Volvo - przykład zadbanego wnętrza pojazdu

Klimatyzacja w samochodzie – jak dbać o czysty i chłodny nawiew

Większość pojazdów po roku 2000 jest wyposażona oryginalni e w klimatyzację. Dzięki temu możemy w kabinie posiadać odpowiednią temperaturę.

Jednak ważnym elementem prawidłowej pracy klimatyzacji jest dbałość kierowcy o system nawiewów i odpowiednie przeglądy.

System nawiewów, ozonowanie, czyszczenie ultradźwiękami i inne zagadnienia

Volvo - przykład zadbanego wnętrza pojazdu

Volvo – przykład zadbanego wnętrza pojazdu

W czasach kiedy alergie oddechowe są problemem dla wielu dorosłych , oraz dzieci to należy dbać o system nawiewów w swoich pojazdach. Często chodzimy z dziećmi do lekarzy i stosujemy mocne leki przeciwalergiczne. Żeby ulżyć sobie i wspomnianym dzieciom wystarczy wysprzątać kabinę i oczyścić układ nawiewów w swoim samochodzie. W dywanikach i tapicerce podłogowej oraz w kanapach, pod wpływem kilkuletniego użytkowania znajduje się wiele kurzu i innych zanieczyszczeń w których rozmnażają się roztocza. Odchody roztoczy są dużym alergenem dla układu oddechowego człowieka. Tak samo jest w układzie nawiewów, w szczególności z systemem klimatyzacyjnym. Oprócz roztoczy możemy w nawiewach spotkać wiele odmian grzyba i bakterii. Zaczynem do tego jest wymiennik ciepła potocznie zwany parownikiem.

Więcej o klimatyzacji,

w tym o bakterii występującej klimatyzacji zwaną „Legonellą”

Przed parownikiem w zaworze rozprężnym rozpoczyna się przemiana cieczy na gaz i w ten sposób chłodnica parownika momentalnie staje się zimna. Ów element znajduje się bezpośrednio powiązany z nawiewami (często w kabinie auta). Na zewnątrz parownika skrapla się woda znajdująca się w powietrzu i to jest przyczyną do tworzenia się bakterii i wszelakiego rodzaju grzyba i pleśni.

Przykład pojazdu który przed oczyszczaniem kanałów wentylacyjnych powinien być wymyty

Przykład pojazdu który przed oczyszczaniem kanałów wentylacyjnych powinien być wymyty

Aby zapobiec wytworzeniu się dużej ilości tych żywych organizmów należy:

  • Oczyszczać nawiewy (minimum raz w roku, a w przypadku kiedy jesteśmy alergiczni należy wykonywać to 3- 4 razy w roku) – metody chemiczne za pomocą środków, ozonem lub ultradźwiękami
  • Wymieniać filtr kabinowy a częstotliwość ustalić zależności od sposobu użytkowania  pojazdu (części w przypadku prowadzenia budowy, posiadanej drogi do domu w formie gruntowej itp. Przyśpiesza częstotliwość wymiany filtra)
  • Oczyszczać systematycznie pojazd

Jaką metodę wybrać – ozonować, użyć ultradźwięków czy użyć chemicznych środków?

Opiszę kilka metod, jednak w przypadku stosowania proponuję pozostawić decyzję fachowcowi. W naszej firmie oczywiście doradzimy odpowiednią metodykę.

Przykład zanieczyszczenia deski rozdzielczej, na której idealnie będą rozmnażać się roztocza, grzyby, pleśnie

Przykład zanieczyszczenia deski rozdzielczej, na której idealnie będą rozmnażać się roztocza, grzyby, pleśnie

Ozonowanie: Ozon to gaz naturalnie występujący powyżej atmosfery ziemskiej, składa się z trzech atomów i posiada symbol chemiczny O₃. W warunkach atmosferycznych jest niestabilny i natychmiast rozbija się na O₂ (tlen) i cząstkę pozostałą. Ta cząstka poszukuje związku chemicznego i przy natrafieniu na bakterię, czy grzyby następuje reakcja, czyli chemicznie dokonuje się spalanie. W taki sposób utylizuje się nieczystości. Aby ozonowanie było prawidłowe to podczas pracy generatora ozonu musi być odpowiednia temperatura w kabinie. Z pojazdu należy usunąć wszelkie ośrodki tworzenia zapachów z którymi także będzie reagował ozon. Wtedy może być mniejsza skuteczność działania.  Do minusów należy reakcja z rdzą i przyśpieszenie działania korozji, dlatego należy z ostrożnością używać tej metody w samochodach zabytkowych.

Czyszczenie chemiczne: Są to środki w postaci płynów lub w wersji spray czy pianki. Środki te posiadają właściwości likwidujące grzyby i bakterie dezynfekując układ.  Jeśli z wentylacji jest bardzo nieprzyjemny zapach to powinno się najpierw oczyścić kanały wentylacyjne za pomocą wspomnianych środków myjących i dezynfekujących a potem zakończyć ozonowaniem lub metodą ultradźwiękową. Przy wszystkich metodach wskazany jest demontaż filtra kabinowego (chociaż nie zawsze jest to koniecznością).

Kratka nawiewowa - zanieczyszczenia, które należy usunąć metodą mycia przed innymi ozonowaniem lub oczyszczaniem ultradźwiekami

Kratka nawiewowa – zanieczyszczenia, które należy usunąć metodą mycia przed innymi ozonowaniem lub oczyszczaniem ultradźwiekami

Do wad oczyszczania środkiem chemicznym jest brak dojścia do niektórych małych przestrzeni w tym pomiędzy żeberka parownika. Niewykluczone jest  zalanie płynem urządzeń elektronicznych – jest to tylko możliwe przy nieszczelności kanałów wentylacyjnych lub montażu nieoryginalnego sprzętu elektronicznego.

Ultradźwięki: Jest to zazwyczaj rozpylanie za pomocą specjalnego urządzenia dedykowanego płynu dezynfekującego, który przy pomocy ultradźwięków dociera do większej ilości zakamarków układu wentylacyjnego penetrując i usuwając grzyby i bakterie.

Turbosprężarka w Twoim samochodzie – przeczytaj

Klimatyzację naprawiamy w pojazdach osobowych i ciężarowych i autobusach w tym:

Audi, Volkswagen, Porsche, Mercedes, Daf, Scania, Renault, Kerax, Fiat, Fiat Ducato, Iveco, Iveco Daily, Opel, Toyota, Suzuki, Skoda, Skoda Octavia, Kia, Hyundai, Mazda, Mercedes Atego, Mercdes Actros, BMW, Ford, Ford Mondeo, Volvo, MG, Rover, Citroen, Peugeot, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Man i inne

Przykład rozkalibrowanych otworów wypływowych na przykł. wtryskiwacza Denso
Uszkodzony wtryskiwacz podczas demontażu z silnika

Silne poškodené telo vstrekovača CR firmy Bosch

Demontovaný vstrekovač podrobíme dôkladnej vizuálnej verifikácii a následne prevedieme čistenie súčiastky od karbonizačných usadenín, stvrdnutej sadze a nečistôt rozličného pôvodu. Čistenie najskôr prevádzame tradičnými metódami. Na elementy tela vstrekovača používame mäkkú drôtenú kefu a následne čistíme vo vstupnej umývačke so zodpovedajúcim čistiacim prostriedkom, príp. petrolejom. Počas tejto činnosti sú vstupný a výstupný otvor zabezpečené špeciálnymi zátkami. Má sa tým predísť zeneseniu vnútra vstrekovača CR potenciálnymi nečistotami. Czytaj Więcej

SONY DSC

Dla większości użytkowników samochodów naprawa turbosprężarki brzmi bardzo skomplikowanie. Tak jest rzeczywiście. Mechanik ogólny nie poradzi sobie z naprawą ponieważ musi posiadać dodatkową wiedzę technologiczną i urządzenia diagnostyczne oraz naprawcze.

Turbosprężarka

Turbosprężarka

Opiszę w jaki sposób regeneruje się turbosprężarkę, która w ostatniej dekadzie przechodzi swój renesans i jest montowana właściwie w ponad 80% silników diesla i w coraz większej grupie pojazdów z silnikiem benzynowym. Szczególnie jest to powiązane z normami spalin, w tym Euro 6. Ciekawymi rozwiązaniami są połączenia dwóch turbosprężarek w układ Biturbo i Twin Turbo. Biturbo jest starym rozwiązaniem stosowanym nawet w ciężarowych rosyjskich pojazdach w latach siedemdziesiątych, w silnikach widlastych. Takie rozwiązanie, chociaż rzadziej jest też stosowane w silnikach rzędowych. Czytaj Więcej

Bóbrka-muzeum-tankuje-Syrenę-na-CPN-1024x752

W sobotę Ponad 80 zabytkowych pojazdów odwiedzi Boguchwałę i Rzeszów.

Mathias Torpedo M z 1920 roku

Mathias Torpedo M z 1920 roku

Tuż przed południem w sobotę 11 czerwca do muzeum w Bóbrce zaczną się zjeżdżać zabytkowe pojazdy startujące w Podkarpacko Szaryskim Kryterium Weteranów. W międzynarodowym rajdzie o charakterze turystycznym wezmą udział przedstawiciele Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Wystartuje w nim ponad 80 zabytkowych pojazdów, a najstarszym będzie Mathias Torpedo M z 1920 roku, którym jechać będą państwo Szymańscy z Karpacza. Na trasie rajdowej liczącej prawie 200 kilometrów zobaczyć będzie jeszcze inne przedwojenne okazy jak Fiata 508 III S, czy Forda A z 1931 roku. Wśród „historyków” z lat późniejszych na pewno będą się wyróżniać Fiat 125p 1800 w wersji rajdowej w 1974 roku, malutka BMW isetta i nieco większa BMW 600 na węgierskich numerach. Będzie oczywiście wiele mercedesów i saabów z różnorodnością modeli, a fani tzw. Japonii zobaczą ciekawego Datsuna 120Y oraz nieco współcześniejszą Mazdę MX-5.

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Odwiedzający muzeum w Bóbrce pomiędzy godzinami 11:50 a 14:00 będą mogli zobaczyć te wszystkie zabytkowe auta i motocykle rozstawione na drogach pomiędzy sprzętem służącym do wydobycia oraz dystrybucji nafty i gazu. W Bóbrce rozegra się ciekawa próba sprawnościowa, podczas której uczestnicy będą musieli przejechać ustalony odcinek drogowy z średnią prędkością 15 km/h. Pomiar będzie się odbywał przy pomocy fotokomórek i zostanie zmierzony co do tysięcznych sekundy.


Podczas rajdu firma Hoffman 
przy pomocy narzędzi Berner, 
jest odpowiedzialna za serwisowanie

Kolejne miejsca gdzie zawita rajd to Niebylec, Boguchwała i Rzeszów. W Niebylcu (15:00 – 17:00) odbędzie się Gymkhana Niebylecka, czyli próba zręcznościowa kierowcy jak i pilota. Warto będzie zobaczyć jak kierowcy będą sobie radzić z torem jazdy z dodatkowymi utrudnieniami, np. szklanka wypełniona wodą.

Pompy wtryskowe w zabytkowych Mercedesach, Porsche, Peugeot i BMW

 

Z kolei w Boguchwale (16:15 – 19:00) odbędzie się Super OS (ul. Kwiatkowskiego / Akacjowa) podczas którego zabytkowe pojazdy niczym rajdówki będą pędzić pomiędzy przeszkodami w jeździe czasowej. Potem chwila odpoczynku na boguchwalskim rynku i o 17:30 rozpocznie się konkurs elegancji, gdzie załogi pojazdów będą prezentować swoje auta i motocykle w stylizacji odpowiedniej do wieku swego cacka.

Mercedes 280SL

Mercedes 280SL

Tuż przed godziną 19:00 mieszkańcy Rzeszowa zobaczą kawalkady tych pojazdów na ulicach Dąbrowskiego, Kopisto jadące do Millenium Hall gdzie odbędzie się ich ostatnia prezentacja z „Wyścigiem na Karowej – Frederique Constant”. Będzie to próba czasowa z elementem dodatkowym, czyli czas przejechania odcinka zostanie przeliczony odpowiednim współczynnikiem odpowiadającym wiekowi pojazdu. Głównym element to wyznaczenie czasu przejazdu stąd z nami będzie Frederique Constant, szwajcarska marka wytwarzająca wysokiej klasy zegarki dla ludzi z pasją. Tę pasję  Frederique Constant wyraża w kolekcji związanej z Austinem Healey.

Presov Rynek

Presov Rynek

Hoffman - Barłoga Rajd Rzeszowiak
Polonez Hoffman/Barłoga na odcinku specjalnym

Polonez Hoffman/Barłoga na odcinku specjalnym

2. Rajd Rzeszowiak został przywitany piękną pogodą i tak też się zakończył. Park Serwisowy był zlokalizowany na terenie Rynku w Boguchwale co było dużym udogodnieniem dla zawodników i ich zespołów ze względu na bliskość zaplecza typu toalety, kawiarenka itp.

W rajdzie wystartowało 41 załóg rajdowych w tym 18 w cyklu Historycznego Rajdowego Pucharu Polski. W tej grupie można było zobaczyć perełki z dawnego rajdowego świata jak Lancia Delta HF Integrale, Audi Quattro, Lancia Fulvia Coupe, oraz historyczne rajdówki z bloku wschodniego; Łada 2107 VFTS, Fiaty 126p, Fiat 125p, oraz Polonezy 2000 Rally.

Jednym z tych polonezów w barwach Walter Wolf grupy IV (lata siedemdziesiąte Walter Wolf to zespół Formuły 1) wystartowała załoga Hoffman / Barłoga, zawodnicy Automobilklubu Rzeszowskiego.

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Główny Mechaniki zespołu Zdzisław Wróbel podczas kontroli ciśnienia w oponach

Paweł Hoffman: W rajdzie wystartowałem z pewnymi obawami bo ostatni rok obfitował nieukończonymi zawodami, jednak tym razem wszystko zagrało. Przede wszystkim auto spisywało się na medal pod względem technicznym. Charakter jazdy miałem spokojny i wyważony, a po za urwanym prawym lusterkiem na końcówce pierwszego OS-u Niechobrz i lekko uszkodzonej feldze w Szkodnej nie było żadnych przygód. Pomimo że mieliśmy pełne zaplecze warsztatowe Berner to korzystaliśmy jedynie z ciśnieniomierza i miernika temperatury opon. Do trudniejszych elementów zmagań należała ciasna szykana w Niechobrzu, gdzie we znaki dawał się brak wspomagania kierownicy co wpłynęło na przesunięcie opon i punkty karne. Za to OS Szkodna był w niektórych partiach bardzo szybki i szybkie były dwie postawione szykany. Generalnie jestem bardzo zadowolony z 5 –go miejsca w generalce HRPP i super współpracy z Marcinem.

Przeczytaj: Benzynowe Pompy Wtryskowe do zabytkowych Mercedesów SL, 230, 250, 280, 600

 

Hoffman - Barłoga Rajd RzeszowiakMarcin Barłoga: to już kolejna edycja Rzeszowiaka w której zasiadam na prawym fotelu Poloneza. Odcinki specjalne tegorocznego rajdu okazały się bardzo wymagające, auto dzielnie znosiło ich trud, a współpraca załogi układała się bardzo dobrze. To wszystko zaowocowało dobrym miejscem na koniec imprezy. Po całodniowych zmaganiach w HRPP byliśmy najszybsi wśród załóg startujących autami Polskiej produkcji a nasz FSO Polonez okazał się najstarszym Polskim autem na mecie rajdu. Za te nasze wspólne sukcesy udekorowani zostaliśmy pucharami ufundowanymi odpowiednio przez Classicauto i Automobilistę; było to dla nas miłe zaskoczenie na koniec rajdu. Cieszę się, że Polskie rajdy ewaluują, że powstają takie inicjatywy jak HRPP. Jest dużo hobbystów, którzy chcą czasem przewietrzyć swoje klasyki, na Rzeszowiaku mieliśmy tego potwierdzenie. Mam nadzieję, że w przyszłości pomysł będzie kontynuowany a ja sam znów staną na starcie do podobnej imprezy

Fot. Kamil Bać, Ludera

W sezonie 2016 załoga Hoffman/Barłoga współpracuje z: www.hoffman.auto.pl – REGENERACJA TURBOSPRĘŻAREK, www.berner.plwww.automobilista.com.plwww.classicauto.pl,www.kronikarajdow.plwww.mlodzi.rzeszow.plwww.boguchwala.pl – Miasto Boguchwała

Załogi z południowej Polski, Fiat 125p 1800 (Lenart/Kuta), Polonez 2000 Rally (Galant/Firszt), Polonez 2000 Walter Wolf (Hoffman/Barłoga)

Załoga Automobilklubu Rzeszowskiego, Paweł Hoffman i Marcin Barłoga wystartowała w bardzo ciekawym rajdzie Rallye Praha Revival w sąsiednich Czechach. Do rywalizacji zgłosiło się 171 załóg w tym dziesięć z Polski, wśród których można było zobaczyć wielu mistrzów poprzednich dziesięcioleci jak Adam Polak, Tomasz Ciecierzyński i inni. Wszyscy uczestnicy mogli startować autami rajdowymi jednak z dawnych epok. Można było tam zobaczyć historyczne Renault 5, Ferrari 308 GTB, Škodę 130 LR, Škodę

RALLYE PRAHA REVIVAL fot. Qba Żołędowski

RALLYE PRAHA REVIVAL fot. Qba Żołędowski

Octavia TC, Autobianchi A112 , Renault Alpine A110 oraz inne egzotyczne rajdówki  z całej Europy. Ważnym elementem okazało się spotkanie trzech rajdowych Polonezów w barwach FSO, co w historii motoryzacji dało drugą taką okazję. Pierwszy raz odbyło się to podczas Rajdu Nocy Muzeów w maju 2013 roku w Boguchwale.

Czytaj Więcej

Pompa wtryskowa z regulatorem pneumatycznym stosowana w pojazdach starszej generacji
Pompa wtryskowa PES6KL Mercedes 230SE

Pompa wtryskowa PES6KL Mercedes 230SE

Katalog – benzynowe pompy wtryskowe w mercedesie lata 1955-1972

 

 

 

Czytaj Więcej

Clima Tech Top Next Maxi

Zbliża się sezon na obsługę klimatyzacji – sprawdź promocję

Cena promocyjna 11 300 zł netto

Clima Tech TOP Next MAXI jest w pełni automatycznym urządzeniem Magneti Marelli, opracowanym dla diagnozy i obsługi instalacji klimatyzacji. Wbudowana baza danych pozwala znacznie przyspieszyć obsługę pojazdów. Urządzenie umożliwia w prosty sposób przeprowadzenie interwencji serwisowych na dwa sposoby: Czytaj Więcej

SuperOes WOŚP Automobilkubu Rzeszowskiego 2016

SONY DSC
Subaru Impreza

Subaru Impreza

Tegoroczny SuperOes WOŚP organizowany przez Automobilklub Rzeszowski odbył się na terenie kompleksu galerii Nowy Świat. W tym roku wśród współpracujących w organizacji imprezy znalazła się Firma Hoffman. W zawodach wzięła udział grupa fascynatów precyzyjnej jazdy, których nieraz można spotkać na odcinkach specjalnych w konkursowej jeździe samochodem. Oprócz stałych bywalców pojawiło się kilka nowych twarzy. Czytaj Więcej

Turbo

Турбокомпресором є пристрій, що складається з турбінної і компресорної частин. Має нагнітаючий ротор турбіни і компресора. Обидва ротори посаджені на спільному валу. Ротор турбіни, переважно постійно з’єднаний з валом, що потрібно з огляду на те, що з цієї сторони виступає висока температура, яка стимулює ротор вихлопних газів. Ротор компресора є елементом, який можна демонтувати, що встановлюється строго на валу і зазвичай, утримується за допомогою гайки. Посадка вала здійснюється на підшипниках ковзання, дуже рідко на інших підшипниках, напр. голкових (турбокомпресор IHI, Opel). Ротори посаджені у равликоподібних корпусах, поєднаних з випускним та всмоктувальним колекторами. Czytaj Więcej