Pompa Motorpal - Zetor Proxima elementy tloczacy

Czeska firma Zetor od początków swojej działalności współpracowała z rodzimą firmą Motorpal produkującą pompy i wtryskiwacze.

Obecnie w nowych jednostkach silnikowych Zetora także znajdują się rzędowe pompy wtryskowe Motorpal. Aby zachować normy ekologiczne stosuje się w nich sekcje o większej średnicy dzięki czemu można w krótkim czasie wtłoczyć pod odpowiednim ciśnieniem dawkę paliwa.

Czy olej silnikowy jest ważny w przypadku pomp wtryskowych rzędowych?

Pompa Motorpal - Zetor Proxima - regulator - zanieczyszczony olej

Zanieczyszczony oleju widoczny w regulatorze pompy wtryskowej Zetor Proxima

 

Obecnie w rolnictwie należy dbać o sprzęt o wiele bardziej niż w dawnych ciągnikach rolniczych. Niemniej Zetor posiada stary układ pomy rzędowej i w przypadku nieprawidłowej obsługi dochodzi do usterek.

Jeśli w silniku zastosujemy niewłaściwy olej, lub będziemy opóźniać wymianę awarii może ulec pompa wtryskowa, która jest smarowana centralnie z silnika.

Pompa rzędowa posiada odśrodkowy regulator obrotów z ciężarkami, które pod wpływem obrotów i poprzez układ dźwigni sprężyn napinających, zmieniają swoje położenie. Jednocześnie działa to jak filtr odśrodkowy, który odrzuca zanieczyszczenia na boczne ścianki obudowy regulatora (podobnie jak filtr odśrodkowy np. we fiacie 126p). Jest to jego uboczne działanie. Jeśli olej w silniku jest brudny, czy gęsty to w pompie osadza się najwięcej szlamu i uniemożliwia prawidłowe smarowanie wałka, popychaczy sekcji i dolnej części elementu tłoczącego.

Usterki spowodowane zanieczyszczonym olejem:

  • Pompa Motorpal - Zetor Proxima urwana sekcjauszkodzenia zewnętrznej powierzchni wałka krzywkowego
  • uszkodzenia popychaczy elementów tłoczących – na rolkach stykających się z wałkiem lub na płaszczu stykającym się z korpusem pompy
  • zatarcie sekcji tłoczącej, które może prowadzić do jej urwania
  • nieprawidłowa praca silnika spowodowana „klejeniem” się korektorów regulatora
  • tworzenie się opiłków metalowych z uszkodzonych elementów pompy i wprowadzenie tego do oleju – czyli do silnika

 

Pompa Motorpal - Zetor Proxima elementy tloczacy

 

Pęknięta tuleja w wyniku uszkodzonego tłoczka sekcji 

 

Jak zapobiegać powyższym usterkom:

  • stosować olej według zaleceń producenta
  • wymieniać olej zgodnie z zaleceniami, a w przypadku ciężkich warunków (np. zwiększone zapylenie i zakurzenie) należy olej wymieniać częściej
  • dbać o szczelność korka wlewu oleju – często spotykane zaniedbanie

 Pompa Motorpal - Zetor Proxima walekWidoczne uszkodzenie krzywki wałka krzywkowego pompy Zetor – Motorpal

 

Pojazdy Zetora z pompa wtryskowymi Motorpal:

Zetor Major 60 i Zetor Major 80, turbodoładowany czterocylindrowy silnik o poj. 2.9 litra, TCD 2.9 L4

Zetor Forterra, Forterra hsx, forterra hd, turbodoładowany czterocylindrowy silniki o mocach od 70,3 KW do 108,2 KW o pojemności  4156 ccm

Zetor PROXIMA PLUS 100, Proxima Plus 110, Proxima plus 90, PROXIMA POWER z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 4156 ccm mocach od 64,3 KW do 86,2 KW

Pompy Motorpal w Zetorach:

4M3119,

4M3195,

4M3102,

4M3145 – Zetor 7211,

4M3781 – Zetor 6421,

4M3459 – Zetor 1014,

4M3119 – LKT 81,

4M3782 – Zetor Proxima Plus 90,

4M3780 – Zetor Proxima Plus 100,

4M3775RS – Zetor Proxima Plus 100,

4M3767 – Zetor Forterra 1141,

4M3766 – Zetor Forterra 125,

4M3102 – Ursus,

4M3781,

4M3766 – Zetor Forterra,

4M3775 – Zetor Proxima 6421,

4M3150 – Zetor 9540,

4M3466 – Zetor 7341,

4M3503 – Autosan H9 turbo

SONY DSC

Obecnie prawie wszystkie silniki diesla i część benzynowych posiada turbodoładowanie. Najczęściej spotykane nazwy na tabliczkach turbosprężarek to Garret, KKK, Borg Warner, Holset.

Sama budowa turbosprężarki jest prosta, jednak bardzo ważnym elementem jest jej uszczelnienie i wyważenie.

Wirnik Turbosprężarki

Kiedy można zauważyć że mamy problem z turbosprężarką:

  • SONY DSCZwiększone zużycie oleju silnikowego
  • Niebiesko-szary dym z wydechu – często jest to już końcowy efekt uszkodzenia, np. urwany wałek wirnika
  • Odgłos głośnej pracy – np. gwizd lub szum
  • Obniżona moc silnika
  • Zaolejona okolica turbosprężarki lub przewodów powietrznych np. przy chłodnicy powietrza, kolektora itp.

Kiedy dokonać kontroli turbosprężarki:

Ważnym jest aby nie czekać do końca, lecz w momencie zauważenia wyżej wymienionych usterek dokonać kontroli w serwisie specjalizującym się w tej dziedzinie. Wskazane też jest aby podczas przeglądów olejowych poprosić mechanika o dodatkową kontrolę turbosprężarki, przynajmniej wizualnej. Jeśli mechanik zauważy wycieki oleju, należy ustalić czy one są wynikiem nieszczelno0ści rdzenia turbosprężarki, czy np. pochodzą od silnika (od odmy włączonej do strony zasysania powietrza)

Jak dbać o turbosprężarkę:

  • Należy zgodnie z zaleceniem producenta wymieniać olej. Wskazane aby powyżej 100 000 km wymieniać olej częściej niż producent zaleca, ponieważ silnik z pewnymi zużyciami posiada większe przedmuchy i możliwość tworzenia nagarów. Można to zauważyć przy pojazdach z czujnikami jakości oleju. Nawet w nowych pojazdach często wymiana oleju jest zgłaszana przez system wcześniej niż podaje to producent w instrukcji.
  • Widoczne uszkodzenia wirnika ssącego turbosprężarki - przyczyna to nieszczelność układu dolotowego wskutek czego do turbosprężarki przedostał się niewielki element stałyWykonywać przeglądy okresowe silnika zgodnie z zaleceniami, a filtr powietrza sprawdzać (wymieniać) zawsze podczas przeglądu. Jeśli pojazd jest użytkowany w cięższych warunkach, np. codzienne 100 metrów dojazdu do domu po piachu, ciągniki rolnicze pracujące w kurzu, kosiarki pracujące w zapyleniu, pojazdu pracujące na budowach, to filtr powietrza należy sprawdzać i wymieniać częściej. Pamiętaj – zużyty filtr powietrza wprowadza zanieczyszczenia pyłowe, które uderzają w aluminiowy wirnik turbosprężarki powodując systematyczne rozważanie .
  • Wskazane aby po szybkim i agresywnym użytkowaniu silnika nie wyłączać go, ale odczekać przynajmniej około 2 minut, aby ustabilizowała się temperatura układu wydechowego – często rozgrzanego do granic możliwości. Jest to bardzo ważne ponieważ po wygaszeniu silnika jego elementy nie są chłodzone i rozgrzewają bardziej niż na pracującym silniku.
  • Przedwczesne wygaszenie silnika po „mocnym” jego użytkowaniu jest też nieprawidłowe ponieważ łopatki wirnika turbosprężarki nawet na biegu jałowym mogą uzyskiwać 10 000 obr/min. W momencie wygaszenia silnika olej natychmiast przestaje płynąć i następują małe, ale za każdym razem zatarcia.
  • Wskazania sposobu jazdy przed wyłączeniem silnika z turbodoładowaniem – wzięte z praktyki i nie stwarzające problemów: Kiedy używasz swojego pojazdu w sposób energiczny, to na jeden kilometr przed postojem staraj się uspokoić styl jazdy, aby utrzymać temperaturę silnika i oleju w normie i to powinno dać możliwość wygaszenia go zaraz po zatrzymaniu.
  • Po uruchomieniu zimnego silnika, szczególni e w okresie zimowym należy zachować spokojny styl jazdy, aż silnik nabierze nominalną temperaturę pracy
  • Kiedy system elektroniczny silnika zgłasza nam usterkę – np. świecąca kontrolka, należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu ustalenia i naprawy usterki. Błędy związane np. z recyrkulacją w dieslu mogą wpłynąć na zanagarowanie wirnika napędowego – po stronie wydechowej i jego rozważenie. Uszkodzona recyrkulacja, lub wtryskiwacze wpływają też na uszkodzenia tzw. łopatek kierownicy strumienia, co powoduje uszkodzenia w postaci nagarowania lub wypalania łopatek i w przyszłości wymianę tego układu (zdj. poniżej). Błędy sondy lambda, katalizatora i inne w systemach benzynowych prowadzą do zwiększenia temperatury spalania. Wypala się wtedy wirnik napędowy, a często pęka obudowa wydechowa turbosprężarki.

 Łopatki kierownicy Turbosprężarki

Łopatki kierownicy Turbosprężarki

Łopatki kierownicy Turbosprężarki - wypalenie

Benzynowe auta z turbodoładowaniem, przykłady:

Volksvagen Passat, VW TT, 1.8Turbo, 1.8TSI, 2.0TFSI, Seat Leon, Ibiza 1.8TFSI, Citroen DS3 1.6Turbo, Ford Focus Ecobus 1.0 turbo, Renault Clio, Captur, Megane, silnik 1.2 TCE, Dacia Duster 1.2TCE

Modele pojazdów/silników z turbosprężarkami:

Alfa Romeo: 454150-0005, GT17,

Daf KKK 53319707124

Daf XF430 K31 53319707132,

Deutz: 5326 970 6012

Valtra T191

Scania XPI

Atlas 1301 S1B Schwitzer

SAAB GT18V, 705204-2

John Deere 590102208236, 590403808267

BMW E91, E46: 49177-06200, TD04, GT15, 700447-3

Iveco  KKK 5327 988 7014

Renault Kangoo  KKK 409830H33771

Seat Leon 03G253019N

Audi 1.9TDI, Audi RS4, Volkwagen, Caddy  Garret 454159-2, 733783-5, 50136574, T15, 454092-1, GT17, 717858-1, 454159-2, 758219-2, 53049880026, 454002-1, 454083-1, T15, 454231-1, 454231-3,

Ford Transit 726194-1

Ford Focus, Mondeo: 728680-15, 49173-07502-030, 713673-3, 714467-7,

Deutz: 465443-2

BMW: 700447-3

Mercedes Sprinter 709838-5005 garret GT17, 54399700049-0057

Kramer Allrad 720-2: 727264-5004S Garret

Man: KKK 53169886502

Fiat KKK 54359710014

Fiat Linea 1.3JTD KKK 54359880014,

IHI RHB5

Citroen C3, Mitsubishi TD025 49173-07506, VVP2 RHF3V, 021212052X,

Claas Lexion 480: 316428 Schwitzer

Nissan Patrol Hitachi HT15-B

Renault: 454067-1

Opel Vivaro, astra 714652-1 GT20, 49173-06501 TD02, TD03, 49173-0065,

Mitsubishi Pajero  TF035, 49135-03411

Mitsubishi Carisma 1.9TD 717345-2 Garret

Skoda Octavia Garret 724930-6 GT-17, GT17, 038253014G

Renault Megane Scenic, Garret 703245-1

Ford Focus 742110-7 Garret

Turbosprężarka S2A, 311219, S2B, 313778, TB025, 452058-2,

Kamaz: 314448, S2B, S3A, 316302

1 Rajd Rzeszowiak – badanie techniczne w Serwis Hoffman

Rajd-Rzeszowiak-logo

Hoffman Regeneracja turbosprezarekJuż za kilka dni rusza 1 Rajd Rzeszowiak pierwsza eliminacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Podkarpacia. Firma Serwis Hoffman jak zwykle aktywnie uczestniczy w takich imprezach. Tym razem na terenie naszej firmy w Rzeszowie przy ulicy Armii Krajowej 18 odbędzie się Badanie Kontrolne BK 1. To niepowtarzalna okazja do obejrzenia rajdówek z bliska i rozmowy z zawodnikami.

Rajd-Rzeszowiak-logo

Zapraszamy do nas 30 maja 2015r. – sobota,w godz. 18:00 – 22:00

 

 

W rajdzie będą także uczestniczyć załogi firmy Hoffman:

Mikolajczyk OS-Nowy-swiat-WOSP-fot-Ludera

 

 

Pojazd organizatora Toyota Starlet prowadzona przez Dariusza Mikołajczyka i Bogumiłę Szuberla o numerach „00”

 

 

 

 

 

 

Polonez 2000 Rally

 

oraz załoga startująca Paweł Hoffman i Marcin Barłoga w kultowym Polonezie 2000 Rally Walter Wolf

 

 

 

 

 

 

fot. Marcin Zuba, p. Ludera

Porsche Audi V6

Porsche - komora silnika

 

Porsche Caeynne 3.0 Diesel

Porsche Caeynne numer VIN: WP1ZZZ92ZBLA…, WP1ZZZ92ZCLA…,

Porsche Macan 3.0 Diesel S od 2014 roku, poj. silnika 2967 cm  (na bazie Audi Q5)

Porsche Panamera 3.0 od 2011 roku

 

 

 

 

Coraz popularniejszymi autami wyższej klasy są Porsche Caeynne, Panamera oraz Macan. Są to auta spokrewnione z Volkswagenem Touareg, czy Audi Q5 jednak wielu użytkowników uważa Porsche za pojazd lepszy od samochodu grupy czyli VW.

Caeynne jest produkowany od 2002 roku, a po lifcie od 2010 roku i wyposażono go w kilka silników benzynowych i diesla:

Silnik benzynowe posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i są o pojemnościach 3.0 l, 3.0l w wersji hybrydowej, 3.6l,  4.5l V8 turbo, 4.8l GTS, S i turbo S. Silniki diesla to 3.0l V6 i 4.2l.

Warto tutaj wspomnieć, że Porsche Caeynne Turbo z silnikiem 4.8l (model po 2010 roku) posiada przyśpieszenie od 0-100km/h 4,7 sekundy a maksymalna prędkość dochodzi do 278 km/h.

W przypadku diesla osiągi przyśpieszenia są nieco mniejsze bo wahają się w zależności od modelu i rocznika pomiędzy 5,4, a 8,3 sekundy od 0-100 km/h. Jednak i tak to jest oszołamiające przyśpieszenie porównując nawet do usportowionego Citroena DS3 Racing który setkę osiąga w 6,5 sekundy.

Silniki Diesla w Porsche – usterki i zalecenia do układu common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi

Porsche Audi V6

Porsche nie jest znany z silników diesla, jednak w obecnych czasach, kiedy ten system stał się bardzo popularny ów marka także sięgnęła po tego typu jednostki napędowe (rok 2008/09).

Często spotykanym silnikiem jest wysokoprężny silnik V6 3.0l  rodem z volkswagena. Jest on wyposażony w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Stosowana pompa paliwowa jest firmy Bosch, model CP4. Także wtryskiwacze są Boscha, a elementem wykonawczym jest piezoelektryk wysterowany przez sterownik systemu EDC 17CP44.

Pompa Cp4Opisany powyżej układ paliwowy jest bardzo precyzyjny w ustaleniu dawek paliwa, jednak posiada także wady.  Do takich wad można zaliczyć usterkowość pomp wysokiego ciśnienia CP4. Znajduje się tam to dwutłoczkowa pompa, z wałkiem krzywkowym z dwoma krzywkami (numer technologiczny CP4HS2/L75/40-S i jeden z numerów katalogowych 0445010669). Podczas jednego obrotu wałka następują cztery cykle tłoczenia zsynchronizowane z suwami pracy i wtryskiwaczami według kolejnych cylindrów. Taki układ powinien powodować  zmniejszoną pulsacje ciśnienia, a jednocześnie bardziej równomierne obciążenie napędu pompy. Pomimo tego zastosowanie dwóch sekcji o wysokich możliwościach wytworzenia ciśnienia paliwa wpływa na zużycie rolek popychacza. Dotychczasowe układy CR posiadały  pompy o trzech tłokach (np. CP1 i CP3) i to powodowało lepsze rozłożenie sił. Pod wpływem dużego ciśnienia i prędkości obrotowej rolka pompy CP4 traci właściwości utwardzenia i zaczyna generować opiłki. Zaraz za nią usterce ulega wałek krzywkowy. W pompie generowane są opiłki, które z paliwem dostają się na wtryskiwacze, lub zawór sterujący i powodują ich uszkodzenia. Popychacz tłoczka pompy jest typu rolkowego co zmniejsza tarcie pomiędzy krzywką a tłoczkiem. Niestety nieprawidłowe paliwo, o złym składzie chemicznym, lub zanieczyszczeniami wewnątrz i tak spowoduje powyższe usterki.

W przypadku pomp Bosch CP4 jest możliwość sprawdzenia i regeneracji (od 2015 roku), a wyłączność na to posiadają Bosch Diesel Serwisy. Do testowania wtryskiwaczy używa się stołów probierczych typu EPS708, EPS 815, lub EPS205 firmy Bosch.

Wtryskiwacze przechodzą test, który jest zaprogramowany przez stół probierczy. Jeden z pierwszych elementów sprawdzenia to kontrola szczelności przylgni stożkowej (szczelność iglicy). Urządzenie wykonuje to wtłaczając wysokie ciśnienie do wtryskiwacza, który nie jest wysterowany elektrycznie. Część końcówki wtryskiwacza musi wtedy być całkowicie sucha. Jakikolwiek przeciek eliminuje wtryskiwacz jako uszkodzony.

Wtryskiwacz piezoelektryczny - rysunekJest to najczęstsza przyczyna zwiększonego stanu oleju w silniku, tzw. dwa stany oleju. Dzieje się tak dlatego, że wtryskiwacze po wtrysku głównym nie domykają się w pełni i następuje dokroplenie nierozpylonego paliwa do komory spalania podczas kolejnych suwów tłoka. Takie nierozpylone paliwo nie jest w pełni spalone i wraz z filmem olejowym na tulei cylindra przedostaje się do skrzyni korbowej, czyli do oleju. Podobna usterka (dwa stany oleju) pojawia się kiedy system wchodzi w tzw. system oczyszczania układu katalicznego, niezgodnie z teorią oprogramowania. Dzieje się tak wtedy kiedy sterownik odczytuje błędne informacje  z czujników, np. z czujnika temperatury spalin który może mieć uszkodzenie np: zbyt wysoka temperatura spalin. Uruchomiony jest wtedy dotrysk paliwa po suwie spalania. Jeśli oczywiście jest to zgodne z rzeczywistością to po takim oczyszczeniu układ powraca do normalnej pracy, a zwiększenie paliwa w oleju jest znikome i niegroźne dla silnika. Gorzej jest wtedy gdy przy uszkodzeniu odczytu z czujnika taka usterka pojawia się długotrwale. Wtedy dotrysk następuje cały czas. Usterka nie jest też łatwa do wykrycia przez mechanika ponieważ system uważa to za naturalne i nie podaje żadnego błędu w odczycie. Odnalezienie awarii jest tylko w gestii diagnosty, który musi odpowiednio zinterpretować dane rzeczywiste ze sterownika  (np. odczytując usterkę testerem KTS 440). Dużą rolę odgrywa wywiad z użytkownikiem auta, który podczas rozmowy może diagnostę naprowadzić na kierunek poszukiwań. Jest to bardzo ważne i może obniżyć czas i koszt naprawy.

 

Filmik pokazujący test wtryskiwacza piezoelektrycznego znajdującego się mi. w Porsche:


Numery niektórych elementów układy wtryskowego w autach Porsche:

 

Czujnik:  stukowy 0261231173, 99760612100, 0281004148 lambda, 0281006005, 059130758k.

Świeca żarowa: 0250403009, 059963319M,059963319F, 0281003087 sterownik,

Uszczelniacz: F00VP01004, 95511091900, 059130519, 95810674902, 059103113G,

Sterownik: 0281016342, 0281015887, 7L5907401, 9556180310. 95561860310,

Pompa: CP4 0445010669, 0986437404, 0445010685, 059130755BD, 95811031621, 0445010675, 059130755CB, CP4HS2/L75/40-S, 0986437418, 95811031630, 057130755AE (silnik 4.2S), 057130764AE zawór listwy,  0445010673, 95811031622, 059130755BS, 0445010686, 17.50112.50.0, 1750112500 pompa paliwa, 0281002858 zawór,  0445010646, CR/CP4S2/R65/40S, 0445010673, 0445010685, 0445010611,

Wtryskiwacz: 0986435413, 059130277CD, CR/IPL19/ZEREAK65S,  0986435357, 0986435361, 0445117022, 0445117022, 0445117021,

Podobne systemy common rail znajdują się w:

Volkswagen phaeton 3.0TDI 4motion,

Volkswagen  Touareg 3.0TDI,

Audi A4 2.7TDI

Audi A4  3.0TDI rok 2008-

Audi A5 2.7TDI

Audi A6 2.7TDI

Audi A6 3.0TDI

Audi Q5 3.0TDOI od 2008 roku

Audi A6 Allroad 2.7TDI od 2008 roku

Audi Q7 3.0TDI od 2007 roku

 

Widoczne opiłki w układzie

Popularnymi silnikami w samochodach wyższej klasy grupy Volkswagen są sześciocylindrowe modele diesla w układzie V o pojemnościach 2.5 l, 2.7l oraz 3.0l , 3.1 i mniej znane 4.1l , 4.2l , 6.0l.

Silnik 2.5l stosowano od połowy dziewięćdziesiątych lat do 2005 roku, a najczęściej można go spotkać w samochodach Audi A4, A6 i A8 TDI. Zastosowano tam tradycyjny układ zasilania z pompą wtryskową i mechanicznymi dwustopniowymi wtryskiwaczami Bosch (DHK). Czytaj Więcej

51. Barbórka – Hoffman Kielar w Polonezie 2000

Przygotowania samochodu rozpoczęły się w październiku, zaraz po ostatnim stracie w GSMP Korczyna. Doregulowaliśmy silnik, zamontowaliśmy osprzęt rajdowy i dodatkowe oświetlenie. Wszystko szło do przodu, ale każdy próbny wyjazd kończył się dziwnymi usterkami. Najpierw pękła metalowa rurka płynu chłodzącego, potem problemy ze zbyt wysokim ciśnieniem oleju, a podczas testów jako „zerówka” w KJS Krosno urwały się drążki reakcyjne w tylnym zawieszeniu. Wraz z pilotem wzięliśmy to za dobry znak co ma się zepsuć, niech zepsuje się teraz. Ten pozytywny sposób myślenia zdał egzamin, bo nie odnotowaliśmy żadnej poważnej awarii podczas rajdu.

51 Barborka Polonez hoffman kielar (2)Jeżdżąc głównie w okresie wiosenno-letnim nie przygotowałem się do Barbórki pod względem zimowym. Po prostu liczyłem na dobrą passę, że zima przyjdzie po siódmym grudnia. Jak wszyscy zauważyli zima zaatakowała już piątego grudnia, a polonez został bez odpowiednich opon. Takaż moja głupota i liczenie na szczęście. Ale szczęścia tego nam nie zabrakło, bo po przejechaniu odcinka pokazowego, w piątek na Bemowie zacząłem główkować. Zadzwoniłem do kolegi z Automobilklubu Rzeszowskiego Łukasza Gwiazdy, który startował w Citroenie DS3 z Raczkowskim, zapytując czym przyjechał do Warszawy. Jak wspomniałem szczęście nam dopisało, bo Łukaszowi za transport służył fiat punto z trzyletnimi zimówkami.

W sobotę tuż przed startem, punto majestatycznie stało na kobyłkach, przed stadionem narodowym. Polonez za to był przystrojony w wąsko rozstawione koła i przypominał trochę kaczkę.

W ten sposób rozpoczęła się nasza sobotnia przygoda. Pierwszy start w Rembertowie. Jazda bardzo ostrożna, jakieś błędy, czas dwudziesty z kolei. Potem Cytadela, czas byle jaki, ale na Bemowie już lepiej. Wraz z pilotem Patrykiem ustaliliśmy że jedziemy spokojnie, ale precyzyjnie. To zaczęło dawać efekty. Co przejazd przesuwaliśmy się o jeden wynik do przodu.

Jeśli chodzi o odcinki oesowe to warto zwrócić uwagę, że były zorganizowane w miarę kompaktowo. Zimowa aura sprawiła, że podczas pierwszych startów nie wiedzieliśmy do końca na co możemy liczyć. Było ślisko, ale większość zagrożonych punktów opisaliśmy podczas zapoznania. Jednego nie przewidzieliśmy. Na odcinku Cytadela, tuż przy mecie była błotno-śniegowo-lodowa ślizgawka, co spowodowało długie ślizganie. Warto było zwrócić uwagę, że większość startujących samochodów w legendach miało tylny napęd, co przy śliskiej i krętej drodze dawało efekty jazdy bokami.

Miłym akcentem dla zawodników była możliwość wcześniejszego wjazdu na serwis. Tam czekała na nas kiełbaska i możliwość ogrzania się na swoim stanowisku. Wracając na serwis drugim razem zdziwiliśmy się gdzie jest nasz namiot. No cóż okazało się że został złożony, przy pomocy naszych i innych mechaników, którzy w samą porę pomogli utrzymać namiot. Mocno wietrzna pogoda prawie uniosła cały nasz majdan wraz z obsługą. Mechanicy zastanawiali się czy nie polecieć, bo w końcu mogli stadion narodowy z lotu ptaka zobaczyć, ale w końcu zrezygnowali.

A wracając do meritum; spokojna i precyzyjna jazda zaowocowała przyzwoitym wynikiem, trzynastym miejscem w generalce i drugim w klasie FSO.

Tutaj warto bardzo podziękować głównemu orędownikowi historycznych samochodów w Barbórce, Markowi Pawłowskiemu i jemu sprzyjającym.

Dziękuję za współpracę w roku 2013 firmie Berner, programowi Automobilni, Gazecie codziennej Nowiny, Gminie Boguchwała, Jakubowi Żołędowskiemu – Kronika Rajdów, firmie Bosch, obsłudze Zdzisławowi Wróblowi i Zdzisławowi Jacek, a także wszystkim sympatykom marki FSO, kibicom w tym sympatykom SAAB 96 do którego jeszcze powrócę.

EPS 200 do piezoelektrycznych wtryskiwaczy

W drugiej połowie 2014 roku, firma Bosch, zaprezentuje nowy stół probierczy serii EPS o nazwie EPS 205. Kompaktowy próbnik stołowy będzie rozszerzeniem urządzenia EPS 200 o możliwość diagnostyki wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Zapowiedziane urządzenie w dużej mierze opierać się będzie na wspomnianej już \”dwusetce\”, co oznacza, że jej użytkownicy będą mogli doposażyć się w rozszerzenie modernizujące próbnik 200 do wersji 205, bez konieczności zakupu kompletnego urządzenia (które również będzie dostępne w sprzedaży). Jak utrzymuje producent cena samego rozszerzenia nie będzie wyższa od różnicy kwoty pomiędzy kompletnym stołem EPS 200, a EPS 205. Informacja o EPS 200: http://esklep.hoffman.auto.pl/product_info.php?products_id=3349

Więcej informacji: Patryk Kielar tel. +48 502 430 150 Hoffman Serwis Samochodowy ul. Armii Krajowej 18 35-307 Rzeszów www.hoffman.auto.pl

Wtryskiwacze Toyota Denso

Dla samochodów marki Toyota głównymi producentami układów wtryskiwaczy Common Rail są firmy Denso i Bosch. Najwięcej jednak systemów do Toyoty trafia firmy Denso, ponieważ właścicielem tej firmy jest Toyota. Wtryskiwacze Denso są indukcyjne, oraz piezoelektryczne. W popularnych pojazdach, jak Toyota Yaris, RAW 4, Verso, Avensis znajdziemy układy CR indukcyjne.Wtryskiwacze Denso do Toyoty

John Deere – Usterki Pomp Wtryskowych

Większość pomp wtryskowych montowanych w silnikach John Deere jest układu Bosch-a. Pompy tam montowane to przeważnie typy P, lub H, o konstrukcji rzędowego montażu sekcji tłoczących. Regulatory we wcześniejszych modelach były mechaniczne wielozakresowe RQV, lub rzadziej RSV i RQVK. W modelach nowszych zastosowano regulatory sterowane elektronicznie (system EDC) np. RE30. Czytaj więcej o usterkach pomp wtryskowych John Deere

Naprawa wtryskiwaczy i pomp wtryskowych w szynobusach i lokomotywach

Na szynach pojawiło się wiele nowych szynobusów i lokomotyw spalinowych. W większości starszych modeli znajdują się silniki WOLA. W obecnie produkowanych oprócz WOLI montowane są silniki Iveco, Raba, Man, MTU i inne. Pompy wtryskowe, znajdujące się w tych silnikach przeważnie są rzędowe producentów Wuzetem, WSK Mielec, Bosch. Firma Bosch stosuje pompy wielkości P, H, w regulatorami RQ, RQV, RQVK czasem RSV. Nowsze modele sterowane są elektronicznym systemem EDC. Coraz wyższe wymogi ekologiczne wymuszają na producentach montowanie najnowszych układów zasilania, w tym common rail.

Więcej na http://www.hoffman.auto.pl/wtryskiwacze-pesa-raba-kolzam-mtu.html