Pompy i Wtryskiwacze JCB, New Holland

Pompy wtryskowe i wtryskiwacze w koparkach i ciągnikach rolniczych New Holland i JCB

Pompy i Wtryskiwacze JCB, New HollandAuto Serwis oferuje usługi z zakresu naprawy i regeneracji pomp wtryskowych – Pompy wtryskowe i wtryskiwacze w koparkach oraz ciągnikach rolniczych

W pojazdach rolniczych, budowlanych i urządzeniach stacjonarnych stosuje się bardzo często silniki diesla. Zgodnie z przepisami ekologicznymi i rozwojem techniki systemy wtrysku paliwa muszą spełniać coraz to wyższe normy. W wielu pojazdach zastosowano układy Common Rail i pompowtryskiwacze, ale część silników pracuje na nowoczesnych pompach wtryskowych firmy Delphi (Lucas) i Bosch. Takim przykładem są np. koparki firmy JCB i New Holland. Często w JCB możemy spotkać silnik Perkins-a z układem wtrysku Delphi i pompą wtryskową DP200 i DP210.

Naprawiamy i regenerujemy pompy wtryskowe oraz wtryskiwacze w ciągnikach rolniczych oraz koparkach New Holland i JCB

Aby sprostać wymogom ekologicznym silniki te pracują z wtryskiem bezpośrednim o wysokim ciśnieniu wtrysku paliwa do cylindra. Ciśnienie otwarcia końcówki wtryskiwacza to aż 250 – 300 bar. Takie ciśnienie powoduje bardzo duże obciążenie dla elementów pompy wtryskowej, do tego dochodzą szybkie zmiany cyklów, co przenosi się bezpośrednio na krzywkę charakterystyki dawki paliwa. W połączeniu z nie zawsze prawidłowym paliwem usterka pompy może zostać przyspieszona. Wymianie wtedy podlegają: krzywka charakterystyki dawki, inaczej mówiąc pierścień krzywkowy, oraz współpracujące z nim popychacze rolkowe. Jak można rozpoznać te usterki?

  • Może być nierównomierna praca silnika
  • Problemy z rozruchem
  • Niebieski, gryzący dym
naprawa pomp wtryskowych w ciagnikach i maszynach rolniczych

Zniszczony pierścień krzywkowy i jeden z dwóch lub czterech popychaczy rolkowych

 

Regeneracja i naprawa wtryskiwaczy w maszynach rolniczych i ciągnikach

Zniszczony pierścień krzywkowy i jeden z dwóch lub czterech popychaczy rolkowych

Także częściej niż w dawnych systemach usterce podlega rozdzielaczowa sekcja tłocząca. Nawet niewielkie zużycie obniża jej sprawność, co często operator odczuwa spadkiem mocy, na początku podczas obciążenia, a wraz z dalszym zużywaniem cały czas. Dodatkowo mogą występować też inne usterki:

  • Ciężki rozruch ciepłego silnika – czasem po schłodzeniu sekcji silnik może uruchamiać się lepiej
  • Ciężki rozruch zimnego silnika
  • Nierówne wolne obroty
Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Uszkodzenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej Delphi i Bosch

Co robić w przypadku tego typu objawów? Najpierw należy dokonać kontroli układu paliwowego, zaczynając od sprawdzenia filtra paliwa. Nie wystarczy wymienić filtra, ale należy zlać z niego paliwo do czystego pojemnika i określić jakie są w nim zanieczyszczenia. Jeżeli zauważymy metaliczne „odbłyski” to już wiemy że należy pilnie przeprowadzić naprawę pompy wtryskowej, bo prawdopodobnie będzie złuszczona powierzchnia pierścienia krzywkowego. Należy także przyglądnąć się kolorowi paliwa i porównać z innym prawidłowym olejem napędowym. Kolor czerwony oznacza paliwo opałowe, lub koloryzowane chemicznym środkiem np. przez duże firmy (kiedyś tak robiło PKP). Kolor zbyt ciemny czasem jest oznaką zbyt dużej ilości materiału organicznego – często przy tym występuje „zaklejenie” filtra jak i elementów pompy wtryskowej.

stanadyne

Czasem też zdarza się paliwo jasne i krystalicznie przeźroczyste – może to być paliwo opałowe odkolorowane kwasem. Przy większym dużym stężeniu można wyczuć palcami, brak smarności. Ponadto elementy metalowe stykające się z tym paliwem, oprócz aluminium są ciemniejsze. To ostatnie paliwo robi bardzo duże spustoszenie w pompach i do wymiany zazwyczaj jest sekcja tłocząca, krzywka wraz z popychaczami, zawór dawkujący, tłok przestawiacza kąta wtrysku. Oprócz filtrów należy też sprawdzić połączenia paliwowe i ewentualną możliwość zapowietrzania (nie dotyczy wszystkich usterek).

Fotografia przedstawia zatkaną śrubę dopływu paliwa

Fotografia przedstawia zatkaną śrubę dopływu paliwa

Jak wszystko już będzie skłaniało się ku naprawie pompy wtryskowej, to wskazane jeszcze wykonać podstawową diagnostykę silnika, w tym ciśnienie sprężania, wtryskiwacze, luzy zaworowe i ustawienia rozrządu.

Modele pojazdów JCB i New Holland (także z silnikami Perkins)w których stosuje się pompy wtryskowe DPA, DPS, DP200 i DP 210. W tych pojazdach mogą być też silniki z układem Common Rail, a także z pompami wtryskowymi Bosch, tzp VE, typ VP, oraz rzędowe pompy wtryskowe wielkości A lub P.

Niektóre pompy stosowane w koparkach: 8923A095G , 8923A003W, DPA3348F210, DPA 3348F212, DPS8523A591, DPA 3348F203, DP210 9520A301G

Niektóre pojazdy JCB i New Holland z systemami Delphi

  • JCB 106C
  • JCB 110
  • JCB 112
  • JCB 180 Hot Climate
  • JCB 200 series
  • JCB 2CX
  • JCB 2C
  • JCB 3C
  • JCB 2 DX
  • JCB 3 CX
  • JCB 415
  • JCB 4CX
  • JCB Telescopic Handler
  • New Holland 555E Industrial
  • New Holland 5610
  • New Holland 7610
  • New Holland 7710
  • New Holland 7840
  • New Holland L785 Skid-steer
  • New Holland TW
  • New Holland TS