w porównaniu do konkurencji mają o wiele dłuższą żywotność). Ponadto w pompach rozdzielaczowych (Isuzu, opel astra i inne) usterce ulegają korpus i tłok przestawiacza kąta wtrysku, oraz rolki i tulejki dźwigni gazu.
- W przypadku sekcji, rolek, jak i korpusu wraz z tłokiem, przyczyną często jest stosowanie niewłaściwego paliwa, które jest zanieczyszczone mechanicznie lub chemicznie (nie posiada odpowiednich związków smarnych). Tulejka dźwigni gazu ulega zniszczeniu (wytarciu) wskutek przebiegu i jest to typowa usterka eksploatacyjna. Część pomp nie posiada dodatkowej tulejki, a rolka dźwigni pracuje bezpośrednio w korpusie – wtedy należy wymieniać pokrywę w całości, lub dorobić tuleję.
Pompa Zasilająca Zexel VE. Elementy pompy zasilającej w pompie wtryskowej Zexel VE – brązowy nalot to przykład stosowania zanieczyszczonego paliwa
- Ponadto w pompach wtryskowych z dużym przebiegiem mogą powstać wycieki z różnym miejsc. Wtedy należy zdemontować pompę i oddać ją do serwisu. Do wymiany przeważnie jest komplet uszczelniaczy. Koniecznie trzeba wymienić wszystkie uszczelnienia, ponieważ zużywają się one wskutek różnych czynników przeważnie w podobny sposób, i jeżeli w danym momencie nie stwierdza się przecieku to może on powstać w niedługim czasie eksploatacji, a to będzie generowało dodatkowe koszty.
- Dla gumowych uszczelniaczy problemem jest także paliwo organiczne (np. z oleju rzepakowego). Taki olej napędowy posiada w swoim składzie związki które wpływają na rozpuszczanie gumy o-ringów. W większości paliw jest oczywiście składnik organiczny, jednak jeżeli nie są przekraczane normy to na układ wtryskowy nie będzie źle wpływał.
- Zbyt duża ilość związków organicznych zwiększa w układzie paliwowym ilość drobnoustrojów, które zatykają układ filtrujący i przedostają się do elementów par precyzyjnych powodując nieprawidłowości w pracy (klejenie). Tego typu usterki objawiają się często nierównomierną pracą silnika na wolnych obrotach biegu jałowego, a później obniżeniem mocy, pogorszonym rozruchem i w przypadku ekstremalnym zatarciem pompy lub wtryskiwaczy. Często rozpoznanie nieprawidłowego paliwa (w tym biopaliwa o nieprawidłowym składzie) można rozpoznać po żółto-brązowym nalocie na elementach wewnętrznych pompy lub wtryskiwacza.
- Szczególnie nieodpowiednie paliwo ma zły wpływ na nowe systemy common rail, pompy Zexel VE i VE EDC, oraz wtryskiwacze. Lepiej z zanieczyszczonymi i organicznymi paliwami radzą sobie stare systemy z pompami rzędowymi, jednak w obecnie produkowanych jednostkach silnikowych są prawie niespotykane. Można je jeszcze znaleźć w niektórych ciągnikach, silnikach stacjonarnych, oraz w samochodach specjalnych, np. Nissanie Patrolu.
Typy pomp wtryskowych ZEXEL:
- VE – rozdzielaczowe pompy wtryskowe z regulatorem mechanicznym
- VRZ – rozdzielaczowe pompy wtryskowe z regulatorem EDC
- Covec-F – rozdzielaczowe pompy wtryskowe z regulatorem EDC
- Covec-T – rozdzielaczowe pompy wtryskowe z regulatorem mechanicznym i korektorem turbodoładowania
- PE(S) A, AD – rzędowe pompy wtryskowe
- PE(S) P, PD – rzędowe pompy wtryskowe z sekcjami modułowymi zespolonymi
- PES-K – rzędowe pompy wtryskowe, wielkość średnia
- PES-Z, ZW – rzędowe pompy wtryskowe średniej wielkości
- HD-TICS – wielkogabarytowe pompy Zexel, rzędowe, z sekcjami modułowymi zespolonymi
- MD-TICS – wielkogabarytowe pompy Zexel, rzędowe, z sekcjami modułowymi zespolonymi
- PF – jednosekcyjne pompy z napędem obcym
- PFR – kilkusekcyjne pompy z napędem obcym