Regeneracja i naprawa pomp wysokiego ciśnienia – zadanie dla fachowca

Regeneracji wysokociśnieniowej pompy mogą dokonać mechanicy specjalizujący się w tego typu naprawach. Pomimo, że pierwsza wersja pompy Bosch CP1 wydaje się nie być skomplikowana, to jest w niej kilka trudnych zadań do wykonania. Jedno z nich to skręcenie pompy odpowiednimi siłami. Często po nieumiejętnym zmontowaniu do wymiany należy przeznaczyć płytkę uszczelniającą (dekiel) sekcji tłoczącej, ponieważ nie można uszczelnić pompy.

Sama weryfikacja jest bardzo ważna. Należy określić stan tulejek wałka głównego, poddać weryfikacji sekcję tłoczącą, oraz zaworki ssąco-tłoczące, jak i inne elementy. W tym celu należy wykorzystać techniczny mikroskop, a także ultradźwiękową myjkę.

Ciąg dalszy tego ciekawe tematu znajduje się na stronie: naprawa pomp wtryskowych common rail w autach osobowych i samochodach ciężarowych.

Regulacja Turbosprężarek – Nowoczesne Rozwiązania

W ostatnich latach rynek motoryzacyjny bardzo szybko się rozwija. Stosowane są coraz nowsze rozwiązania w wielu różnych układach i urządzeniach. Również turbosprężarki uległy ogromnym zmianom. Zaczęto zmieniać ich regulacje i sterowanie co wpłynęło na ich wydajność. Na początku regulacja doładowania była sterowana mechanicznie. Ciśnienie jakie wytworzyła turbina trafiało na zawór upustowy i zamykało lub otwierało klapę regulującą ilość spalin. W ten sposób turbosprężarka nie „przeładowywała”. Każdy taki zawór był wyregulowany na dane ciśnienie, ustalone przez producenta silnika.

Następnym podobnym do poprzedniego sterowania był układ pneumatyczny podciśnieniowy. Działanie jego było bardziej skomplikowane ponieważ z pompy próżniowej (podciśnieniowej) podciśnienie trafiało na elektropneumatyczny zawór, a dalej do zaworu regulacyjnego który znajdował się na turbosprężarce. W tym typie turbosprężarki doładowanie było regulowane poprzez klapkę upustową, ale musimy pamiętać, że zamykanie klapy upustowej następowało dopiero wtedy gdy na zaworze upustowym pojawiło się podciśnienie. Gdy doładowanie zostało osiągnięte sterownik na podstawie informacji z czujnika ciśnienia doładowania zamykał elektrozawór i ilość podciśnienia na zaworze turbiny była w zależności od potrzeb zwiększana lub zmniejszana. Więcej na ten temat w dziale: Regulacja Turbosprężarek